Danske firmaer vil outsource mere - men er dømt til at fejle

Der er stor lyst til mere outsourcing, men danske virksomheder glemmer det forarbejde, der er helt afgørende for at få succes med outsourcing, viser en ny undersøgelse.

'Mere outsourcing' lyder svaret på mange problemer, når it-cheferne i de store, danske virksomheder bliver spurgt.

En femtedel af dem vil således skrue op for outsourcing af opgaver til fjerne lande som Indien, mens 28 procent har planlagt større grad af outsourcing til danske leverandører, viser undersøgelsen It i Praksis 2009.

Men forudsætningerne for succesfuld outsourcing mangler hos de fleste af virksomhederne, konkluderer undersøgelsen også.

»Ambitionerne er højere, end hvad virksomhederne kan indfri. Og når vi så ser en stigning i virksomheder, der vil outsource, samtidigt med at forudsætningerne ikke er der, kan det gå rigtigt galt,« siger Steen Christensen, manager hos Rambøl Management, der står bag It i Praksis sammen med Dansk IT.

Det står skralt til på mange fronter hos de fleste virksomheder, viser rundspørgen. Helt overordnet skal en it-afdeling have en klar strategi for, hvad der kan outsources, og hvad der skal blive internt, men kun 18 procent af virksomhederne kan svare klart ja til det.

Værktøjer til at styre projekter er også vigtige at have på plads, hvis outsourcing skal blive en succes, men her ser det ligeledes skidt ud.

»Noget så simpelt som at bruge en SLA (service level agreement) og formel forventningsstyring er det kun 18 procent, der arbejder med i dag,« siger Steen Christensen.

En kultur, der er klar til forandringer og risici, kan kun en femtedel af virksomhederne prale af. Og erfaring med outsourcing til udviklingslande har kun 18 procent i dag.

Dansk kode til Indien

Problemet med manglende styring og overblik over outsourcede it-projekter er ikke nyt, men i takt med, at mange virksomheder vil kaste sig over outsourcing til fjerne lande for første gang, vil problemerne pible frem mange steder, lyder vurderingen.

»Det nye er, at virksomheder i stigende grad outsourcer offshore. Det giver et helt nyt lag af kompleksitet i samarbejdet med lang afstand, tidsforskel, kultur- og sprogbarrierer og en anden måde at samarbejde på,« siger Steen Christensen.

Han nævner som et grelt eksempel en virksomhed, han kender til, hvor man valgte at outsource udviklingsopgaver til Indien uden at tænke bare de mest basale problemstillinger igennem. For eksempel at koden var på dansk og skulle oversættes til engelsk.

»Nogle virksomheder tror, at outsourcing kan være en måde at spare penge på. Det kan det også godt være, men kun hvis man har forudsætninger på plads. Dem, der ikke har det, har udfordringer og problemer internt i dag, og de bliver bare endnu større ved outsourcing,« siger Steen Christensen.

Undersøgelsen er baseret på svar fra 204 it-chefer fra Danmarks 500 største virksomheder, med en omsætning på 800 millioner kroner op opefter. Resultatet viser altså, hvor langt cremen af dansk erhvervsliv er nået, og dermed kan det samlede billede i dansk erhvervsliv se endnu grummere ud.

»Mange best practices starter i de største virksomheder, hvor der er flest resurser til it. Går vi længere ned i virksomhedsstørrelse, bliver billedet bare værre,« siger Steen Christensen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jeppe Cramon

Skal vi outsource det der ikke er vores spidskompetence og dermed nok også det vi har mindst styr på . Det kan kun øge sandsynligheden for at fejle.

Eller skal outsource det vi har mest styr på og dermed kan styre bedst muligt?

Hvis vi outsourcer det vi har mest styr på, er det formentlig også noget meget tæt på vores kerneforretning. Hvis det er vores kerneforretning, bør vi så ikke holde viden og kunnen i virksomheden?

Måske, bare måske, kunne vi kigge på hvorfor vi har et behov for at outsource. Er det fordi vi tager for lang tid om at udvikle nye ting, er for få folk, eller ??
Jeg tør slet ikke nævne Lean og de principper der ligger i at finde ud af hvor vores nuværende processer har spild. En typisk cost benefit analyse viser at der i de fleste virksomheder er 5% benefit, 35% nødvendigt spild og 60% spild. Så der er rigeligt at optimere på uden at begynde at lave ALT anderledes.

Hvis det nu f.eks. antog at det var fordi vi enten var for lang tid om at udvikle eller havde for få folk, kunne man jo, bare evt., antage at der kunne være en stor benefit for hele virksomheden i at arbejde med at automatisere eller forbedre vores processer, udviklingsmetoder og vores generelle tilgang til at udvikle. Dette kunne f.eks. være gennem bedre metoder/styring, udviklingssprog der bedre matcher problem området, bedre værktøjer, model drevet software udvikling, etc.

På den måde kan vi blive endnu skarpere til vores kerne kompetencer og nogl af de frustrationer som medarbejderne oplever i det daglige kunne blive erstattet af entusiasme....
Men det kræver ledelse og mod til at kigge ind ad og det er jo nemmest at kigge ud ad. Løsningen er der ude... måske!

Kom nu igang, løudgifterne er ikke den evigt sagliggørende løsning på firmaers udgifts problemer. Der er også andre løsninger og den skal tit findes i virksomheden og den måde den arbejder på.

Vi har tidligere blogget om dette emne og der ikke er blevet mindre aktuelt i et desperat forsøg på at skære i omkostningerne: http://tigerteam.dk/content/?page_id=7

/Jeppe

  • 0
  • 0
Martin Dommerby

Outsourcing er ikke for alle - men outsourcing fungerer godt hvis du finder et kvikt team og selv er villig til at investere tid og energi i at opbygge relationer og processer med dit offshore team.

Mange af verdens dygtigste software firmaer arbejder i dag med fjerne, distribuerede udviklingsmiljøer. Nøglen til at arbejde med et offshore team er at finde en partner som ikke kun er teknisk kompetent, men som også kan tilføje værdi. En "body shop" med udviklere som hakker løs på dine krav specifikationer er værdiløs. Du sparer måske lidt kroner, men det gavner ikke din udvikling.

Firmaer, der fokuserer på omkostningsbesparelser på kort sigt, kaster sig ofte ud i outsourcing projekter - uden nødvendig planlægning, rettidig omhu og overvejelser om hvordan outsourcing vil påvirke udviklingsorganisationen. Det får dem ikke bare til at overse de virkelige muligheder, men leder også ofte til at projektet fejler. Men hvis et firma ved hvad de skal kigge efter, kan man også udgå de fejltagelser som andre tidligere har begået:

1) Høj værdi - ikke lav omkostning:
Når du sender arbejder offshore, sparer du en hel del penge. Med det i tankerne, når du kigger efter et offshore team - så lad være med at gå efter den billigste udbyder. Når du nu alligevel sparer penge, så kan du ligeså godt vælge den partner, som giver dig den højeste værdi. Vurder dem ikke bare på deres tekniske færdigheder, men også på hvordan de kan arbejde sammen med dig. Hvis du har solide kravspecifikationer og bare har brug for nogle udviklere til at føre dem ud i livet er en billig "software sweatshop" fin. Men har du mere komplekse projekter i specifikke brancher, er det sandsynligt du har mere brug for en partner end en leverandør. Der kan tilføje værdi til dit projekt og stille spørgsmål og udfordre dine formodninger.

2) Kommunikation:
Om det er et ægteskab, et fodbold hold eller et team af software udviklere så er regelmæssig og struktureret kommunikation den eneste vej til at undgå hjerteskærende misforståelser. Vær sikker på du har en engageret projekt leder i dit team og hos offshore partneren (og gerne med erfaring fra tidligere offshore projekter).

3) Undgå "Yes Men":
Du vil finde teknisk dygtige folk over hele verden, det er straks vanskelligere at finde pålidelige folk. At kunne sige "nej" er et tegn på modenhed. Og det er vanskelligt at finde en udbyder, som vil sige tingene som de er til dig. Vi har alle hørt skræk historier om offshore firmaer som lover og lover, men skuffer i leveringen. Du har brug for at finde en partner, som er ærlig over for dig fra dag 1 - selvom det måske betyder de taber din forretning. Du kan stole på et firma som giver dig realistiske forventninger - selvom det måske ikke lige er det svar du ønskede at høre.

4) Tænk langsigtet:
Den virkelige værdi i outsourcing ligger i at pleje et team som kan arbejde sammen med dig længerevarende. Det tager tid at få de rette ressourcer på projektet, etablere kommunikation og processer samt overføre viden mellem dig og dit offshore team. Men over tid vil dit offshore team blive en naturlig forlængelse af dit lokale team.

God fornøjelse med outsourcingen - og se flere tips her http://www.conscensia.dk/page1164.aspx?recordid1164=50 !

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere