Danske web-butikker bryder cookieloven og tracker kunder

4. september 2013 kl. 07:405
Danske web-butikker bryder cookieloven og tracker kunder
Illustration: Privatfoto.
Smartguy.dk og flere andre danske online-tøjbutikker tracker kunderne og sender dem efterfølgende målrettede reklamer. Det er ulovligt, når kunderne ikke bliver advaret om det.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hvis du kigger på en skjorte i en webshop, men ikke køber den, kan du efterfølgende blive mødt af reklamer for skjorter på Facebook eller andre sider.

Det er nemlig blevet populært med den såkaldte retargeting, hvor kundernes adfærd i en webbutik bliver brugt til bagefter at købe målrettede reklamer, der rammer kunden på helt andre sider.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den slags er i sig selv ikke ulovligt - men det bliver det, når kunderne ikke klart får at vide, at deres færden i butikken bliver registreret og brugt på den måde. Det skriver DR.dk.

På kort tid fandt DR flere eksempler på danske tøjbutikker på nettet, som bryder reglerne, blandt andet Smartguy A/S, der er landets største. Kunderne bliver sporet undervejs i deres tur rundt i butikken, men den obligatoriske cookie-advarsel er gemt væk på en underside. Og dermed bryder man reglerne i cookie-bekendtgørelsen.

Alle danske og europæiske websider, der bruger cookies til andet end rent teknisk nødvendige formål, skal nemlig have et samtykke fra de besøgende. Mange andre websider end de tøjbutikker, DR.dk fandt, er dog også ulovlige, og derfor har Erhvervsstyrelsen ikke endnu gjort uddelt bøder, fortæller styrelsen. I stedet satser man stadig foreløbigt på vejledning.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
4. september 2013 kl. 17:30

AdBlock er din ven ;)

5
4. september 2013 kl. 18:13

AdBlock er din ven ;)

AdBlock er god, men ikke nok. Der er flere venner her...Ghostery, BetterPrivacy, CookieCuller, QuickJava

2
4. september 2013 kl. 08:59

Sjovt når man besøger DR.dk bliver der sat 11 cookies og jeg må indrømme at jeg tvivler på at de alle er teknisk nødvendige, der er blandt andet en som hedder adServing som mistænkeligt ligner noget de bruger til reklame logning

1
4. september 2013 kl. 08:53

De skulle hellere have fokus på at afskaffe det der kan betegnes, som den mest tåbelige danske lov. Den lov er et lysende eksempel på at politikerne ikke har den mindste viden om cookies og internettet generelt. Det er symbol politik i håb om at score et par billige stemmer på de folk der frygter at blive tracket.

3
4. september 2013 kl. 10:45

De skulle hellere have fokus på at afskaffe det der kan betegnes, som den mest tåbelige danske lov. Den lov er et lysende eksempel på at politikerne ikke har den mindste viden om cookies og internettet generelt.

Vi kan godt blive enige om at der er elementer i cookiebekendtgørelsen som er uhensigtsmæssige.

Men det grundlæggende princip i loven er særdeles fornuftigt: hvis Smartguy indsamler oplysninger om din webfærden, skal Smartguy fortælle dig hvad de bruger disse oplysninger til. Skjult retargeting er meget usympatisk.