Op til 29 procent af indtjening for nordiske banker kan blive stjålet af nye digitale konkurrenter inden 2020, viser rapport fra konsulenthuset Accenture.
Det skriver Finans.
Det er internationale it-giganter som Facebook, Apple og Google, der stødt træder længere og længere ind på bankernes enemærker. Snart er it-selskaberne bankernes største konkurrenter, forudsiger Danske Banks direktør for forretningsudvikling, Jesper Nielsen.
»De er allerede igang internationalt med Apple Pay, Samsung Pay og Google Wallet. Og Facebook har lavet et samarbejde med Visa. Alt det begynder at simre i horisonten,« siger han til Finans.
Bankernes monopol på betalinger er for længst blevet brudt. For eksempel bruger mange Apple til at betale for abonnementer på Spotify og Netflix. I USA er Starbucks betalingsapp blevet så brugt, at kaffe-mogulen målt på indlån er 15. til 20. største bank i amerika, fortæller Jesper Nielsen.
Trods udfordringen forventer bankdirektøren, at Danske Bank kan holde på størstedelen af indtjeningen. Det er særligt i mere krævende beslutninger, at banken skal finde sin berettigelse.
»Alt, der kan digitaliseres, tror vi bliver digitaliseret. Men det betyder måske, at værdien af det, der ikke kan digitaliseres, stiger. Når man skal have sit første boliglån - eller sit tredje - har den personlige rådgivning stor værdi,« siger Jesper Nielsen til Finans.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.