Danske Bank har kendt til fejl i gældsinddrivelse i 28 år

1. september 2020 kl. 09:41
Danske Bank har kendt til fejl i gældsinddrivelse i 28 år
Illustration: Danske Bank.
Danske Bank har i årevis opkrævet gæld fra bankens mest sårbare kunder på ulovlig vis. Og flere af problemerne har været kendt i banken siden 1992.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Danske Bank har i 28 år kendt til, at banken har opkrævet gæld ulovligt fra de mest gældsplagede kunder.

Det skriver TV 2 og Berlingske.

De nye oplysninger kommer i kølvandet på, at medierne søndag kunne afsløre, at storbanken i årevis har opkrævet forkert gæld fra dens mest sårbare kunder på grund en række system- og datafejl.

I forbindelse med de første afsløringer forklarede Rob De Ridder, der er underdirektør i Danske Bank, at banken selv blev opmærksom på problemerne i foråret 2019.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men en advokatundersøgelse fra selskabet Plesner, peger dog på noget andet. Den viser, ifølge TV 2 og Berlingske, at banken har kendt til en del af problemerne siden 1992.

Derudover beskriver et internt notat fra 2008 præcis de problemer med gældsopkrævningen, som banken stadig står med i dag.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger