Danske it-afdelinger lader backuppen rådne

Ca. 40 procent har aldrig tjekket deres backup, viser en undersøgelse her på Version2.dk Og det tal ligger helt i tråd med det antal henvendelser recovery-eksperterne hos IBAS får fra desperate it-chefer, der ikke kan genskabe deres data fra en fejlramt backup.

Omkring 40 procent af Version2.dk's læsere har aldrig undersøgt om deres backup faktisk virker, viser online barometret på Version2's hjemmeside netop nu.

Undersøgelsen er selvfølgelig så uvidenskabelig, som sådan nogle nu engang er ? cookie-svindel osv. Desuden siger undersøgelsen på V2 heller intet om, hvorvidt der er tale om virksomheds-backup eller privat-backup, og endeligt står det alle frit for at klikke på en af valgmulighederne i barometret ? altså ikke nødvendigvis kun it-professionelle med et reelt backup-ansvar.

Men alligevel nikker direktør i den danske afdeling af recovery-virksomheden IBAS genkendende til tallet i omegnen af 40 procent.

»Det ligger meget godt i tråd med de henvendelser, vi får. Ca. fire ud af 10 skyldes, at folk aldrig har undersøgt om deres backup-procedure faktisk virker, og så har de pludseligt problemet, når krisen rammer,« siger han til Version2.dk

Når den ikke-testede backup fejler, kan det både være forhold omkring selve backup-indlæsningen, der pludseligt viser sig at være væsentligt mere vanskelige i praksis, end de virkede i teorien. Og så kan der vise sig at være fysiske fejl på backuppen, hvad enten der er tale om eksempelvis bånd, diske eller andre medier.

Endeligt er der virksomheder, der mener, de hellige data er velforvarede, blot fordi de ligger 'trygt' hos en ekstern backup-leverandør. Men den løsning kan ifølge IBAS vise sig at byde på helt andre problemer, når it-systemerne begynder at kollapse. Blandt andet ligger data krypteret hos de eksterne backup-leverandører ? af sikkerhedshensyn. Men sikkerheden kan vise sig at være et tveægget sværd.

Månedlig test

IBAS har stiftet bekendtskab med desperate virksomheder, som simpelthen har mistet passwordet til at dekryptere deres backup, og så er backuppen reelt værdiløs. Desuden stiller flere eksterne dataleverandører ingen garanti for, at backupdata faktisk bliver lagret fejlfrit.

Henrik Andersen mener, det er en god idé at gennemteste backuppen mindst en gang om måneden, men han kan dog sagtens forstå, hvorfor virksomhederne alligevel ikke gør det.

»Det er en ressource-krævende procedure. Man bliver jo nødt til at teste det hele grundigt, altså køre backuppen ind i et realistisk miljø og ikke bare simulere, at man tester det,« siger han og tilføjer, at en brugbar test i den henseende ikke bare er dyr i maskin-ressourcer, men også kan være særdeles tidskrævende, blandt andet fordi mængden af data, der skal backuppes bliver større og større.

Glem applikationerne

Og så giver det ifølge Henrik Andersen ingen mening at tage backup af applikationer som Exchange-servere eller et Windows OS for den sags skyld. Det fylder bare op og kan gøre genskabelsesproceduren unødig kompliceret.

»Det eneste, der er relevant, er jo de data, der ligger på eksempelvis mail-servere eller CRM-systemer. Det er dem, man skal tage backup af, applikationerne kan man jo bare geninstallere,« siger han.

Viften af virksomheder, som aldrig har testet deres backup eller på anden måde ikke har styr på den, er bred. IBAS har således oplevet, at selv rigtigt store virksomheder i Danmark på den ene eller den anden måde har klokket i backuppen på helt banale grundlag.

»Nogle har måske den opfattelse, at det kun er små virksomheder eller enkeltmandsvirksomheder, der ikke har styr på det, men det er altså ikke rigtigt. Det rammer på tværs af alle virksomhedsstørrelser,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Flemming Riis

-Glem applikationerne

Det er da noget vrøvl , -alt- skal der laves en backup af det er nemmere at fravælge når man restorer.

Der er masser af ting som ligger i filsystemer i Windows som er rart ved en restore de par GB det fylder pr servere er hurtigt tjene hjem når der lige ligger et kopi af et certificat store eller andet som er blevet smidt lidt tilfældigt

  • 0
  • 0
#2 Christian Bondorff

Backup ude af huset, online backup, remote backup, remote storage, kært barn har mange navne, ER fremtiden, vel nærmest forudsigeligt at IBAS mener at denne form for backup bare genererer nye problemer, for de mister jo forretning, så det er et problem for dem. Som ansat i Saveme.dk har jeg naturligvis en lidt anden holdning til det og jeg mener faktisk at det er misvisende at IBAS udtaler sig om online backup, det svarer til at ham der repererer kuglerammer udtaler sig om hvilke problemer man vil opleve med regnemaskinen, som jo kan løbe tør for støm og meget andet. Som jeg ser det er online backup den sikreste form for backup. Selv helt små virksomheder og private kan benytte sig af teknologi der ind til for få år siden kun var forondt de få. RAID, hot spare, redundans, høj kryptering, ALTID adgang til de data der er taget backup af uanset hvor man er i verden eller hvornår etc. er blot nogle af de fordele man får med online backup. Problemerne med at genskabe data vil falde drastisk i fremtiden, med fremtidens backup, online backup.

De bedste hilsner

Christian

  • 0
  • 0
#3 Lars Hansen

Enig. Det er et fjollet råd ikke at tage backup af systemet. Det kan f.eks. reducere nedetiden væsentligt, såfremt man har en backup af systemet. Specielt i Windows hvor systemets konfigurationen jo ligger spredt rundt omkring i diverse biblioteker og i registry.

Men man behøver så ikke nødvendigvis at lave en full backup af systemet hver dag.

  • 0
  • 0
#4 Torben Mogensen Blogger

Jeg er enig. Man ved aldrig, hvor Windows kan finde på at lægge informationer, så man er nødt til at bakke det hele op -- i hvert fald hvis tidsstemplet er nyere end sidste totalbackup.

Man kunne godt forestille sig en bedre organisering af filsystemet, så data, der nemt kan genskabes fra applikations CD'er eller Internettet ikke bakkes op. Men der er i de fleste systemer ikke en klar adskillelse mellem dette og brugerdata.

  • 0
  • 0
#5 Flemming Riis

-Problemerne med at genskabe data vil falde drastisk i fremtiden, med fremtidens backup, online backup.

eller stige når firma xyz man har outsourcet går konkurs , har en vred medarbejder der slette deres SAN.

Remote Backup er en glimrende ide men det er -ikke- uden risiko og det er væsenteligt sværer at kontroller at procedure er korrekte.

  • 0
  • 0
#6 Jens Jönsson

Jeg er fuldstændig enig i at man >IKKE< skal glemme applikationer og OS når man tager backup.

Det virker som om Henrik Anders aldrig har forsøgt at reetablere et system der gået ned, uden at have backup af OS osv.. Hvis det er baseret på Windows, er det markant nemmere at få op at køre igen som det var før nedbrud, hvis man har en komplet backup af OS, programmer og data....

Ydermere kan jeg også kun tilslutte mig gruppen af remote backup tilhængere. Den klasiske er jo netop at en brænd/tyveri i f.eks. serverrum ikke lader noget som helst brugbart tilbage, incl. det bånd/disk der indeholder gårsdagens backup...

Henrik, det er en OM'er....

  • 0
  • 0
#7 Finn Christensen

"IBAS har stiftet bekendtskab med desperate virksomheder, som simpelthen.."

Backup problemer er en oldgammel 'nyhed'.

IBAS har det som deres levevej og møder derfor jo netop kun lige dem dem med 'sygdomme' i deres IT; de fandt deres levevej ved at rydde op efter ulykker og dem uden fornøden evne..

Lægen møder også (fagligt) næsten kun syge mennersker på jobbet.. dito dito

Det er menneskeligt at fejle, så det gør vi ;-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere