Danske virksomheder: Ja, offshore it-outsourcing virker og sparer penge

It-outsourcing handler ikke længere om at adgang til kompetencer. Danske virksomheder outsourcer for at spare penge - og det lykkes i fin stil, viser ny undersøgelse.

Når de store danske virksomheder sender opgaver til Indien, Kina eller andre billige lande, er det først og fremmest for at spare nogle penge.

Og selvom de fleste nok kender til historier om projekter, hvor de udenlandske udviklere ikke levede op til forventningerne, er firmaerne generelt godt tilfredse. Det viser rapporten IT i Praksis 2011, der udkom i sidste uge.

»Virksomhederne får relativt pæne realiseringsgrader af deres mål. De henter de gevinster ved outsourcing, som de regnede med,« forklarer Ejvind Jørgensen, direktør i Rambøll Management, til Version2.

Han er en af hovedkræfterne bag undersøgelsen og hæfter sig især ved, hvordan baggrunden for at sende opgaver ud af landet har ændret sig siden 2004.

»Dengang handlede det mest om at få adgang til specialistkompetencer. Der var knaphed på resurserne i Danmark, og det var svært at finde specialisterne. Nu er det lettere, og der er ikke det samme behov. Og man vil også helst have specialisterne tæt på sig,« siger Ejvind Jørgensen.

Læs også: Outsourcing til udlandet deler danske it-afdelinger i et A- og B-hold

Virksomhederne, der indgår i undersøgelsen, hører alle til blandt landets 500 største, og de er blevet spurgt både om outsourcing i Danmark, Europa og USA, og om outsourcing til offshore-lande som Indien og Kina.

Her viser svarene tydeligt, at de færreste forsøger at finde specialisterne på den anden side af kloden, mens det er normalt at lede i landene tættere på Danmark.

De to mest populære grunde til at outsource i udlandet er at spare penge og at få et bedre forhold mellem pris og kvalitet.

Og i gennemsnit lever udflytningen af opgaver da også op til forventningen, og mere til, når målet er at slippe færre lønkroner.

Outsourcing til fjerne lande scorer dog lavt, når det gælder punktet ’brugertilfredshed’. Her er gennemsnittet en indfrielse af forventningerne med 42 procent, hvor 100 procent svarer ja til, at projektet netop levede op til det forventede.

At sende opgaver til Indien for at styrke innovation og skabe nye it-services er der slet ingen af virksomhederne i undersøgelsen, der gør.

»Det er tydeligt, at fokus er flyttet til mere hardcore at opnå en reduktion af omkostningerne. Det er ikke i Indien og Kina, du henter strategiske gevinster,« siger Ejvind Jørgensen til Version2.

IT i Praksis udkommer i år for 16. gang. Bag rapporten står Rambøll Management og Dansk IT.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jeppe Cramon

Det er så uinspirerende at høre hvordan man som sædvanligt fokuserer på at spare på omkostningerne istedet for at fokusere på at skabe mere værdi og få brudt med vanetænkning.

De svar man får afhænger af de spørgsmål man stiller og her spørger man kun hvordan man kan sænke omkostningerne. Historien har gang på gang vist at fokus på omkostnings sænkning medfører besparelser på kort sigt men har modsat effekt på lang sigt, fordi man ikke fokuserer på at skabe værdi og dermed kommer bagefter, da ikke får skabt det man skal leve af på sigt.

Der findes mange tiltag der kan indføre som nemt kan spare 30-50% af omkostningerne (enten ved at reducere antallet af fejl, reducere antallet af udviklere der er behov for, sikre at kravene indgå i udvikling mere aktivt, osv.). Men hvis man ikke stiller kvalitets spørgsmål til hvordan man udfører tingene i dag, så finder man heller ikke svarene på ens reelle udfordringer- og så er vi efterladt med traditionel ledelse og fokus på omkostnings besparelser.

/Jeppe

  • 6
  • 1
Jens Jönsson

"Outsourcing til fjerne lande scorer dog lavt, når det gælder punktet ’brugertilfredshed’. Her er gennemsnittet en indfrielse af forventningerne med 42 procent, hvor 100 procent svarer til, at projektet netop levede op til det forventede."

Det er her at de fleste virksomheder brænder nallerne gevaldigt på outsourcing. Folk i fjernøsten har bare ikke generelt helt den samme ansvarsfølelse, vilje til opgaverne og tilgang til service, som vi har i Nordeuropa.
De tager "lettere" på tingene end os, f.eks. ifht. tidsfrister.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere