Danske Banks kommandocenter: Her overvåger vi hele teknologi-stakken

To spejlede centre holder styr på bankforretningen i otte lande.

Rummet er stort, bart og tomt. Det ligner et stort kontor efter lukketid. Bagvæggen består af ti-tolv kæmpeskærme i to rækker. Der er to rækker af borde og stole. Første række er vendt mod skærmene. Den anden række er samlet i grupper langs den modsatte væg.

Der er er ikke mange mennesker til stede, det store antal kvadratmeter til trods.

Og det er fordi menneskene er i Litauen.

»Her forrest sidder der folk som overvåger tjenesterne, og bagved sidder folk der har mere indsigt i de tekniske forhold. Det er et backup-center i forhold til Litauen. I Litauen er det fuldt bemandet,« forklarer Danske Banks operationelle chef Bo Svejstrup.

Vi står i bankens kommandocenter, hvor forretningen overvåges, og hvor indsatsen begynder, hvis systemerne går ned.

»Det er her, vi styrer vores kundevendte services. Netbank, mobilbank og andre it-tjenester, som kunderne bruger til bankforretninger. Alle vores kritiske systemer som vi overvåger og styrer herfra vores kommando center her i Danmark, og det primære i Litauen.«

Hvis for eksempel Danske Banks netbank i Irland opgiver ævred, så er det på disse skærme, alarmerne giver lyd.

»Der være nogle, der kan se det her på skærmene, primært i Litauen, hvor det primære center er. Så vil de gå i gang med at finde ud af, hvad der er sket, og så vil man kontakte en række folk i Danske Bank, som vil hjælpe til med at undersøge problemerne – så vi kan få rettet fejlen så hurtigt som muligt.«

Det vigtige er at minimere den tid, hvor kunden er påvirket af nedbruddet.

I forreste rækker sidder de medarbejdere, der overvåger tjenesterne, og bagved sidder folk der har mere indsigt i de tekniske forhold. Rummet i Ejby er et backup-center i forhold til Litauen, som er fuldt bemandet.

War rooms med videolink

Men hvad hvis Litauen faldt ud?

»Så har vi det her. Så har vi folk her, der har de rigtige kompetencer. Det tester vi med jævne mellemrum. Det er derfor, du ser alle skærmene på bordene. Fordelen her er at man hurtigt kan finde ud af, hvad problemet er, og reagere. Det er slutbrugeroplevelsen, vi overvåger. Derudover overvåger vi alle de komponenter, der ligger hele vejen ned igennem i teknologi-stakken og binder dem sammen. Det bruger vi til aktivt at vedligeholde systemerne. Det er der en daglig plan for, som sikrer, at alle systemer er opdaterede sikkerhedsmæssigt, og at der ikke sker noget uventet. Hvis der gør, er det de samme systemer der bruges til at gå ned dybt og forstå, hvor problemet er – om der er noget, der skal genstartes osv.«

Hvordan var det under nedbruddet i september – du var i Litauen?

»Jeg stod i det spejlede center i Litauen. Situationen er, at du kan se at vores kundevendte systemer er berørt«.

Kommer der en rød lampe?

»Ja, det gør der. Vores systemer er oplistede her, der er forskellige målepunkter, og de begynder at blinke. Det er de første reaktioner – det ser du inden for to-tre sekunder. Det næste der sker er, at vi sætter os sammen, fysisk og virtuelt, og linker centret her og Litauen sammen, via videolink. Vi har lokaler – vi kalder dem for ‘war rooms’ – og så linker vi op med video- og telefonforbindelse. og så har vi et fysisk og virtuelt møde, hvor vi begynder at analysere problemstillingen, og finde ud af hvor problemet er.«

I september stod det inden for et halvt minut klart hvor problemet var – nemlig, at strømmet var røget i datacenteret.

»Så sætter vi os sammen og aftaler, hvilke skridt vi skal tage for at få genetableret tjenesterne. I dette tilfælde var det at få strøm på data igen. Og derefter at bringe systemerne op, en af gangen.«

Den fysiske side af sagen foregår i driftscenteret, hvor der kun er adgang for en udvalgt skare. Bo Svejstrup er ikke en af dem, selvom han er chef.

»Et vigtigt spor for os i den forbindelse er at kommunikere med vores kunder – at få det ud på netbanken og Facebook. Kunderne reagerer meget hurtigt på Facebook med konstruktive kommentarer omkring, hvor de ser problemerne henne.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder