Danske Uber-chauffører udvikler ny app for at kunne køre videre

Illustration: Uber
En ny app skal erstatte Uber i Danmark, hvis det står til cirka 500 chauffører, som ikke vil sige, hvem der udvikler appen.

Cirka 500 af de chauffører, som hidtil har kørt for Uber, gør klar til at køre videre med en ny app, når Uber helt lukker i Danmark. Det skriver Berlingske.

Uber har besluttet at lukke kørselsaktiviteterne i Danmark, da selskabet vurderede, at det ikke var muligt at leve op til den ændrede taxalov. Den åbnede ganske vist op for flere taxaselskaber, men ville fortsat stille krav til særligt udstyr i biler og licens til føreren.

Men der er altså en stor gruppe chauffører i København, som har tænkt sig at køre videre, selvom det ikke bliver med Ubers platform.

Juridisk skal konceptet holdes inden for lovens rammer ved at kalde det 'relationskørsel'. Relationen skal skabes ved at give passageren et visitkort, hvorved der ifølge chaufførernes advokater skulle være etableret en tilstrækkelig relation.

Ubers centrale koncept er mobil-appen, som giver kunderne mulighed for at bestille en vogn, og hvor kunde og chauffør kan bedømme hinanden.

Da Uber trækker sin tjeneste tilbage, så vil de tidligere Uber-chauffører ikke kunne benytte sig af Ubers app, og derfor er de ifølge Berlingske ved at få udviklet deres egen app. De vil dog ikke oplyse, hvem der udvikler appen for dem.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Karsten Garborg

Ja det lugter jo nærmest af at nogen i hvert fald bliver holdt for nar...

Jeg tænker for mig selv her, hvis det juridisk kunne klares med et visitkort, hvorfor har Uber så ikke forsøgt sig med det?

Jeg hilser dog ethvert tiltag velkommen, der liberaliserer taxaloven endnu mere - dukker sig for downvotes

  • 7
  • 3
#3 Martin Kofoed

Jeg synes, det er en skidegod idé. Men hvorfor egentlig udvikle sin egen dybe tallerken? LibreTaxi med betaling i bitcoin ville være helt fantastisk.

Det her er et fint billede på, at "markedet" er os alle sammen, og at markedet derfor fikser ting, der er i ubalance. En så ubetydelig forhindring som nogle gamle politikere, der hellere vil køre i oksekærre end i Ford T, er da det mindste problem ...

  • 3
  • 13
#4 Hans Nyberg

Per Jakobsen er kendt lystløgner og bedrager. Han har svindlet handicappede i flere nu lukkede selskaber i mange år. Her er en artikel om ham fra 2010. http://hans-nyberg.dk/uber/Per-Flex.jpg

Jeg tvivler på at han har en advokat. Taxiloven er ganske så klar og dækker også dette ind. Med erhvervsmæssig personbefordring forstås kørsel med : 1) med personer uden en nærmere tilknytning til den person, virksomhed eller sammenslutning, der udfører eller lader kørslen udføre, jf. dog stk. 5, 2) som udføres mod vederlag, idet godtgørelse for de med kørslen direkte forbundne omkostninger, f.eks. udgifter til benzin eller olie, ikke anses som vederlag, eller 3) som udgør den pågældende persons, virksomheds eller sammenslutnings primære formål. Stk. 5. Samkørselsarrangementer og kørsel ved benyttelse af køretøjer tilknyttet delebilsordninger anses ikke som erhvervsmæssig personbefordring, jf. stk. 1, såfremt der alene ydes godtgørelse for de med kørslen direkte forbundne omkostninger.

Det betyder at hvis EN af de 3 punkter er opfyldt så er det tale om erhvervsmæssig kørsel. Det er altså nok at punkt 2 er opfyldt. Det gælder uanset om det er en relation til passagereren eller ej. Læg også mærke til pkt 3. I dette tilfælde blir denne sammenslutning det primære formål og det er altså tale om erhvervsmæssig befording. Dermed kræves de tilladelser som taxiloven specificerer.

  • 13
  • 1
#5 Martin Dahl

I Austin trak Uber sig ud af markedet på brutal vis, da lokalbefolkningen havde stemt for at kræve fingeraftryk og baggrundscheck af chauffører.

Der blev efterfølgende etableret en ny service / app med med identisk funktionalitet, som både opfyldte lovgivning og samtidig var non-profit. Således blev andelen som chaufførerne tjente større. Andelen som app'en tager skal blot dække udgifterne til den tekniske platform.

Den nye taxalov blokerer totalt for at etablere sig som selvstændig chauffør og dermed for en sund udvikling af servicen og markedet.

Selvfølgelig skal der indberettes indtægt, forsikres og baggrundscheckes, men de resterende krav synes at være målrettet en fastholdelse af monopolet.

Jeg håber alle danske taxa-chauffører kan finde inspiration i Austins løsning og vil etablere en service/app, som giver dem samme eller bedre indtjening per time de er på arbejde, som beskattes rimeligt og som holder omsætningen væk fra kyniske internationale virksomheder.

Ligesom der var behov for fagforeninger og sammenhold for at etablere rimelige arbejdsforhold i sidste århundrede, er der nu behov for at dem, der udfører arbejdet i servicefagene, forener sig om deres egne tekniske platforme.

Udgifterne til en platform baseret på eksisterende teknologi er forsvindende sammenlignet med den månedlige omsætning på det danske taxamarked.

Det eneste, der forhindrer en sympatisk løsning på det danske taxamarked, er den nye taxalov, samt at chauffører og borgere, der ønsker at blive chauffører forener sig.

Mere inspiration her.

  • 4
  • 6
#6 Kristian Christensen

Hvorfor skulle den nye lovgivning gøre det u. Ulige at være vognmand? Du betaler det det koster at få din vogn godkendt med udstyr. Du får de beviser der kræves og så kan du få et cvr nummer og køre lige så tosset du vil.

Det loven blot forhindrer er at du kører uden at du er en virksomhed men stadig tager passagerer med.

Men du kan jo bare tage folk med hvis du kun tager det for det som du har af udgifter. Hvilket vel er nogenlunde 3,40 kroner per kilometer ikke sandt?

  • 1
  • 3
#7 Hans Nyberg

Ikke helt. Loven siger at max betaling er de direkte udgifter for ikke erhvervsmæssig kørsel. . Disse vil med de fleste biler ikke overstige 1,30 kr.

Direkte udgifter er kun dem der genereres af selve kørseln. Benzin, olieforbrug, sprinkler og dækslid. Ev service men det vill aligevel ikke blive mere end 1,30 i en moderne bil.

Disse regler er i loven i Tyskland, Danmark, Holland, Frankrig, Spanien , England og måske et par mere. De vil blive implementeres i de nye love i Sverige og Norge hvor du nu ikke har klare regler. Danmark har som det eneste land ordet samkørsel nævnt i selve loven som en ikke erhvervsmæssig personbefordring.

  • 5
  • 0
#8 Hans Nyberg

Som jeg også har påpeget flere steder så vil Svindler Pers relations kørsel betyde at også passagererne blir med i den ulovlige kørsel og de kan også få bøder.

Dette har nu også flere advokater påpeget. »Passagererne gør noget ulovligt, hvis de hopper med på det her. Gerningsmanden bliver straffet, men den, der medvirker til ulovligheden, kan også blive straffet. Hvis passageren trykker på en knap i en app og sørger for, at der kommer en ulovlig bil fra en ulovlig foreningen, så er passageren lige så skyldig,« siger Henrik Karl Nielsen. Det er advokat Morten Bjerregaard enig i. Han uddyber, at passagererne aktivt melder sig ind i en ulovlig forening, hvis de vælger at benytte den kommende app.

Når Uber-passagerer bestiller enkelte ture, melder de sig ikke ind i en ulovlig forening, og derfor er der forskel for passagererne ved de to kørselstjenester, forklarer Morten Bjerregaard. https://www.business.dk/transport/uber-chauffoerer-har-kurs-mod-nye-stra...

  • 6
  • 2
#9 Bente Hansen

Om 2-3 år kan alle tage et kort kursus og indrette bilen med videoovervågning og forsikring så der er sikkerhed for chauffør og kunde.

Alle udgifter kan trækkes fra, bilen er billigere med mindre afgift. Der skal ikke betales dummebøder til Uber. Så der bliver nok også til SKAT, feriepenge og pension.

  • 9
  • 1
#10 Joe Sørensen

Hvorfor ikke bare blive taxichauffør ?

Du vil gerne køre taxi ved siden af et studie? Så skal du ansættes af en vognmand. Du kommer derfor til at følge vognmandens ansættelsesvilkår og vagtplaner. Vognmanden vil gerne have hans bil ud og køre mest muligt, så den kan dække hans udgifter. Som taxi chauffør er du ansat hos vognmanden og skal derfor sætte dit job højst. Det er selvfølgelig fair at det er sådan og det er også det loven tvinger chaufføren til. Både de gamle og nye regler. Sådan har det altid været.

Problemet er bare, at det ikke er alle der synes det er fair. Der er nogen der gerne vil sætte studiet som nummer 1 og alt andet som nummer 2. Inklusive det at være taxi chauffør. Nogen af dem synes at der er smart at taxien betaler mere per tur, når der er mangel på biler. Så kan man prioriterer det sammen med andre ting man også gerne vil. Nogen synes at der er smart at man kan mælde sig klar til at tage turer, når man har lyst og stoppe når man ikke længere har lyst eller lejlighed uden at skulle snakke med vognmanden i forvejen.

Så er vi tilbage til spørgsmålet, hvorfor bliver du så ikke bare selv din egen vognmand. Nu kan du endda få fradrag og du skal ikke engang betale moms. Desværre er det ret mange regler du pludselig skal sætte dig ind i. Du skal afleverer både virksomhedsregnskab og moms regnskab. Du skal også lave et kørselsregnskab for din bil, eller lade være med at bruge den til privat kørsel. Hvilket betyder at du reelt mister rådigheden over din bil.

Så der er pludselig en masse papirarbejde, som er ulønnet. Hvis der bare var en app der kunne afhjælpe dette papirarbejde. Men det er der ikke. Den vil skulle udvikles sammen med en dygtig revisor.

  • 1
  • 2
#11 Bente Hansen

Som gør det nemmere, hvis man har tænkt sig at leve af, at køre som taxichauffør ?

Lige som politibetjente, søfolk, buschauffør, piloter, sygeplejerske, læger... er det nok helt fint at det ikke er unge studentermedhjælper som tager sig af de ting. Og man må finde sig et andet job, hvis det er en biindtægt man gerne vil have.

Hvis man bare gerne vil spare på transporten, så kan man jo bruge en af de app til rigtigt samkøring som der findes.

At det er et arbejdet med at holde styr på et privat firma, det ved jeg godt. Men så vanskeligt er det heller ikke, det kan også gøres uden revisorer. Hvis man ikke kan finde ud af dette, eller overskue dette, så skal man nok heller ikke kaste sig over tjenester som persontransport. Det er meget heldigt at der ikke er kørt nogle rigtigt galt, i sådan en situation, kunne føreren af bilen helt miste sin forsikringsdækning. Og ikke få noget i erstatning, om han så sad som en lam grønsag. Samt komme til at betalt 5-10 millioner til hver enkelt passager i erstatning.

Det tager 2 min at få et firma, så den undskyldning med besvær, uvidenhed eller ugidelighed køber jeg ikke. Som nystartet er vil jeg se det som en fordel, at kunne trække udgifter og moms fra. Men det er rigtigt at det ikke længer er nemt at tjene lidt sort lommepenge. Det synes jeg også er helt i orden.

http://www.startupsvar.dk/registrering-af-virksomhed

Nu håber jeg ikke der er her er din normale til gang til livet. "Så der er pludselig en masse papirarbejde, som er ulønnet. Hvis der bare var en app der kunne afhjælpe dette papirarbejde. Men det er der ikke. Den vil skulle udvikles sammen med en dygtig revisor."

Så tror jeg du bliver slemt skuffet. Du vil opleve mange timer med ulønnet arbejde i dit liv. Hvor der ikke findes en app.

  • 4
  • 1
#12 Povl Hansen

Du vil gerne køre taxi ved siden af et studie? Så skal du ansættes af en vognmand. Du kommer derfor til at følge vognmandens ansættelsesvilkår og vagtplaner

Er det ikke sådan set meget generalt for studio job ?

"Du vil gerne arbejde ved siden af et studie? Så skal du ansættes af en arbejdsgiver. Du kommer derfor til at følge arbejdsgiverens ansættelsesvilkår og vagtplaner"

Hvor er forskellen ?

  • 5
  • 0
#13 Franz Birch Hansen

Uber kunne jo sagtes have fortsat hvis de reelt ønskede at tilbyde samkørsel og ikke taxikørsel. Man skulle bare have vent den om så det var kørerne som angav at de har en kørsel fra A til B på et givet tidspunkt og så kunne andre melde sig på hvis det passede sammen (det er samkørsel) En kører skal så ikke have mulighed for at kunne tilbyde mere end en tur adgangen på et givent tidpunkt,

Taxi kørsel ihenhold til de nye regler burde også være muligt en en enkelt APP. Telefonen kan jo bruges som kamera i bilen samt taxameter og betalingsenhed. Og med en OBD modul i bilens diagnosestik burde man kunne aflæse om der sidder nogen i de enkelte sæder. Det er i hvertfald muligt i en del nye biler. Et magnetisk taxi skilt på taget der også er tilsluttet app´en og så er man kørende.

  • 0
  • 0
#15 Zoo Zapper

Efter hvad jeg har kunne læse mig til rundt omkring så bliver det denne app https://taxify.eu/da/ de kommer til at benytte sig af når Uber lukker helt ned i Danmark. Jeg syntes at det drøn irriterende at Uber er blevet lukket ned. Jeg kunne aldrig finde på at benytte mig af en almindelig taxa. I hvertfald ikke som servicens eller mangel på samme er i dag. Få nu styr på den skattebetaling hos de andre alternativer til de almindelige taxafirmaer i Danmark og lad så folket selv vælge hvem de vil køre med. Ellers ender det med at folk bestiller et flyttefirma når de skal transporteres fra A til B i Danmark. Alt andet end en tur med de almindelige taxafirmaer.

  • 0
  • 3
Log ind eller Opret konto for at kommentere