Danske forskere vil aflive myter om piratkopiering

En række forskere fra blandt andet CBS har forsøgt at lave en uafhængig kortlægning af omfanget af piratkopiering af computerspil på BitTorrent.

Et dansk forskningsprojekt med forskere fra blandt andet CBS og Aalborg Universitet har forsøgt at kortlægge, hvor stort problemet er med piratkopiering af computerspil. Det skriver CBS' nyhedsbrev Insights@CBS.

Problemet er ifølge forskerne, at de eksisterende undersøgelser, som blandt andet laves af spilbranchen og softwareindustrien, ikke benytter en gennemskuelig metode.

Det gør det svært at gennemskue, hvordan de er nået frem til tallene i undersøgelserne, og det kan eksempelvis betyde, at politikere ender med at lovgive på området på baggrund af misvisende tal.

I første omgang har forskerne undersøgt omfanget af piratkopiering for 173 spiludgivelser, hvor forskerne fandt de 127 af de 173 tilgængelige via fildelingsprotokollen BitTorrent. Spillene blev forsøgt downloadet fra 12,7 millioner forskellige IP-adresser.

Det vigtigste er imidlertid ikke det enkeltstående resultat, men derimod, at forskerne er åbne omkring deres metode, så andre kan gentage undersøgelsen og dermed indsamle flere data.

»Tal siger i sig selv ikke nødvendigvis noget om, hvad ulovlig fildeling har af økonomisk betydning for spilbranchen. Det vil kræve mere forskning. Men med mere sammenlignelige data tilgængelige vil vi bedre kunne se, om det er et stigende eller faldende problem,« siger lektor Ionna Constantiou fra CBS til Insights@CBS.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Kollerup

det var på tide at det bliver taget ordenligt op.

For når spiindustrien gør det op, så tager de bare hvor mange der har downloadet det.. De kigger ikke altid på i forhold til hvor mange der bruger det..

Når nogen downloader det, så er det faktisk reklame for firmaet, da de ofte anbefaler det til andre, som måske går ned og køber det. - Det andet kan være at man giver det i gave til en anden, da man selv har prøvet det.. <- dette køb ville ikke være sket hvis den anden ikke havde piratkopieret det.. (Gratis reklame!!)

  • 3
  • 0
Doc Nielsen

For mig har torrents altid været den nemmeste vej til at prøve spillet inden jeg betaler for det. Hvis de vil have 200-500 kroner for noget jeg skal bruge 20-50 timer på, så vil jeg lige ha lov at teste det 1-2 timer inden betalingen falder.

  • 2
  • 1
Sune Marcher

Med vidunderlige distributionsmetoder som Steam, Impulse, Good old Games m.m. kan jeg slet, slet intet argument finde for at spilde tid på at hente piratkopierede spil.

Hurtigere levering i forhold til lovlige download-services der ofte er overbelastede ved release tidspunkt.

"Bugfixes" af spillene - fjernelse af DRM der sløver spil ned, og i nogle tilfælde forårsager crashes... og nægter at køre (uden fornuftige fejlmeddelelser) fordi man har noget så uskyldige som Process Explorer kørende.

Derudover er der ret mange folk der downloader stuff ikke fordi de skal bruge det, men fordi de godt kan lide at se deres sharing ratio blive højere.

  • 0
  • 0
Anonym

Den samlede fordel der er ved piratkopiering overgår langt de tab der kan imødeses. Det er ikke noget nyt.

For mange mange år siden, inden internettet blev almindeligt udbredt, var der også meget snak om "ulovlig distribution" af spil, programmer og filer. Den gang var FIDO-net almindeligt, og vi var mange der havde en maskine stående, som man med sit telefon-modem, kunne ringe ind på. I almindelig tale blev det kaldt et BBS system. Foruden almindelig tekst-baseret post og nyhedssystem, med mulighed for vedhæftning af filer, tilbød langt de fleste BBS'er, en eller anden form for fil-distribution. Hvad jeg og en masse andre, har reddet fra at miste hele markedsgrundlaget, ved at distribuerer et utal af filer, er for meget at beskrive. Men hele systemet omkring antivirus, en række styresystemer, mange mange programmer og endnu flere spil, samt et utal af rettelser og opgraderinger, kan takke deres eksistens for at jeg, og rigtigt mange andre, stillede fil-deling og distribution til rådighed. I stor udstrækning, var FIDO-net grundlaget for, at der kunne banes vej for at private fik adgang til internet, ved at skabe et grundlæggende behov.

Når nogen hyler op over at deres spil eller programmer bliver kopieret, så skal man huske, at det i stor udstrækning er en del af grundlaget. Det gælder også for film og musik, som i stor udstrækning bør takke for den kopiering der finder sted.

Forskellen fra den tidligere situation og til nu er, at man ikke kan reklamerer sig frem til, at tjene mange penge på at udgive noget i lav kvalitet, for det vil blive sorteret fra af kundegruppen, inden det opstår et salg som kan betale for den reklameindsats der skal til.

Som kunder, slipper vi altså for alle mulige produkter i lav kvalitet, men køber alligevel de produkter som har en tilfredsstillende kvalitet.

Jeg. Har mange film stående, som jeg først har set på det store lærred eller hørt i radioen, men som jeg alligevel har valgt at købe, udelukkende med det formål, at så kan jeg se og høre det, når jeg har lyst. Samme mekanisme gør sig gældende for piratkopiering i almindelighed.

  • 2
  • 0
Mads Randstoft

Jeg har KUN oplevet problemer med et lovligt spil én gang. Assassin's Creed Brotherhood havde problemer med Deres servere der gjorde dele af spillet utilgængeligt.

@Bjørn Froberg Jeg kan kun antage at du ikke spiller meget så... Det er reglen mere end undtagelsen at købte spil på disk ikke virker, det er rigtigt at de som regel kan patches til at komme til at virke, men en del af dem kan ikke. Tag nu fx. et spil som Silent Hunter 4, her vi man kunne spille det, hvis man har en computer der passer PRÆCIS til de specs som leverandøren skriver bag på kassen. Der må fx. ikke være mere end 1 optisk drev, der må ikke være USB drev tilkoblet. Spillet SKAL installeres på C drevet (selvom installeren tillader andet, vil spillet blot ikke starte med en besked om at pirat kopiering er ulovligt)

Af andre spil kan nævnes Kotor 2, der heller ikke virker hvis du har flere optiske drev. Jeg går ud fra at konklusionen på denne std. er at med flere drev kunne det være fordi du kører med virtuelle CD drev, dette betyder at disken med spillet kunne være virtuel og ikke den originale, og det mås man jo ikke... Så hellere stoppe spillet i at køre selvom det kunne være lovligt...

Her tager jeg så slet ikke fat i den trend der efterhånden har varet i et stykke tid, hvor maskiner kommer helt UDEN optisk drev, så kan man koble et usb baseret DVD drev til, men de fleste spil vil ikke virke på sådan en maskine overhovedet, da der ikke er adgang til ATAPI som mange producenter benytter for at "verificere" at CD'en i drevet er ægte ("fejl" på disk, der skal læses og fejle i ATAPI på en bestemt måde...)

Af andre kan nævnes en lang lang række ældre spil, der stadig kan være sjove at spille, desværre starter ingen af dem op under Windows 7 (sandsynligvis heller ikke under Vista) så dit dyrt indkøbte spil kan ikke spilles med mindre du indkøber en PC til Windows XP og endnu en til Win98 så du kan spille dem...

Eller du kan hente de pirat kopierede versioner og spille dem direkte uden så meget bøvl, de virker "ud af æsken" (eller uhm...) og kører også på din Win 7 64bit, hvor selv ganske nye købte spil ikke kører, eller kører ustabilt.

  • 0
  • 0
Mads Randstoft

Hvis de så bare kunne blive enige om 1 platform, fremfor 27. Steam var begyndt at blive samlingspunktet, indtil EA mente det kunne de lave (bedre/værre) selv og smed Origin ind i puljen.

@Mads Bendixen Det er jo desværre sådan med disse platforme at de giver en gevaldig reklame indtægt, ikke blot for nye spil, men fordi man ud fra dine spilvaner kan lave targeted adds. Denne fortjeneste mener EA ikke de vil forærre til Steam (Valve) og derfor laver de deres egen så de selv kan få disse penge... De samme gør så alle andre...

  • 0
  • 0
Bjørn Damborg Froberg

Nu har jeg købt meget få spil på disk på det seneste. Jeg købte GTA IV på DVD, sidenhen igen på steam, og derefter Mass Effect 2 - fordi jeg ville have collectors edition. Overvejer en digital af den også, men det image jeg har lavet virker perfekt - så jeg slipper for at bøvle for disken. Når den kommer ned på et par euro ryger den nok i kurven.

Om jeg spiller meget kan du næsten bedst selv bedømme; http://www.xfire.com/profile/bfroberg/

Dog skal siges at jeg havde en periode på et års tid eller to hvor jeg ikke brugte xfire - og at den tid der er logget i CS er en brøkdel af hvad jeg reelt har spillet. :P Dertil kommer at den ikke har logget noget på spil som Arkham City, da den ikke kunne detecte det på daværende tidspunkt osv.

Derudover kan jeg pege på min steam acc; http://www.steamcalculator.com/id/froberg

Dertil kommer mine spil på Impulse samt Good Old Games - og alle de gamle original skiver.

Forskellen på du og Jeg er nok at jeg i meget lav grad faktisk køber fysiske kopier af mine spil efterhånden - det er så mageligt at kunne installere spil ad-hoc, hvis man lige får lysten en dag. :)

Jeg tror nok jeg er det man, med rette, kan kalde en computerspils entusiast, så det at jeg ikke har oplevet flere problemer end jeg har - er da bestemt et positiv. Indtil videre er Ubisoft også de absolut værste når det kommer til at prakke irriterende copy-protection på. Men det er af den slags hvor det kræver konstant netforbindelse for at dele af spillet overhovedet fungerer - dét bekymrer mig lidt, for hvad hvis de nu slukker serverne en dag? Mit håb er at de som det sidste frigiver en unlock patch der gør spillene ikke-internet afhængige.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere