Danske læger råber på adgang til patientjournaler på tablets og smartphones

Selvom danske læger bruger smartphones i deres arbejde, så mangler de adgang til patientjournalerne. Det skyldes især de små skærme, lyder svaret fra leverandørerne.

Danske læger benytter smartphones i deres daglige arbejde til at slå op lægefaglige opslagsværker, men lægerne savner mulighed for at se de elektroniske patientjournaler, EPJ, på deres mobile enheder.

»Der findes masser af lægefaglige værktøjer til smartphone, og mange af os bruger apps som opslagsværker og til udregninger. Men vores elektroniske patientjournal er ikke tilgængelig på smartphones eller tablets,« udtaler Nicki Sørensen fra børneafdelingen på Viborg Sygehus, i en kommentar til en undersøgelse fra Boston Consulting Group.

Undersøgelsen, som Telenor har bestilt, viser, at 80 procent af de amerikanske læger bruger smartphones i deres arbejde, og i modsætning til deres danske kolleger, så har de adgang til EPJ-systemerne.

»Smartphones kunne være et effektivt værktøj i dialogen med patienten. Så ville man have alle oplysninger på stuen og kunne vise resultater direkte på skærmen i stedet for at skulle gå frem og tilbage. Som tingene ser ud nu, bruger man på mange afdelinger meget tid på at træde hinanden over tæerne foran computeren,« udtaler Nicki Sørensen.

Udvælgelse af patientdata er største udfordring

Leverandørerne af de EPJ-systemer, som bruges på de danske sygehuse, er klar over lægernes ønske, men står over for ikke blot tekniske udfordringer, men også en designmæssig udfordring.

»Det vigtige er, hvilken arbejdssituation der er tale om. Hvad har lægen brug for på stuegangen? Vi skal udvælge den information, som skal vises, ud fra hvad der er relevant for den konkrete arbejdsgang,« siger direktør Freddy Lykke fra CSC Scandihealth til Version2.

Han påpeger, at mobile enheder ikke er nyt, men at man eksempelvis inden for hjemmeplejen og på laboratorier har brugt håndholdte computere eller PDA'er i mange år.

CSC Scandihealths strategi for at bringe EPJ-systemerne til mobile enheder bygger blandt andet på HTML5, fordi selskabet forsøger at undgå at binde sig til en bestemt platform.

»Vi bruger den brugerflade, der findes på enheden. Vi vil ikke opfinde vores eget 'look and feel'. Hvis du ser på vores EPJ til iPad, så vil den have iPad'ens look. Hvem ved også, hvad den næste populære enhed bliver?« siger Freddy Lykke.

Hos Systematics har man derimod på tekniksiden valgt netop at tilpasse de mobile applikationer til den enkelte enhed, fordi eksempelvis en webapplikation i en browser vil være for statisk i forhold til forskellige skærmstørrelser.

»Vi startede vores udvikling med klinikerne på akutområdet. De er altid på farten, og tidsfaktoren er vigtig,« siger Anders Goul Nielsen, udviklingsdirektør for sundhedsområdet hos Systematic til Version2.

En smartphone kan gøres personlig

Den store udfordring er ikke det at gøre EPJ-systemerne tilgængelige på en mobil enhed, men derimod at give lægen lige præcis dén information, der er behov for i den konkrete situation.

Et EPJ-system indeholder mange flere data, end lægen har behov for i alle situationer. Derfor har hver læge sin egen visning af udvalgt indhold, hvor der kan lægges vægt på forskellige detaljer, eksempelvis alt efter lægens speciale.

Det kan faktisk være en fordel for brugen af smartphones og tablets.

»En pc skal deles mellem flere klinikere. Telefonen kan sættes personligt op,« siger Anders Goul Nielsen.

Systematics strategi for at gøre EPJ mobilt består i at lave applikationer dedikeret til forskellige størrelser af enheder for at optimere den information, der bliver vist, i forhold til skærmstørrelsen og til klinikerens behov.

En anden udfordring er, at man ikke blot kan tilpasse en applikation til én bestemt afdeling eller arbejdsgang. En mobil enhed vil nemlig være særlig interessant for de læger, som er tilknyttet vagtordninger, hvor de kan tilkaldes til mange forskellige afdelinger på sygehuset i løbet af en vagt.

Et antal forskellige mobile applikationer ville betyde, at lægen skulle bruge tid på at vælge den rigtige applikation til den bestemte situation i stedet for at have sin personlige applikation, hvor han kan se de data, han har brug for, uanset hvilken afdeling han arbejder på.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Hansen

Og man har i flere omgange testet med både PDAer, smartphones og Tablets.. Overfor læger, og nogen er glade for dem, og andre er ikke.

Der bliver lagt meget arbejde i at udvikle den "medicinske" tablet, der 1)lever op til de krav der er om hygiejne 2) er stor nok til at læse de relevante informationer og se de komplekse billeder 3) som er kraftig nok til at have så meget information tilgængeligt som er krævet 4) er lille nok til at lægerne gidder at gå rundt med dem.

Og med til at udvikle disse er en række læger og sygeplejersker..

  • 1
  • 0
Tom Høg Sørensen

Den virksomhed jeg arbejder i levere EPJ systemer til primærsektoren.

Tilbage i 2010 udviklede vi en app til iPad, der giver adgang til relevante data på klinikken. Relevante data er journalkontinuation, seneste laboratorietal, udskrivningsepikriser, svar, Fælles Medicinkort, henvisninger og aftaler.

App'en er et rigtigt godt værktøj til lægen i forbindelse med sygebesøg. Appen har fokus på at præsentere reevante medicinske data og ikke alt andet et EPJ system håndtere, som fx. afregning mm.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere