Dansker udgiver spil til Amiga - og forhandler med Walmart

Illustration:
To danskere har genoplivet deres spil Battle-Squadron fra 1989 og udgiver det nu til blandt andet Amiga OS 4. Mange savner uskylden fra computerspillenes barndom, lyder begrundelsen.

Superrealistisk grafik og kompliceret gameplay kan være meget godt - men der er intet der slår den pixelerede og naive spiloplevelse fra computerspillets barndom.

Det mener i hvert fald Torben B. Larsen, som var meget aktiv i Commodore- og Amiga-miljøet dengang. Nu har han sammen med sin makker i firmaet Cope-com genoplevet spillet Battle Squadron, som de udviklede tilbage i 1989.

»Jeg var involveret i demoscenen, hvor det handlede om at blære sig, og så sad jeg som teenager og udviklede et spil, som mange tog til sig dengang. Det er fantastisk at sidde i dag og udvikle igen, efter en del år, hvor jeg var helt fraværende,« siger Torben B. Larsen til Version2.

Han arbejder til daglig i sundhedssektoren, og ikke med it, så hele spileventyret er et hobbyprojekt - som han dog håber kan vokse sig stort.

I 2010 begyndte Torben B. Larsen på at genoplive Battle Squadron, i en ny version, der er meget tro mod originalen, men som fik lidt ekstra lir. Siden er spillet udkommet til iOS, Android, Windows og Mac. Og nu bliver ringen sluttet: Cope-com er klar med Battle Squadron til styresystemet Amiga OS 4.

»Amiga OS 4 er en efterkommer til den originale Amiga. Vi lovede engang, at vi ville udvikle til Amiga også, så det har vi selvfølgelig gjort. Vi er nogle af de få, som stadig gør det - det er rigtig fantastisk,« siger Torben B. Larsen med smittende begejstring.

Efter Amiga-versionen nu er blevet klar, har Cope-com andre platforme i sigte, men der er økonomien et problem for det lille firma.

»Vi vil også gerne have vores spil på konsoller, men det er ikke helt let. Det koster nogle knaster, så spørgsmålet er, om der er økonomi i det,« siger Torben B. Larsen.

Battle Squadron-spillet har udover introsekvenser, der bruger bedre grafik, holdt i den gamle, pixelerede stil fra 1980’erne. Det er helt bevidst, for det er netop hele den stemning fra dengang, mange savner, mener Torben B. Larsen.

»Det er en slags genkomst af computerspillenes fødsel. Det minder folk om en tid med den første glød fra disse platforme, og det kan de godt lide,« siger han.

I takt med at spil i dag bliver mere avancerede, bliver længslen efter fortidens mere overskuelige spil også større, lyder vurderingen.

»Jeg har stor respekt for moderne tredjepersons shooter-spil, og jeg spiller dem også selv. Men hvor spil er blevet meget avancerede i dag, er der en form for uskyldighed over spil fra dengang, og det har givet dem en renæssance,« siger han.

Battle Squadron kan købes online for 75 kroner, men måske vil spillet også komme til salg på et fysisk medie i den enorme amerikanske supermarkedskæde Walmart.

»Jeg har en kontakt i USA fra gamle dage, og han er helt vildt begejstret. Han forhandler med Walmart nu. Men det er svært at komme ud til udlandet med et spil. Det kræver gode kontakter,« siger Torben B. Larsen, der har boet fem år i USA i sine unge dage.

Lykkes det at få en aftale med Walmart, vil missionen om at udbrede kendskabet om gamle computerspil få et ordentligt boost. For ifølge Torben B. Larsen er computeralderens fødsel noget, vi skal huske og værne om.

»Den første tid skal man ihukomme. Om 100 år vil man stadig huske de år, da Apple kom frem, da Amiga kom frem, ja, alle de gamle brands. De er alle en del af ophavet for det, vi laver i dag. Jo længere, vi bevæger os fremad i tiden, jo mere unik vil den digitale fødsel fremstå. Vi forsøger at genskabe det og få folk til at ihukomme, at der har været en fødsel af alt det her,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Søren Jensen

Spillene dengang var sjovere, bedre og grimmere men de holder desværre ikke længere. Jeg har prøvede stort set alle de forskellige emulatorer og der er desværre ingen af spillene som er spilbare den dag i dag. Hvor mange regner de med at kunne sælge i Walmart?

  • 2
  • 11
#2 Torben Larsen

Ord som grimme pixels lader en at forstå, at artiklen måske ikke er helt gennemtygget. Og hvor kommer ordet emulator ind i billedet? Vi udvikler ikke via en emulator, hvilket kun gør det endelige resultat betydeligt stramt og begrænset. Et retro spil, skal ikke serveres på en flad ligegyldig tallerken, men præsenteres for det nye publikum, som den delikatesse det er. Der findes mange spil, der har sin tidlige opvækst i "grimme" pixels og de sælger rigtigt godt, så det er måske nok taget lidt ud af den samlede lumre madkasse. Faktum er at Retro sælger som aldrig før... givet "grimme" pixels ggg ;) Lad os tage et eksempel. Skærmtrolden Hugo udviklet i starten af 1990'erne, hvor jeg iøvrigt var senior grafikker, sælger i dag massivt og oplever millioner af downloads på smartphones. Så den med "grimme" pixels holder ikke en meter. gg

  • 10
  • 1
#3 Søren Jensen

Ord som grimme pixels lader en at forstå, at artiklen måske ikke er helt gennemtygget. Og hvor kommer ordet emulator ind i billedet?

Jeg har den dybeste respekt for dit arbejde og min kommentar var ikke for at nedgøre det I laver. På ingen måder!

Det jeg prøvede at skrive var, at jeg ikke kan se mig selv spille de gamle spil igen. Jeg kan godt huske glæden ved de gamle spil og jeg har selv brugt rigtig mange år af mit liv på dem, men de holder ikke den dag i dag. Jeg har prøvet at sætte Xenon II på en emulator, da jeg ikke længere ejer en Amiga og det var sjov i ca 5 minutter. Tilbage i de gode gamle dage, da man kunne finde ud af at lave spillene så de virkede FØRSTE gang, så kunne jeg timer foran Xenon. Det fangede mig bare ikke mere. Glæden var ikke den samme. Jeg er nok blevet for forvent om hvad et spil skal give mig i dag.

Jeg håber da at I får succes med det I laver da det lyder som om I brænder for det. :)

  • 1
  • 0
#5 Torben Larsen

Hej Ivan,

Vi har en version der kører i Linux (WINE) miljø, dog ikke udgivet. Vil du mene, at det er fint at udgive?

Søren, det er helt modtaget og nu har jeg jo chancen for at forklare mig.

Hvad er en pixel? Er det bare en firkantet flade der er sort eller hvid som en tom intetsigende monolit? Der skal ikke så meget fantasi til at forestille sig, at en pixel er markant mere end de vi tror. Lad mig lave en hurtigt recap.... For 50 årsdagen for mordet på JFK, udtalte hans tidligere rådgiver Zbigniew Brzezinski i sin bog "I mellem 2 tidsaldre", at den technotroniske tidsalder vil blive en gradvis overgang, til et samfund styret af teknologi. Hvis vi fra det udsagn holder fast i en teknologisk "pixel", som skal fremvises på en skærm (eller medie) og derved deltage i en technotroniske tidsalder. I sin spæde vorden var en "pixel" geometrisk helt skrøbelig og usikker, de store transistor-rør var ikke helt fejlfrie. Væk er de gængse geometriske Z-buffer statiske metoder, at en pixel nu "får" og er erstattet af dydbe i form af en markant atmosfære af berretiget nye geometriske intelligente værdier (øvre dimensioner). En imitation af "real-life", hvilket vi i grunden er... en tankeudførelse af vores eget jeg (self), spundet op i en tråd, som perler på en snor, af kontinuerlig implosiv intelligent og udvidende tidsmæssig energi (God force). (Vores opfattelse af tid)

Der er "pixelen" på vej hen ;)

Cheers og jeg har nok tabt flere her.. men såen er det :)

I bund og grund, er vi i gang med at kopiere vores eget jeg, på en tidsmæssig løbebane, der strækker sig hundrede vis ikke millioner af år ud i fremtiden.. hvor en pixel vil have sin berettigelse, ;)

  • 2
  • 1
#6 Jens loggo

Jeg spiller stadig nogle af de gamle spil, en gang imellem. Det er nok meget af nostalgiske grunde, men nogle af dem holder altså også stadigvæk. Specielt hvis man skal slå lidt tid ihjel, hvor man måske ellers ville have spillet et flash spil, så kan man lige så vel spille et af de gamle på en emulator.

Men hvad skal man dog med Amiga OS? :) Det kan da kun være for sjov (og nostalgi), at man lige prøver det af i 10 minuter, og det er så det.

  • 1
  • 0
#7 Henrik Mikael Kristensen

Men hvad skal man dog med Amiga OS? :) Det kan da kun være for sjov (og nostalgi), at man lige prøver det af i 10 minuter, og det er så det.

Der er en lille hård kerne af brugere af AmigaOS4, og diverse både software og hardware emulatorer (f.eks. MiniMig) til brugere af AmigaOS3.x og derunder. Desuden er der klonen MorphOS og x86 re-implementeringen AROS.

AmigaOS4 bliver aktivt udviklet og får snart support for multicore CPU'ere.

Jeg synes der er mange ting, andre OS'er kunne lære af AmigaOS. Det er frygteligt nemt at komme helt ud i hjørnerne på det, og lære det så meget at kende, at næsten ethvert problem kan fixes. Kan du huske SnoopDOS?

AmigaOS4 er selvfølgelig blevet noget større end de tidligere udgaver, og det løser ikke rigtigt de store svagheder, f.eks. har det vist endnu ikke noget fler-bruger system, og sikkerheden er der ikke meget af.

Man må også sige, det er bestemt ikke den nemmeste vej, man har valgt, og på mange måder afspejler det teknologiske valg, der var mere relevante for 10 år siden end idag, f.eks. ved at låse sig fast på meget dyre PPC processorer.

Man har også valgt, åbenbart, at det er mest attraktivt at porte programmer fra andre operativsystemer, end at skrive sine egne.

  • 0
  • 0
#8 Torben Larsen

AmigaOS 4 er en "efternøler eller videreudvikling" af det forgangne oprindelige Amiga OS. (Vi ved jo som bekendt godt at Commodore i 1994, gik bust) Ligesom Linux, er AmigaOS 4 tiltænkt som et friskt alternativ, til de i forvejen mere etablerede OS systemer, som Windows og Mac. Iøvrigt i vores verden af mandehørm og "nørdism", er det tiltænkt med en pige i klassen, hvilket Amiga'en altid har været, deraf navnet :D

Jeg tror på at "Pigen" vender tilbage...

  • 0
  • 2
#11 Einar Petersen

I skal helt klart gøre jeres spil tilgængeligt på Linux, er det i første omgang i WINE so be it - I bør dog helt klart tænke på native support, idet Linux er et enormt kraftfuldt operativsystem og ikke så tungt at danse med som visse ander og iht. spil virksomheder som STEAM er Linux fremtiden for spil.

I øvrigt vidunderligt at I genopfrisker spillet og ønsker jer al muligt held og lykke med prokjektet!!!

  • 4
  • 0
#12 Nicklas Møller

Jeg ville personligt aldrig afvikle noget som helst med Wine. Jeg er stærkt utilfreds med al afvikling igennem Wine, hvilket også har gjort at jeg i det daglige arbejde er nødt til at have Windows dual bootet på min computer, for blot at starte Photoshop (gudske lov er jeg ikke grafiker, men er stort afhængig af Photoshop (og denne skal ikke diskuteres. Alternativer findes, men møder ikke mine krav)). Nativ UNIX support er hvad der skal til for at ramme Linux brugere. Måske vil det kun være et kortvarigt spil, men mon ikke det er en god idé at få det supporteret anyways? Der sidder helt sikkert en masse nostalgikere på en Linux distribution som kunne finde på at spille det i en time eller to, hvor wine muligvis ville ødelægge oplevelsen. Hellere fuld support end ingen support, i mine øjne.

  • 1
  • 1
#13 Anonym

Jeg husker også tiden hvor man byttede spil på kryds og tværs i skolegården, først på kasettebånd siden på 3.5" (indrøm det bare for hver 100 spil vi havde den gang var der måske købt et).

På nogle områder er tiden rendt fra disse gamle retro spil, men på andre er de stadig med i front. Når jeg ser mine unger i dag spille på PS3, iPad og Mac så er det helt klart forskellige typer spil på de forskellige platforme.

På Mac'en elsker de friv.com hvor der er et hav af gamle retrospil i flash form. På iPad'en spiller de det jeg vil kalde for moderne retrospil, og på PS3 de mere action prægede spil.

For ungerne er det ikke grafikken, opløsningen eller visuelle komplekse elementer der udgør valget af spil - det er helt klart game playet der er i højsædet, og der vinder de gamle retro spil altså ret ofte.

  • 0
  • 0
#15 Torben Larsen

Selv tak :) Så varer det iøvrigt ikke så længe, før at et andet hæderkronet Amiga spil, nemlig Hybris ser dagens lys igen på nye formater. Specielt Hybris blev kendt for at kombinere, en række perler af gameplay, kode, grafik og ikke mindst den meget medrivende og super lækre musik og lyd.

  • 1
  • 0
#19 Torben Larsen

Hej Thomas, Takker mange gange. Det er super support, der vil noget. Med direct touch som en af styreformerne, muliggør det at spiloplevelsen, ikke er hæmmet, selvom der er tale om helt nye tekniske enheder.

  • 0
  • 0
#20 Kim Rene Jensen

Hej Thomas... Mange mange tak for Battle Squadron... Det sker ofte, at jeg tuner ind på YouTube blot for at høre.."Welcome to Battle Squadron...". Spillet var på Amiga og nu på Android AWESOME.. og jeg snupper ofte en omgang, hvis jeg har et par minutter... Mine drenge spiller det nu også på deres Nexus maskiner.. og synes også at det er fedt... Tak for rigtigt mange timers gaming i rigigt mange år/årtier......

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere