Danske forskere skal undersøge, hvordan digital sporing påvirker borgeren

Illustration: Københavns Universitet
Nyt forskningscenter ved Københavns Universitet skal blandt andet undersøge konsekvenserne af nye forretningsmodeller, der bygger på cookies og personlig profilering.

Et nyt forskningscenter ved Københavns Universitet (KU) skal undersøge, hvordan digital sporing – det er blandt andet cookies eller sundhedsapps, der følger din søvn eller fysiske aktivitet – påvirker os som samfund og individer.

Det skriver KU i en pressemeddelelse.

»I dag kan vi spore enkeltpersoners digitale fodspor ret præcist. Det giver en række muligheder fx inden for sundhedsområdet, men sporingen rejser også dilemmaer om menneskets eksistens, identitet og det gode liv. Det samspil – mellem digital sporing, sociale strukturer, virksomheder og samfund – er i centrum for vores nye forskningscenter,« siger kommunikationsforsker og lektor Stine Lomborg, der er leder for Center for Tracking and Society på Institut for Kommunikation ved KU.

Forskningscenteret er tværfagligt og spænder blandt andet over datalogi, overvågning og digital økonomi. Et af projekterne, der handler om digital økonomi tager udgangspunkt i nye forretningsmodeller som følge af digital sporing. Projektet undersøger, hvad det betyder for blandt andet traditionelle medier og demokratiske samfund, når information distribueres med udgangspunkt i cookies og personlig profilering.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jimmy Christiansen

Fint at forske i det. Men hvad med at opdraget bliver at forske i hvordan vi får afskaffet den sporing der sker i dag. Det er jo egentligt det der er meningen med "cookie direktivet" - men mange trykker bare "ja" i stedet for "nej" på de bokse.

Altså fint nok at man selv kan tracke noget ( som person eller virksomhed/myndighed ). Men hvordan man gør det uden at de data bliver solgt og brugt til personlig profilering burde være opdraget.

At forbyde databrokere og reklamer og andre services der anvender data fra 2/3 part burde være effektivt. Men der kan være andre muligheder.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere