Danske Medier om cookie-regler: Fokuser på data - ikke teknologi

Mediernes organisation er enig i, at lovgivningen, der har foranlediget et hav af pop-up-bokse på blandt andet medlemmerne af organisationens hjemmesider, er helt forfejlet.

Danske Medier, der, som navnet indikerer, repræsenterer danske medier, er enig i den kritik af den nuværende cookie-lovgivning, som er rejst i dagens udgave af Ingeniøren, hvor blandt andet europaparlamentariker Christel Schaldemose (S) erkender, at den lov, hun selv har været med til at vedtage, ikke fungerer.

»Vi er naturligvis kede af, at reglerne på området tvinger os til at placere store informationer på alle hjemmesider til stor irritation for brugerne og med store omkostninger for de digitale medier med at ændre på vores systemer. Den gode nyhed er selvfølgelig, at ingen brugere efterhånden kan være i tvivl om, at stort set alle hjemmesider anvender cookies, der er en dybt forankret teknologi i den måde, digitale medier fungerer på, udtaler Allan Sørensen, der er Digital Chef i Danske Medier. Reglerne påbyder hjemmesider tydeligt at informere og indhente samtykke til brug af cookies,« siger analysechef i Danske Medier Allan Sørensen i en pressemeddelelse og fortsætter:

Læs også: EU-politiker stemte for cookie-lov: "Den har fejlet"

Læs også: Messerschmidt om cookie-lovgivning: Man kan få folk til at acceptere hvad som helst

»Vi er enige med medlem af Europa-Parlamentet Christel Schaldemose i hendes vurdering af, at lovgivningen ikke virker, og at det er helt forkert grebet an, når lovgivningen pålægger alle internetbrugere at forholde sig til kompliceret teknisk information og træffe beslutninger på alle hjemmesider.«

I stedet opfordrer Danske Medier til at opdatere virksomhedernes krav til at behandle data sikkert og forsvarligt og ikke misbruge personlige oplysninger. Og i den forbindelse påpeger organisationen, at alle browserne i dag har mulighed for både at slette og blokere for alle cookies, hvis en bruger ønsker dette.

Endeligt opfordrer Danske Medier EU-Kommissionen og -Parlamentet til hurtigst muligt at drage de nødvendige konklusioner og fjerne den uhensigtsmæssige cookie-lovgivning og fremover forholde sig til regler for brug af data og ikke til teknologi.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Joachim Michaelis

De sidste ugers tid har der været rigtigt mange sites, der har fået dem implementeret. Jeg går nærmest bare og venter på, hvornår der kommer en popup-killer målrettet mod disse fjollede pop-ups, for det er sgu begyndt at blive lidt irriterende. Cookies (og specielt tracking cookies) er muligvis et problem, men er det nu også vores største problem? Jeg kunne godt komme på andre ting på internettet som jeg hellere ville advares imod.

  • 1
  • 0
#4 Erik Olsen

Hvordan er egentlig de præcise regler for brug af cookies? Det forekommer mig at forskellige typer af cookies kan kræve forskellige typer af oplysninger til brugerne. F.eks. vil en hjemmeside med login-funktioner formentlig kræve brug af cookies, og det ved de fleste brugere. Hvis man kun bruger cookies til login-formål, kan jeg ikke se det rimelige i at brugerne advares. Venlig hilsen Erik Olsen

  • 2
  • 0
#5 Erik Nørgaard

Login på netbanker og Borger.dk o.l. kan lægge info lokalt på egen computer, som fjerntjekkes og slettes automatisk efter endt session, da disse data aldrig må genbruges. Det er helt ude på Lars's mark at opbevare data andre steder. Det eneste formål med 'kontrollen' er at man opretholder en aktualitetsstatus, som stopper et nyt krav om indlogning. Dette kan sagtens udføres uden brug af 'smarte' tiltag, der kan misbruges i anden sammenhæng. Fjern derfor kravet om at skulle acceptere de forbistrede Cookies. Det er helt rimeligt, at der kommer info om 'Dataindsamling' hver gang det finder sted. Det kan måske medvirke til begrænsning af den utidige adfærdsovervågning. Får man info om 'indsamling' kan man jo begrænse brugen af lokationen. Har noget vanskeligt ved at se hvordan indsamlede data om folks brug af internetinfo kan 'hjælpe' i en søgeproces.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere