Hvis du kigger på en skjorte i en webshop, men ikke køber den, kan du efterfølgende blive mødt af reklamer for skjorter på Facebook eller andre sider.
Det er nemlig blevet populært med den såkaldte retargeting, hvor kundernes adfærd i en webbutik bliver brugt til bagefter at købe målrettede reklamer, der rammer kunden på helt andre sider.
Den slags er i sig selv ikke ulovligt - men det bliver det, når kunderne ikke klart får at vide, at deres færden i butikken bliver registreret og brugt på den måde. Det skriver DR.dk.
På kort tid fandt DR flere eksempler på danske tøjbutikker på nettet, som bryder reglerne, blandt andet Smartguy A/S, der er landets største. Kunderne bliver sporet undervejs i deres tur rundt i butikken, men den obligatoriske cookie-advarsel er gemt væk på en underside. Og dermed bryder man reglerne i cookie-bekendtgørelsen.
Alle danske og europæiske websider, der bruger cookies til andet end rent teknisk nødvendige formål, skal nemlig have et samtykke fra de besøgende. Mange andre websider end de tøjbutikker, DR.dk fandt, er dog også ulovlige, og derfor har Erhvervsstyrelsen ikke endnu gjort uddelt bøder, fortæller styrelsen. I stedet satser man stadig foreløbigt på vejledning.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.