Danske virksomheder sakker bagud med it-outsourcing

Danske virksomheder er bagud med outsourcing sammenlignet med de andre nordiske lande.

Danske virksomheder er alt for dårlige til at outsource deres it. Det skriver Børsen på baggrund af en rapport fra revisionsselskabet KPMG, der har undersøgt niveauet af it-outsourcing i de nordiske lande.

Og Danmark er bagud i forhold til de andre lande, når det gælder it-outsourcing. I Danmark har kun 69 procent af de adspurgte virksomheder i undersøgelsen outsourcet hele eller dele af deres it-infrastruktur. Finland er derimod nordens førerhund med 88 procent. Norge er dog lige så dårlige som Danmark.

Problemet med den manglende outsourcing er, at Danmark taber af konkurrenceevne, forklarer rådgivningschef i KPMG Anders Ekman.

»Danske virksomheder er nødt til at være dygtige til at fokusere på kerneforretningen og forsøge at outsource eller på andre måder slanke sig, for at kunne konkurrere på deres kerneforretning. Det kan ske på mange måder, herunder anvendelsen af delte servicecentre eller anden form for ekstern håndtering af for eksempel it, HR, finans, reception, bygningsvedligehold og så videre,« udtaler han til Børsen.

Læs også: Danske virksomheder: Ja, offshore it-outsourcing virker og sparer penge

Det fremgår dog også af undersøgelsen, at mange virksomheder regner med at outsource mere inden for den kommende tid. 26 procent af de adspurgte danske virksomheder forventer for eksempel at outsource
mere inden for håndtering og drift af software.

Andre undersøgelser har også tidligere peget på, at outsourcing er et af de områder, man bør fokusere kraftigt på for at skabe et større overskud i virksomheden, og mange har da også succes med det.

Læs også: Outsourcing til udlandet deler danske it-afdelinger i et A- og B-hold

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Gert Agerholm

Ekspertene har helt ret, det skaber nemlig meget mere arbejde i form af bøvl og manglende fleksibilitet når man outsourcer.

Nogle kan givet vis have fordele af at outsource, men problemet er at "eksperterne" næsten altid lever i en sort/hvid verden. Der er kun én løsning, der må kun være én leverandør osv. Der er stor forskel, men de steder hvor vi har færrest problemer i professionelle sammenhæng er ofte de steder hvor man IKKE har outsourcet det hele.

  • 5
  • 0
Daniel Horn

Om outsourcing er en success eller ej kommer an på hvilket projekt eller type opgave man outsourcer. Derudover er der ekstremt stor forskel på de virksomheder man outsourcer til - så kvaliteten varierer meget, men det gør den skam også hos danske leverandører.

  • 1
  • 0
Peter Nørregaard Blogger

Herhjemme er de fleste store virksomheder enige i at IT er et strategisk våben for deres forretningsstrategi. Så outsourcing skal gøres med omtanke hvis man vil kunne bruge dette våben uden at skulle gøre det igennem en rigid outsourcing-kontrakt hver gang sigtekornet skulle justeres.

Men gælder undersøgelsen kun outsourcing (af vedligehold) af it-infrastrukturen? Den burde være mulig at outsource.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere