3 ud af 4 danske tophjemmesider dumper cookie-inspektion

Kun hver tredje store danske website har klar information om cookies. Samtlige sider sætter cookies, før brugeren har givet lov, viser ny undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen.

I halvandet år har der været klare danske regler på området: En dansk hjemmeside skal advare og have tilladelse fra brugeren til at placere cookies.

Men det går stadig ikke overvældende godt med at følge reglerne, viser en ny undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen, der bestyrer reglerne.

50 populære danske websider er blevet udvalgt og undersøgt nærmere, og kun lige over en tredjedel, 36 procent, har en tydelig besked til de besøgende om, at der bliver brugt cookies.

Faktisk er det kun 28 procent, som har en ordentlig løsning, der ikke kun bliver aktiveret på forsiden, men også popper op, hvis første besøg sker på en underside.

Resten af de 50 store, professionelle websider har 'gemt' information om cookies på en side om persondatapolitik, uden altså at give klar besked til de besøgende.

»På flere sider er cookieinformationen endog meget vanskelig at finde, idet den på ingen måde er linket til persondatapolitik og alene findes ved en søgning på siden,« konstaterer Erhvervsstyrelsen i undersøgelsen.

Det er dog kun en enkelt side ud af de 50 i undersøgelsen, som slet ikke fortæller om de cookies, der bliver sat hos brugeren.

Ifølge reglerne skal alle websider, der bruger cookies, fortælle brugerne meget tydeligt ved første besøg, at der bliver brugt cookies, og hvad formålet med dem er. Målet er, at man som besøgende kan sige ja eller nej tak på et oplyst grundlag.

Alle sider med cookieinformation fortæller overordnet om formålet med cookies, men kun 14 procent af siderne fortæller om de enkelte cookies.

Det skal også være muligt for en besøgende at trække et samtykke tilbage. Det har 64 procent af siderne taget med i cookie-informationen – men som regel blot ved at fortælle, hvordan man kan blokere for cookies generelt i browseren.

Vil man gerne besøge en side og sige nej tak til cookies fra netop denne side, er det tilsyneladende helt umuligt. Ingen af de undersøgte sider venter nemlig med at sætte cookies, til den besøgende har givet sit samtykke.

Her har webside-ejerne dog Erhvervsstyrelsen i ryggen, for styrelsen har tidligere meldt ud, at denne del af reglerne er teknisk svær at leve op til, så foreløbigt er det ikke et håndfast krav, som vil kunne udløse bøder.

Læs også: Har du en webside? Ny vejledning om cookie-reglerne er klar

Resultatet af undersøgelsen får en lunken modtagelse hos Erhvervsstyrelsen.

»Mange hjemmesider er kommet godt i gang med at informere om cookies og indhente samtykke fra brugerne. Det er dog langt fra alle, der er helt i mål, og der er stadig et stort antal sider, som slet ikke har gjort noget,« skriver styrelsen i en kommentar om undersøgelsen.

De samme 50 sider, der både rummer private og offentlige websider, skal om et halvt år udsættes for samme tjek. Dermed kan Erhvervsstyrelsen følge med i udviklingen.

Læs også: Cookie-bekendtgørelsen fylder 1 år: Danske hjemmesider ignorerer den stadig

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Thomsen

Det er til at blive tosset over at skulle klikke "accepter cookies" på alverdens hjemmesider.

Lav dog for pokker en fælles løsning som siger "jeg er voksen nok til at benytte internettet", så vi almindelige mennesker kan få lov til at browse i fred. Så kan politikerne få lov til at klikke så tosset de vil.

Eller bedre: Omdøb cookies til biscuits. Så vidt jeg husker står der specifikt "cookies" i lovteksten.

  • 20
  • 1
Michael Lykke

Brug dog tiden fornuftigt istedet for at spilde tiden på den fuldstændig tåbelig lovgivning. Politikerne har ikke forstået det fjerneste af problematikkerne og har skyndt sig at vedtage den mest stupide lov der er set i et årti eller to!
Med den lov har de formået at gøre den daglige browser oplevelse til et helvede med popups og bokse der skal trykkes væk konstant.
Som Egon Olsen ville have sagt det, så er det en flok lallende amatører der sidder i den regering!

  • 15
  • 0
Mark Jensen

Det er ikke just brugervenligt med alle de pop-up bokse, man skal klikke sig igennem. Jeg vil vove at påstå at de fleste ikke engang gider læse dem (undertegnede inklusive), hvorfor man ikke aner, hvad man siger ja til. Det er langt farligere for forbrugeren, end cookies er.

  • 12
  • 0
Jeppe Boelsmand

Som jeg har forstået det er det et EU direktiv der har affødt loven om cookies i danmark. Det syntes jeg ikke vi kan klandre den nuværende eller foregående regering for.

Jeg syntes lidt det svarer til at man bad folk acceptere at deres dna bliver efterladt på/i toilettet når de brugte sådan et.

Internettet er noget der bruger de informationer man putter ind i det med alt hvad det indebærer. Det bør være noget man lærer sine børn.

  • 3
  • 3
Jesper Høgh

Cookies er jo i sig selv små, søde og harmløse væsener. F.eks. er de jo uundværlige i mange hjemmesiders Husk mig funktion, så man ikke skal logge ind hver eneste gang man tilgår siden.

M.h.t. skræddersyning af reklamer for lige mig, så tror jeg simpelthen ikke at cookies øger salget for andre end dem, der sælger reklamer.

Når derimod cookies garneres med den efterhånden ret udbredte black-hat-agtige brug af JavaScript til alt andet end at drive sidens brugerinterface, så kan det godt hos mig hæve temperaturen i en vis væske.

Denne temperatur kan faktisk nærme sig kogepunktet, når talen falder på GoogleAnalytics - eller NSAnalytics, som det måske mere retvisende burde hedde.

Og når så temperaturen i bemeldte væske igen er faldet til lidt over stuetemperatur, så melder det det uundgåelige spørgsmål sig:

Hvorfor findes der blandt hjemmesidearbejdere så mange villige idioter, som er villige til at sælge deres troværdighed, og deres chefers kunders privatliv for noget så ligegyldigt som et flot, farvestrålende chart over besøgende.

Hvis jeg var hjemmesideejer ville det for mine medarbejdere være fyringsgrund ikke at forstå logfiler fra min webserver.

--

Jeg har faktisk arbejdet i en virksomhed, hvor man havde performance problemer på PHP fronten. Vi havde ssh adgang til alle log filer på den virtuelle server der hostede sitet. Og de indikerede et specifikt problem - bl.a. ved, at PHP motoren crashede ca hver 30. sekund.
Ifølge udbyderens grafiske interface til sit hostings-system, så kørte alt normalt.
Og når sådan et flot chart præsenteres for en chef, så overruler det selvfølgelig fakta.

/undskyld, men lær

  • 3
  • 6
Flemming Hansen

Lav en cookie-vejledning på din hjemmeside hvor der står at brugeren acceptere videresalg osv af de informationer man gemmer om dem. Ingen læser det, men pludselig acceptere folk det aktivt så de sætter andre eventuelle beskyttende love ud af kraft.

  • 2
  • 0
Ole Pedersen

Hvorfor findes der blandt hjemmesidearbejdere så mange villige idioter, som er villige til at sælge deres troværdighed, og deres chefers kunders privatliv for noget så ligegyldigt som et flot, farvestrålende chart over besøgende.


Fordi de "villige idioter" er nogle centrale personer, der kan gøre forskellen mellem en ukendt, dårligt fungerende webside og en velkendt super-trimmet webside.

Google Analytics er i praksis uundværlig i arbejdet med at optimere en hjemmeside indholdsmæssigt. Man kigger ikke på enkelte brugere, men kan f.eks. se hvor stor en andel af brugerne, der forlader ens hjemmeside på en bestemt underside. Og det siger noget om, hvor brugervenligt den pågældende underside er. Og man kan så prøve at gøre undersiden mere brugervenlig og se (med Google Analytics) om det er lykkedes.

Google Analytics er et gevaldigt godt analyseværktøj til at trække statistik ud med - men man kan altså ikke se (og gider heller ikke se), om ham hr. Jensen med sølvpapirshatten har været inde på hjemmesiden for nyligt.

Man burde i stedet se det som det er - et værktøj, der hjælper til at gøre hjemmesiderne mere brugervenlige og dermed også lettere at anvende...

  • 1
  • 3
Jesper Lund

Google Analytics er et gevaldigt godt analyseværktøj til at trække statistik ud med - men man kan altså ikke se (og gider heller ikke se), om ham hr. Jensen med sølvpapirshatten har været inde på hjemmesiden for nyligt.

Det er muligt at du ikke kan se om "ham Jensen" har været inde på din hjemmeside.

Men det kan Google og deres buddies i NSA. Ikke bare din hjemmeside, men alle de andre websites som bruger Google Analytics. Eller sagt med andre ord: en stor del af "ham Jensens" webtrafik.

  • 5
  • 1
Carsten Gehling

for noget så ligegyldigt som et flot, farvestrålende chart over besøgende

Det lyder ikke som om, at du har prøvet at være i forretningsenden af Google Analytics. Google Analytics giver dig som ejer af en webbaseret forretning nogle næsten uhyggeligt præcise værktøjer til at se, hvor dine besøgende kommer fra, hvordan de navigerer på din side, slutmål som f.eks. køb eller brugerregistrering, hvilken teknologi der anvendes (PC eller mobil), osv osv. Og det kan altsammen kombineres med hinanden - det er virkelig en killer-app.

Og så er det for små virksomheder også temmelig værdifuldt, at skidtet er gratis(*).

/ Carsten

*) Gratis for forretningsindehaveren. Du som besøgende sælger selvfølgelig din sjæl til hhv. Google og NSA. ;-)

  • 5
  • 0
Gert Madsen

Er det ikke passende at se lidt indad ?

Man har en branche, som har fået lavet en skik med at sælge viden om uvidende brugeres adfærd.
Det er aldeles uetisk, og når så det langt om længe går op for visse politikere, at der er behov for regulering, så himles der op.

Loven om cookies er elendig, ja.
Men årsagen er altså et totalt fravær af moral og etik på dette område.

Det ville klæde os som IT-folk generelt, og Web-side folk i særdeleshed, at man fremkom med nogle løsninger på, hvordan man sikrer at folk kan gå på nettet uden profilering, og frem for alt, uden at denne profilering bliver spredt.

Det er lidt forstemmende at se alle de indlæg med argumenter, der groft set kan rubriceres i 2 kasser: "sådan har vi altid gjort" og "det gør alle de andre".

  • 4
  • 0
Daniel Udsen

Det er problemet når inkompetente politikere lader sig indfange af industrien's selvmodsigende floskler uden at vide det.

Politikerne havde et formål, nemlig at ramme reklameindustrien hårdt i deres evne til at strømline deres kampangner, resultatet af deres konfliktskyhed er en kompromis lov der ikke er det papir værd den er skrevet på.

Problemet er at man ikke har turdet rent ud forbyde reklamebranchen at profilere folk uden at have en skiftlig kontrakt, uanset teknik. Istedet har man ingået et kompromis med en masse teknikmagi, der kun kan fungere som optakt til en meget skrappere lovgivning efter at reklame branchen har fejlet deres del af kompromiet.

Problemet er lidt at befolkningen kun acceptere de målrettede reklamer når de ikke ved hvilke halvskumle firmaer selv store websites handler med og hvilken mangel på seriøsitet der omkring følsomme oplysninger i webbets reklamebrance.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize