Danske skoleelevers it-kompetencer er blandt de bedste i verden - men har alvorlige mangler

20. november 2014 kl. 16:412
Kun tjekkiske skolebørn har bedre it-evner end danske elever. Men danske børns it-kendskab er stadig meget basalt, viser international undersøgelse.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Danske skolebørn har klikket sig til en delt andenplads i en ny international undersøgelse, der undersøger it-niveauet blandt 8-klasseelever verden over. Men selvom kun tjekkiske skolebørn fik bedre score, kunne resultaterne være meget bedre. Det skriver Folkeskolen.

Lektor ved Århus Universitet Jeppe Bundsgaard kalder resultaterne overraskende. Danske elever er dygtige online forbrugere, men det kniber med at deltage i den offentlige debat.

»Danske elever er ikke ret avancerede i deres anvendelse af computere, særligt i deres brug af internettet til udveksling af information ligger danske elever langt under gennemsnittet i forhold til deres jævnaldrene i de andre deltagende lande,« skriver Jeppe Bundsgaard blandt andre i en bog om undersøgelsen, der udkom torsdag.

Mangler kritisk sans online

Mens de danske skolebørn holder et højt bundniveau i den store test, er der kun ganske få elever i toppen af skalaen. 2 procent lander i den øverste kategori – et tal, der er højere i flere andre lande.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det betyder, at det hører til sjældenhederne, at danske 8-klasseelever kontrollerer de kilder, de møder på nettet, eller er opmærksomme på, at informationen kommer til dem med kommercielle bagtanker.

Jeppe Bundsgaard forklarer, at det øverste niveau, der i undersøgelsen kaldes niveau fire, er en arbitrær statistisk kategori.

»Men i store træk svarer niveau 4 i ICILS-undersøgelsen altså til de ting, der står i de nye Fælles Mål, eleverne skal kunne. De skal forholde sig kritisk, de skal kunne søge information målrettet og hensigtsmæssigt og kunne kommunikere til en målgruppe,« siger Jeppe Bundsgaard til Folkeskolen.

Lærere er it-traditionalister

Undervisningsministeriet glæder sig i en meddelelse over, at undersøgelsen viser, at danske lærere er mere positive over for at inddrage it i undervisningen.

Til gengæld fremgår det, at de danske undervisere bruger it meget traditionelt og har en mindre elevcentreret og undersøgende tilgang til elektronikken. Undervisningsminister Christine Antorini ser da også rum til forbedring.

»Eksempelvis spiller elevens sociale baggrund en væsentlig rolle i forhold til de digitale kompetencer, og samtidig efterspørger folkeskolelærerne kompetenceudvikling på området,« forklarer hun.

Undersøgelsen er foretaget blandt næsten 60.000 8-klasseelever og 35.000 lærere fordelt på 21 lande. Fra Danmark deltog 1.767 skolebørn.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
21. november 2014 kl. 11:51

Godt at se at nogen dog kan se, at vi alligevel godt kunne lære noget af andre også.

1
21. november 2014 kl. 10:42

Jeg er glad for at læse at lærerne efterspørger kompetenceudvikling, for hvis ikke lærerne selv har de kompetencer skal have, hvordan skal de så kunne kræve dem af eleverne? Ja, der skal også mere reel IT-undervisning på skemaet, så eleverne bliver klædt på til at bruge IT'en, men de skal også mødes af kompetente lærere, der selv har høje standarder for brug af IT.

Som minimum bør alle lærere have "udviddet pc-kørekort", og det samme skal alle elever også have når de når 7. klasse.

Og så er der spørgsmålet programmering. Personligt synes jeg det burde være et obligatorisk fag for alle i fx 5. klasse, og måske også i 6., men at det herefter skal være et valgfag. Der er helt klart behov for at give alle elever en ide om hvad en computer er - men vi skal heller ikke undervurdere betydningen af andre fag i skolen. Der findes mange andre vigtige ting i livet end IT-kompetencer, så den der med programmering for alle fra 1. klasse får altså ikke min stemme...

Men når det er sagt, så er det trist, men ikke overraskende, at det står så sløjt til med danske elevers IT-niveau - og det kan da kun gå for langsomt med at gøre noget ved det. Og første skridt er nok at sende lærerne på efteruddannelse, for uden kvalificerede lærere kan vi give eleverne nok så mange IT-timer - det vil ikke nytte noget, hvis ikke de mødes af lærere, i alle fag, der stiller høje krav og selv har gode IT-kompetencer.