Danske iPaper måtte starte forfra med skift fra Flash til HTML

Ugens it-profil Mark S. Rasmussen står bag den service, der ligger til grund for de fleste store kataloger og magasiner på det danske internet. Konstant videreudvikling og nye features er et absolut must for ham i det daglige arbejde.

Hvad arbejder du med?

»Jeg er teknisk chef hos iPaper, der står for de digitale udgaver af de fleste blade og kataloger man ser på nettet i dag - typisk kender man os i forbindelse med de digitale tilbudsaviser.

Jeg har været teknisk ansvarlig hos iPaper siden 2005, hvor jeg var den eneste udvikler de første år. Og så har jeg efterhånden arbejdet mig op til stillingen som teknisk chef. I dag har vi en udviklingsafdeling på seks mand, og min egen rolle er lidt sammensat. Jeg tror med rette, man kan kalde mig den tekniske duks i huset, da jeg tager mig af stort set alt, hvad der skal laves med teknik.

Min fornemste rolle er at give så gode muligheder for vores udviklere som muligt. For at de kan koncentrere sig om udviklingen, håndterer jeg alle kundehenvendelser såvel som intern og ekstern support. .

Når jeg selv har fingre i koden nu om stunder, handler det mest om optimering og fejlsøgning af såvel kode som infrastruktur. De andre udviklere tager sig primært af nyudvikling.«

Hvilke udfordringer sidder du med i hverdagen?

»Jeg fungerer som bindeled mellem salgsafdelingens ønsker, og hvad der er muligt indenfor de tekniske og økonomisk rammer. Der kan til tider godt være forskellige mål og ønsker, som skal gå op i en højere enhed.

Det er også mit ansvar at sørge for, at der er gode forhold for udviklingsafdelingen samt at stille de nødvendige systemer til rådighed for resten af virksomheden. Og så selvfølgelig driften, overvågning af såvel vores egen infrastruktur som det, vi har liggende i skyen.

Det er også vigtigt for mig følge med i, hvad der sker derude og holde mig opdateret med nye features. Hvad kan de andre? Er der nye trends, vi bør være med på?.

I dag kører vi stort set ren html. Flash er på vej ud. Da vi foretog det skifte, måtte vi starte lidt forfra. Backenden kunne køre videre, men frontend skulle tænkes fra bunden.«

Hvornår har du senest følt, at det var fedt at arbejde med it, og hvad var grunden?

»Hver eneste dag. Det sjoveste er at opdage nye værktøjer, som man kan implementere. Nye projektstyringssystemer, databaser, nye biblioteker, som gør vores hverdag nemmere.

Javascript er et af de hotteste sprog, og jeg synes det er en fryd, at der dukker nye open source projekter op hver dag. Det er det, jeg godt kan lide ved it-branchen.

Personligt holder jeg mange foredrag på konferencer og i brugergrupper. Jeg er gået lidt i nørdemode med SQL-Server, da jeg har arbejdet meget med såvel optimering af SQL-Server som, hvordan den fungerer internt, så det tager jeg ud og holder oplæg om i ind- og udland. Det er en fantastisk træningsmulighed, og det booster virkelig mit netværk.

Man møder ekstremt kloge folk på de konferencer, og kan komme til at føle sig helt lille når man møder den gut, der skrev koden bag databasen, man selv benytter hver dag.

Jeg blogger også på engelsk på http://improve.dk

Hvad er efter din mening den absolut værste tendens inden for it lige nu?

»Den politiske side. Især sagaen om e-valg, NemID og de offentlige udviklingsprojekter, der bare bliver lukket ned, inden de ser dagens lys. Man ser nogle eksempler og rapporter, der giver indtryk af, at det hele er kørt komplet inkompetent. Det får mig op i det røde felt, når politikere ikke lytter til eksperter.«

Hvad vil du gerne læse mere om?

»Jeg bruger Version2 hver dag til danske nyheder. Internationalt er der andre sites som Hackernews og Reddit. Jeg så gerne større fokus på mindre virksomheder og startups.«

Har du en yndlingsblog på Version2?

»Henrik Kramshøjs. Kan godt lide, han virkelig går ned i de tekniske detaljer.«

Ugens it-profil udvælges fra Version2's fagnetværk, der består af it-professionelle, der stiller deres ekspertise til rådighed for redaktionen. Du kan melde dig ind i fagnetværket her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mark S. Rasmussen

@Christian

Sjovt at du nævner det, for jeg har faktisk haft præcist samme holdning langt hen ad vejen.

Med tiden har jeg dog fået forståelse for at iPaper kataloger (for nu at bruge vores terminologi, men det gælder naturligvis også andre lignende løsninger) ikke nødvendigvis er tilrettet vores segment, dvs. os som læser Version2 og deslige.

Tværtimod så henvender de digitale magasiner sig i større omfang til den typiske bruger på nettet, dem som netop modtager tilbudsaviserne i postkassen, frem for at læse dem på butikkernes hjemmesider direkte. Dem som måske ikke har behov for at gemme databladet på SAN systemet ned på deres iPad, men blot skal finde manualen til deres 5 år gamle TV, for at finde ud af hvor SCART stikket sidder.

Af samme årsag ser vi også flere og flere løsninger hvor det ikke hedder enten-eller når det kommer til magasinerne, men hvor de i stedet integreres direkte ind på hjemmesiden og kan bruges, ikke som alternativ til, men i kombination med det normale website. Det kan f.eks. være sider hvor du både kan lægge i indkøbskurven via normale produktlister, men samtidig også bladre i ugens tilbudsavis og lægge i selvsamme kurv herfra.

Alt med måde naturligvis, og det gælder om at benytte det rigtige medie set ift. brugerne.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere