Danske lærere og elever anvender massivt mere it i undervisningen

Illustration: morganlstudios, BigStock
Men halvdelen af lærerne i 8. klasse mener, at it distraherer elever fra at lære.

Danske lærere og deres elever i 8. klasse anvender it i undervisningen massivt mere, end de gjorde i 2013.

Det fremgår af en ny undersøgelse, ICILS (International Computer and Information Literacy Study 2018), som Aarhus Universitet står bag. ICILS gennemføres hvert femte år – for første gang i 2013 og nu for anden gang i 2018.

Danske lærere lægger også i meget vidt omfang, og væsentligt mere end i 2013, vægt på, at eleverne udvikler kompetencer inden for it-området. Danske elever har rykket sig, så de er signifikant bedre inden for computer- og informationskompetence i 2018, end de var i 2013.

Danske elever blandt de bedst præsterende

Der er mindre forskel mellem de danske elevers kompetencer, end der er mellem de fleste andre deltagende landes elever. Danske elever er de bedst præsterende blandt de deltagende landes elever inden for computer- og informationskompetence. Tillige er danske elever sammen med Sydkoreas de bedst præsterende blandt de deltagende landes elever inden for datalogisk tænkning.

På trods af den fine udvikling og de gode kompetencer i sammenligning med de øvrige landes elever bemærker undersøgelsen, at mere end seks ud af ti af de danske elever ligger på eller under computer- og informationskompetenceniveau to ud af fire niveauer.

Det betyder, at de sandsynligvis ikke er i stand til at gennemskue forholdsvis åbenlyse forsøg på at narre dem på nettet, at de ikke forholder sig kritisk til forudsætninger og interesser hos producenter af indhold, og at de ikke i tilstrækkelig høj grad kan tilrettelægge information, der retter sig imod en given målgruppe

Tillige mente halvdelen af de danske lærere i 8. klasse i 2018, at it distraherer elever fra at lære, hvor det kun gjaldt for 14 procent af lærerne i 2013.

ICILS er et studie fra IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) som undersøger 8.-klasseelevers computer- og informationskompetence og deres datalogiske tænkning i et internationalt, komparativt perspektiv.

I 2018 deltog 11 lande udover Danmark: Chile, Finland, Frankrig, Tyskland, Italien, Kasakhstan, Sydkorea, Luxembourg, Portugal, Uruguay og USA.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Louise Klint

Tillige mente halvdelen af de danske lærere i 8. klasse i 2018,
at it distraherer elever fra at lære,
hvor det kun gjaldt for 14 procent af lærerne i 2013.

Skulle vi tage at lytte til lærerne nu? Tage det, de siger, alvorligt?
Det synes jeg, ville være en god idé.

I en artikel, V2 bragte for et års tid siden, sagde Oliver Tafdrup, ph.d.-studerende ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet i Emdrup:

Der er mange eksempler på teknologier, der ganske enkelt
ikke virker, og som derfor bliver en tidsrøver
i stedet for en hjælp for læreren.
Derudover er der risikoen for, at it får lov at styre undervisningen,
hvis ikke lærerne er uddannet til at forholde sig både didaktisk og kritisk til den.
Det er også digital dannelse at vide, hvad teknologi ikke kan,
og hvornår det er hensigtsmæssigt at fravælge den.

21.11.18: https://www.version2.dk/artikel/forsker-meget-skole-it-virker-ganske-enk...

Jeg synes det er meget meget vigtigt, at der holdes øje med
effekterne af digitaliseringen.

Dels som korrektiv til techindustriens massive markedsføring, men især således vi kan justere og tilpasse brugen. Finde den rette balance.
Få balance i hvornår, hvordan og hvor meget, vi skal bruge teknologi og digitalisere samfund, kommunikation og processer.

I dag har vi mest af alt travlt med at indføre teknologien
og omstille til digitalisering overalt.

Jeg synes, vi skal stoppe op og tænke os om.
Evaluere, justere.
Mens tid er.

  • 6
  • 0
Louise Klint

En stor international undersøgelse konkluderede for nylig, at det,
at læse på en skærm, gør skoleelever dårligere til at læse:
28.10.19: https://politiken.dk/indland/uddannelse/art7454890/Sk%C3%A6rme-g%C3%B8r-...

Elever i de små klasser bliver dårligere læsere, når papir og bøger erstattes af iPads og læringsplatforme.
Det er en af konklusionerne i ePirls, der er den første store internationale undersøgelse af, hvordan skolebørn påvirkes af at læse digitalt.

Målt i forhold til 2011 læser danske elever i 4. klasse generelt mindre,
nyder læsningen mindre og har dårligere tekstforståelse:

Undersøgelsen af danske elevers læsefærdigheder har målt
2.506 elevers læsekompetencer i 4. klasse.
Den viser, at antallet af elever, der læser mindre end 30 minutter om dagen uden for skolen, er steget fra 30 procent i 2011 til 60 procent i 2016,
ligesom antallet af elever, der siger, at de nyder at læse, er faldende, fra 44 procent i 2011 til 36 procent i 2016.

Desuden ser man et fald i antallet af elever, der siger, at de har nemt ved at læse, fra 62 procent i 2011 til 59,5 procent i 2016,
samtidig med at stadig flere elever fravælger at læse på papir.

Jeppe Bundsgaard, professor på Danmarks Pædagogiske Universitet, siger, at den nye undersøgelse bør få alle advarselslamper til at blinke:

Det er omkring 4. klasse, man går fra at lære at læse til
at lære igennem at læse.
Læsning og tekstforståelse er en fuldstændig grundlæggende færdighed for også at kunne de andre fag.
Det er derfor ret uheldigt, at den måde, man læser på skærm på, reducerer kvaliteten.

Jep. Det burde få alle alarmklokker til at ringe (og advarselslamper til at blinke)!

  • 1
  • 0
Jesper Jepsen

Hvorfor? Og hvem og til hvad skal disse data indsamles? Endnu mere der tager tid fra undervisning og eleverne. Hvad med bare at stole på lærerne der trods alt er uddannet til at undervise.. men måske skulle vi kræve dokumentation fra alle it folk for hver tastetryk og klik med musen.. bare fordi....

  • 0
  • 0
Niels Jakob Pasgaard

I dag mener halvdelen af lærerne, at de digitale teknologier forstyrrer undervisningen. Det er jo et kæmpe problem!

Hvad mon vi så kan forvente nu?

Jo, tech-lobbyen og de digitaliseringsglade forskere vil tale for mere kompetenceudvikling af lærerne. Måske også for, at vi lige skal have udviklet nogle lidt bedre teknologier. Men mest for kompetenceudvikling, for grundlæggende er der ikke noget galt med de digitale teknologier, og man kan jo ikke bremse digitaliseringen. Højst forbedre den med mere digitalisering.

Ingen tør sige, at vi skal slå bremsen i. Ingen tør sige, at f.eks. mobiltelefoner ikke bør være i skolen. Ingen tør sætte grænser for, hvor meget skærmene skal fylde i skolen. For det ville jo være et overgreb mod børnenes digitale fællesskaber, mod fremtidens kompetencebehov og mod tech-industriens indtjeningsmuligheder.

Fremtiden er digital. Alt er godt.

https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/debat-fremtiden-er-digital-og...

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere