Danske udviklere vil indtage biograferne med ny spil-platform: »Det bliver ligesom et lan-party«

11. august kl. 05:004
Mark Madsen, programmør, Bolverk Games
Mark Olsen skal hjælpe med at programmere Bolverk Games' spil til de nye spilturneringer i biograferne. Illustration: Bolverk Games.
De to danske selskaber Cinemataztic og Bolverk Games har fået penge til at lave computerspil-turneringer, der skal redde de publikumshungrende biografer.
Artiklen er ældre end 30 dage

Corona-pandemien ramte biograferne hårdt. Et var de mange måneder med lukkede biografsale, noget andet var, at streamingtjenesterne, der i forvejen kom buldrende ind på underholdningsmarkedet, nu også opsnappede premierer for næsen af de pressede biografejere. 

Men nu har de to danske selskaber Cinemataztic og Bolverk Games sat et nyt projekt i søen, der skal redde biografernes skrantende tilskuertal. CineClash, som de kalder det, er store computerspilturneringer med op til 100 spillere, der skal foregå i biografernes sale.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
11. august kl. 12:47

Hvad med at fokusere på film? Hvad ønsker folk at se. Forskellige genrer kan køre forskellige dage osv. Er der ikke nogen, som kan få tilskud til det? Færre reklamer og mindre spildtid kan måske trække endnu flere i biografen.

4
12. august kl. 10:44

Det tror jeg sandeligt ikke, at det gør. Man kan nemlig undgå reklamer ret enkelt: kom lidt senere.

Det er pga streaming-tjenester og download-kulturen, samt prisen som hænger sammen med aftaler med studioerne, hvor biografen ikke tjener særligt meget de første par uger, mens de tjener mere de efterfølgende uger (hvor folk så har set filmen allerede, mens udgiverne som Disney, etc. bare udgiver filmene på streaming-platformen, som gør at biograferne ikke tjener... hvilket er hvorfor NFBio i et stykke tid ikke har vist Disney-film længere).

Det er ikke genrer eller reklamer og spildtid (som en biograf jo ikke har indflydelse på), der gør at folk ikke gider ind i biffen. Det er bare blevet en for dyr omgang for alle involverede parter.

Derfor bør det også tænkes nyt: hvorfor går man ind i en stor sal med mange folk for at se en film? Af samme grund hvorfor man går ind i stadion og ser bold: fælles stemningen.

Spil kan i den forbindelse jo gøre vidunder for biograf-branchen, som jo ikke er det samme som filmbranchen. Biografen er blot et oplevelsessted, så lad os behandle det som et oplevelsessted.

I fremtiden skal man blot spørge sig selv, om man er...: Interesseret i filmen? Se den hjemme. Det tjener et studio også godt af. Interesseret i at se filmen med et hav af mennesker og få ordentlig en på opleveren? Gå i biffen.

1
11. august kl. 12:05

Er der tid til at spille før filmen, der er jo allerede 23 minutters reklame og trailere? Jeg tror det er andre ting biograferne skal fokusere på for at få folk tilbage i sæderne!

3
12. august kl. 10:41

Sagtens. Der vises nemlig ikke nogen film, når der er spilaften, det er udelukkende spil, bare at det foregår i biografen.