Danske 'Hitman'-folk flytter tunge 3D-spil ind i browseren

8. maj 2012 kl. 11:013
Et nyt søsterselskab til IO Interactive, Hapti.co, vil flytte spil i konsolklassen over i din browser. Seneste skud på stammen fra det danske spilfirma hedder Gameglobe.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er på flere måder den direkte modsætning til store, forkromede 3D-konsolspil som 'Hitman' og 'Kane & Lynch'.

Selvom det nystartede, danske spilfirma Hapti.co er et søsterselskab til den danske 'Hitman'-fabrik IO Interactive, hører Hapti.cos kommende spil, Gameglobe, ikke hjemme i XBox- og Playstation-land.

Gameglobe foregår i din browser. Det er social gaming og deling af brugerskabt indhold. Det er en kæmpe, skalerbar cloud-infrastruktur i ryggen til at servere grafikken i højere kvalitet, end man kender det fra andre browserspil.

Det er indtil videre også meget tys-tys, hvad spillet egentlig går ud på:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi har lavet et browserbaseret spil, som giver dig mulighed for at bygge dine egne spil i din browser og dele dem med dine venner. Og vi har samtidig forsøgt at løfte kvaliteten fra de store spilproduktioner over til et meget bredt webpublikum,« forklarer lead programmer Peter Andreasen, Hapti.co, til Version2.

Hapti.co er et nystartet selskab med en hård kerne af tidligere IO Interactive-folk, der har stærke rødder i konsolverdenen.

Fælles for dem var et ønske om at kunne designe, programmere og sende spil på gaden langt hurtigere, end det kan lade sig gøre med de store 3D-spil til konsollerne.

»Med traditionel spiludvikling til konsoller kan du være 3-6 år om at lave et produkt, og alt imens har markedet bevæget sig et andet sted hen. Så du får måske kun rigtig feedback fra publikum en gang hver femte år. En stor mulighed ved det her casual gaming-segment er, at man er meget tættere på slutbrugeren,« siger administrerende direktør i Hapti.co, David Guldbrandsen, til Version2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hapti.co's første opgave blev at tage originalkoden til søstervirksomheden IO Interactives konsolspil Mini Ninjas og portere det til browserplatformen, så det kan køre i Google Chrome.

Firmaet har benyttet Googles Native Client-teknologi, som er et sandboxing-miljø til afvikling af native kode.

»Det betyder, at du kan tage originalkoden i C++ og kompilere den om, linke den mod nogle andre libraries, og så har du en version, som kan køre i Native Client. Det gør, at koden kører noget langsommere, men til gengæld kører den sikkert. Så hovedformålet med Hapti.co er at få højkvalitetsindhold ud i browseren,« forklarer David Guldbrandsen.

I kommer fra konsolverdenen, hvor man bruger 3-6 år på en kæmpe spilproduktion, som måske ikke var det, brugerne ville have. Det kan jo minde meget om de store offentlige it-projekter, som gang på gang viser sig at være ude af trit med virkeligheden. Er det en udviklingsmodel inden for spilverdenen, som er på vej ud?

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Konsolbranchen har mange forskellige løsninger på, hvordan man kommer det problem til livs. En af dem er downloadable content, hvor man køber nye pakker til spil, man har købt før. Sådan noget som Xbox Live Arcade og den slags tiltag, hvor man kan købe meget mindre spil, er på en måde også et svar på det,« siger David Guldbrandsen til Version2.

»Men der er også en gevinst ved konsollerne, fordi du kender folks hardware og ved, hvilken oplevelse de får. Problemet med netplatformen er, at man er nødt til at gå efter laveste fællesnævner (ift. hardwarekravene, red.). Så længe den er så lav, er det svært at konkurrere med sådan noget som en Playstation 4. Men ja, produktionerne er for store, og det er noget alle taler om,« forklarer den tekniske direktør.

Hvor mange spiltitler har I på programmet i den kommende tid?

»Hapti.co's mål er at skyde meget bredt. Vi vil ikke sættes i bås med, hvilke målgrupper vi passer til. Lige nu er browseren vores hovedplatform, men det kan også være mobiltelefoner og andre håndholdte medier og måske fjernsyn i fremtiden. Vi har ikke noget på vej, der minder om Gameglobe, men vi har en målsætning om at udgive 6-10 titler om året,« siger David Guldbrandsen.

Gameglobe lanceres i slutningen af maj, og Version2 bringer i den anledning et uddybende interview om det tekniske setup bag Gameglobe.

Hapti.co er et datterselskab til Japanske Square Enix, der også ejer IO Interactive.

Opdateret klokken 13.50 med screenshot fra Gameglobe.

Opdateret klokken 19.22. David Guldbrandsen skiftede 1. april titel fra teknisk direktør til administrerende direktør i Hapti.co. Det er nu rettet i artiklen.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
8. maj 2012 kl. 22:19

Er det ikke lidt misvisende at kalde det spil "i browseren"? I mine ører dækker begrebet over noget der virker eller vil komme til at virke i flere forskellige browsere. Men der er tale om en Google-specifik teknologi (Native Client), der kun virker i Google Chrome, og ikke har nogen udsigt til at komme til at virke i andet end Google Chrome, hvis den overhovedet overlever der.

3
9. maj 2012 kl. 13:33

Et fair spørgsmål, Jesper. Det er måske ikke helt tydeligt i artiklen, men Mini Ninjas kører faktisk i de fleste 'kendte' browsere. I Chrome bruges NaCl teknologi, mens der er tale om vores eget plugin i de andre browsere.

Systemkrav for Gameglobe er ikke annonceret endnu, men jeg tror godt jeg kan røbe at vi naturligvis ikke er begrænset til Chrome.

mvh Peter Andreasen (Hapti.co)