Uden udvikling, ingen forretning. Alligevel svigter virksomhederne at få nye ideer på hjul

Foto: cynertiaconsulting
Vi er gode til at få ideer, men langt fra gode nok til at føre dem ud i livet, mener konsulent og professor.

Den danske ingeniør Haldor Topsøe arbejdede i sin storhedstid tæt sammen med udviklingsafdelingen i virksomheden af sammen navn. Det samme gjorde elektroingeniør Per Vilhelm Brüel, da han sammen med Viggo Kjær grundlagde Brüel & Kjær.

Stilen fra dansk erhvervslivs koryfæer er dog ved at forsvinde, mener udviklingskonsulent Jørn Johansen.

Læs også: Er du obs på DevOps?

»Går man ned af direktionsgangen på mange virksomheder i dag, sidder CFO’en i kontoret ved siden CEO’en, og begge er langt væk fra det sted, hvor produktet bliver udviklet,« siger han til Version2 og fortsætter.

»Jeg siger ikke, at det er forkert at tænke i finanser. Men du skal have fingeren på pulsen i udviklingsarbejdet, og det har mange virksomheder mistet fokus på.«

Modenhedsmåling uændret gennem 20 år

I 20 år har Jørn Johansen brugt CMMI-standarden til at måle, hvor moden en given virksomhed er til at levere det produkt, som den har sat sig for. Da han startede hos Delta lå de målte selskaber i gennemsnit på 1,75 ud af fem. To årtier senere udføres testen stadig:

»I den seneste undersøgelse har vi 150 virksomheder, der har svaret på et modenhedsspørgeskema. Det er mange forskellige typer af virksomheder, og mange befinder sig inden for elektronikbranchen,« fortæller Jørn Johansen.

Læs også: Derfor fejler statens it-projekter stadig: Har vi slet ikke lært noget af EFI?

Og gennemsnittet ligger stadig på 1,75.

Sammen med kollegaer har Jørn Johansen, der i dag er partner i rådgivningsvirksomheden Whitebox, udført flere lignende undersøgelse, som alle giver det samme billede: Udviklingsarbejdet bliver forsømt hos de danske virksomheder.

Innovation har taget fokus

»Vi har mistet fokus på udviklingen. Vi har gjort det godt i forhold til innovation og forretningsudvikling, og det er selvfølgelig vigtige discipliner. Men vi mangler at sætte fokus på udviklingsafdelingens evner,« siger Jørn Johansen.

I mellemtiden har andre lande forbedret deres gennemsnit på CMMI-skalaen. Tyskland ligger nu på ca. 2,75 i snit, oplyser konsulenten.

Læs også: Er certificering i agil projektledelse værdiløs?

Professor i Informatik og Datalogi på Roskilde Universitet Jan Pries-Heje mener, at man skal tage modenhedsmålingerne med visse forbehold.

»Hvis man udelukkende målte de virksomheder, som gik i gang med arbejdet for 20 år siden, så ville man se en forskel. Man skal huske, at det er et mål for de virksomheder, der lader sig måle, og ikke for danske virksomheder generelt,« siger han og tilføjer, at man skal være varsom med at sammenligne tallet på tværs af landene, netop fordi forskellige typer virksomheder deltager.

’Meget dansk’

Jan Pries-Heje er dog enig i, at danske virksomheder har problemer med at føre ideerne fra whiteboardet og ud i virkeligheden.

»Det er meget dansk. Vi er enormt gode til at få ideer, men ikke til at følge dem til dørs,« indleder han.

Spørgsmålet om modenhed kan spille ind, men kan ikke stå alene. mener professoren.

Læs også: Rigsrevisionen: Digital Post i det offentlige kan være én stor fuser

»Vi har simpelthen ikke lavet nogle store virksomheder i 25 år. Selskaber som Haldor Topsøe, Grundfos og Lego - de kommer ikke længere. Den evne har vi mistet. Vi sælger dem for hurtigt, og så har vi mindre glæde af dem,« siger Jan Pries-Heje og tilføjer:

»Det er problem for det danske samfund.«

Ikke bare problem for virksomheden

Det såkaldte Global Innovation Index, der hvert år måler 141 landes evne til at innovere og udvikle, placerede i sidste års undersøgelse Danmark på en 10. plads, når det kommer til at få ideer, men på en 61. plads, når det kommer til at skabe produkter og virksomheder på baggrund af de gode ideer.

»De to tal viser, at der er et eller andet, der halter,« siger Jørn Johansen.

Læs også: Energinet.dk om skarp kritik af it-sikkerhed: Vi er på rette vej, men ikke i mål endnu

»Det, der ligger mellem innovation og salg, er jo netop produktudvikling. Og det er ikke bare et problem for den enkelte virksomhed, men for samfundet generelt, at vi har en udfordring her.«

Følg forløbet

Kommentarer (6)

Jesper Frimann

ledelse også. Innovation er jo i sig selv noget der kræver at 'folk' flytter sig. Fra den ene yderlighed 'Disruptive Innovation' til det bare at flytte kontor møblerne så alle sidder optimalt.
Og mange store organisationer (også i mange IT-firmaer) er jo tungt besat med ledere og stabsfunktioner der så absolut ikke har en IT baggrund, og derfor tit måske ikke lige fatter innovation af den mere tekniske art.

// Jesper

Lars Christensen

Når danske politikere udviser en udpræget grad af manglende indsigt i udviklingsvirksomheders basale behov - så kan det selvfølgelig skyldes at de ikke ved bedre. Men det har været et politisk kendetegn siden jeg startede opfindervirksomheden PL Brake i 1995 - og vi hænger kun lige i med det yderste af neglene!
En af de værste syndere er, når diverse statsstøtteordninger bliver ved med at løbe tør for penge og "stop and go effekten" bliver mere reglen end undtagelsen. "Stop and go effekten" har sandsynligvis slået flere virksomheder ihjel end nogen anden grund incl. finanskriserne
Der kan være mange årsager til at den danske vækst ikke er nærmest lodret stigende - vi har både energien, ideerne, erfaringen - meeeeen det kniber med pengene (altså de risikovillige), som det har gjort i hvert fald siden 1995.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen