Danske Bank dropper gebyrplaner: MobilePay forbliver gratis

9 kommentarer.  Hop til debatten
Danske Bank dropper gebyrplaner: MobilePay forbliver gratis
Illustration: pressefoto.
En planlagt afgift på 10 øre per overførsel er skrottet af Danske Bank. Det skal give app’en lov til at vokse sig endnu større, lyder det fra banken.
17. november 2014 kl. 15:18
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

De 1,8 millioner brugere af Danske Banks betalings-app MobilePay kan fortsat sende penge frem og tilbage uden omkostninger. Et planlagt gebyr på 10 øre per transaktion, der skulle være indført i 2016, er blevet aflyst, meddeler Danske Bank.

Ifølge chefen for MobilePay, Mark Wraa-Hansen, sker det for at sikre at app’en kan blive ved med at vokse.

»Vi tror, at mobilbetaling vil vokse markant over de kommende år. For at lykkes med det, er det vigtigt, at mobilbetaling fortsætter med at være nemt og billigt at anvende. Derfor sikrer vi nu, at det forbliver gratis for forbrugerne at benyttet MobilePay,« siger han i en meddelelse.

Samtidig med, at banken dropper gebyret, lanceres tre nye løsninger til virksomheder, der vil bruge MobilePay til at modtage betalinger.

Intet alternativ til at droppe gebyr

Reelt set har Danske Bank ikke andet valg en at droppe gebyret på 10 øre, mener konsulent inden for betalingsteknologier fra firmaet PlusCon. Henning N. Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Hvis man havde opretholdt et gebyr fra 2016 og fremefter - uanset om det er 10 øre, 25 øre eller 50 åre - så ville fokus have været rettet mod det. Og så ville befolkningen og journalister have diskuteret Danske Banks gebyrer, fremfor om MobilePay har succes eller ikke succes. Det har man indset hos Danske Bank. Og så har man meldt ud, at gebyret skulle slettes inden det blev et problem i den offentlige debat,« siger han til Version2.

Bag beslutningen ligger også en vurdering af, at de 10 øre aldrig må komme i vejen for de gebyrer Danske Bank får, fra de forretninger, der ønsker at anvende MobilePay, vurderer Henning N. Jensen.

»Det er helt klart, at Danske Bank har anlagt en strategi, hvor de vil skubbe forbrugeren foran og dermed tvinge forretninger til at tage MobilePay. Og der er der store gebyrer,« siger Henning N. Jensen.

Han forklarer, at MobilePay-gebyret for virksomheder er 1 pct. af transaktionsværdien, dog maksimalt 5 kroner.

Danske Bank mister en krone per overførsel

Henning N. Jensen fortæller, at MobilePay i dag fungerer via Nets' e-handelsplatform, og det koster Danske Bank mere end en krone for hver MobilePay-overførsel. Henning N. Jensen vurderer, at Danske Bank snart vælger at overgå til konto-til-konto overførsel, som også den konkurrerende løsning Swipp i dag benytter. Med konto-til-konto-overførsler er gebyret noget lavere set fra bankens side.

»Danske Bank bliver nødt til at gå samme vej, ellers bliver det alt alt for dyrt at betale gebyrerne.«

Danske Banks overgang til konto-til-konto-overførsel i forhold til MobilePay mener Henning N. Jensen kommer til at ske i kølvandet på, at banksektoren er i gang med at implementere straks-overførsler. Det vil sige, at penge omgående bliver overført fra en konto til en anden i stedet for, som i dag, hvor overførslerne bliver clearet på bestemte tidspunkter af døgnet.

»Det er rent infrastruktur, men det betyder utroligt meget for bankernes evne til at checke, at pengene rent faktisk står på kontoen.«

Danske Bank forventer på nuværende tidspunkt, at MobilePay om året vil blive anvendt til omkring 40 millioner betalinger.

9 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
18. november 2014 kl. 13:53

Husk at med den kommende revision af betalingstjenesteloven (kaldet PSD2) så vil det blive forbudt at sende gebyrer videre til forbrugerne i de mest gængse købssituationer (online og i fysisk handel). Så regningen vil under alle omstændigheder blive 'tørret af' på erhvervslivet.

8
18. november 2014 kl. 19:01

Så regningen vil under alle omstændigheder blive 'tørret af' på erhvervslivet.

Altså på nøjagtig samme måde som butikkernes investering i kasseapparater og personalets tidsforbrug til at tælle penge og få dem bragt i banken.

Det koster altså at drive en forretning - og der er en masse andre omkostninger (husleje, el, vand, varme, reklame, rengøring osv) som i forvejen bliver lagt oven på priserne som bruttoavance. Derfor synes jeg også det er helt ude i hampen med alle de gebyrer der bliver lagt vor regninger så som fakturagebyrer, betalingsgebyrer osv for de ting som er en basal del af at sælge varer og modtage betalinger.

Hvis der er tale om en særydelse som kunden har størst fordel af kan jeg måske godt overbevises om rimeligheden af passende gebyr - men elektronisk betaling hører ikke i den kategori. Særligt ikke når forretningerne sparer på håndteringen af betalingerne.

9
19. november 2014 kl. 08:57

Helt enig. Det er også det som ligger til grund for den nye lovgivning. Ved at forbyde surcharging er det håbet at butikkerne vender sig mod de billigste betalingsinstrumenter til glæde for alle. (ja det lyder smukt i politikersprog). For at det vil virke så skal vi dog have fjernet det nuværende krav om at man er forpligtet til at modtage kontanter. Alternativt kan man gøre som i Sverige hvor butikker må give rabat på elektroniske betalinger.

6
18. november 2014 kl. 11:20

En planlagt afgift på 10 øre per overførsel er skrottet af Danske Bank.
<em>Det skal give app’en lov til at vokse sig endnu større</em>, lyder det fra banken.

Såeh....Med andre ord:

Først når vi har nået en meget større udbredelse, - og gerne har låst samarbejdspartnere til os - lader vi gebyrhammeren falde.

  • Med bankernes sædvanlige sans for gebyrer, tror jeg man bør vælge deres løsninger fra, hvor man kan.

K

5
18. november 2014 kl. 09:45

Det lyder lidt for godt til at være sandt. Regningen bliver vel bare smidt over på de erhvervsdrivende, som så sender regningen videre til kunderne. Når det sker, så vil det være rart og vide om den nuværende lov om gebyr på betalingskort, som siger at gebyr skal fremgå på bonen, også gælder ved betaling med wire-tjenester.

1
17. november 2014 kl. 18:19

Mon konto-til-konto-overførsel betyder at Swipp og MobilePay vil tale sammen i fremtiden? Jeg tvivler på at Danske Bank, får lov til at hæve penge direkte på min konto.

Jeg tænker også, at det bedre må kunne betale sig for Danske Bank, at smide mig ud af MobilePay og henvise mig til Swipp - end at betale et gebyr til NETS for hver gang jeg bruger deres app. Også selvom jeg skulle bruge deres app i en butik, da de køb ofte vil være små køb - og indtægten på gebyret derfor vil være begrænset.

Det er måske lidt drømmetænkning, men det ville være rart at slippe for MobilePay, ved at systemerne kunne tale sammen. Har kun MobilePay så jeg kan overføre penge til kunder hos Danske Bank og har ikke tænkt mig at bruge det i butikker, hvis jeg kan vælge Swipp.

2
17. november 2014 kl. 18:38

Jeg tænker også, at det bedre må kunne betale sig for Danske Bank, at smide mig ud af MobilePay og henvise mig til Swipp

Det vil ikke ske da der så ikke ville være behov for to konkurrerende platforme, men reelt kun ville være en og udviklingsudgifterne så reelt ville være tabt.

Men lige så vel som mange andre services kan trække penge fra din konto når du skriver under, lige så vel kan danske bank få lov. Med mindre de andre banker stadig er sure over danske bank kom først med en løsning og vil blokerer for det - men så kunne man forestille sig monopol sager.

Så der vil nok være to forskellige løsninger i et godt stykke tid endnu - hvilken en butikkerne vil vælge vil nok være gebyr-afhængige.

3
17. november 2014 kl. 19:38

Men lige så vel som mange andre services kan trække penge fra din konto når du skriver under, lige så vel kan danske bank få lov. Med mindre de andre banker stadig er sure over danske bank kom først med en løsning og vil blokerer for det - men så kunne man forestille sig monopol sager.

Ja, det er selvfølgelig muligt at Danske Bank ændre MobilePay til at være en slags kreditkort, hvor de indgår aftaler direkte med konkurrenterne. Men det er tvivlsom, om det vil være en rentabel løsning, og hvis den er, om overskuddet reelt vil være stort nok, til at det kan betale sig.

Enhver virksomhed må se på sine aktiver, og på MobilePay produktet findes der to segmenter. Dem der er kunder i Danske Bank og dem der har en anden bank. Dem der er kunder hos Danske Bank, tjener de penge på, og alle dem der er kunder andre steder, taber de penge på i dag. Enhver fornuftig erhvervsdrivende, vil skære tabet fra og indgå et samarbejde i stedet.

Det er i øvrigt ret begrænset, hvor mange services der kan hæve penge fra min konto. Der er nogle få kreditkortselskaber (eks. MasterCard, VISA) samt Nets (Betalingservice og Dankort).

4
18. november 2014 kl. 07:51

Enhver virksomhed må se på sine aktiver, og på MobilePay produktet findes der to segmenter. Dem der er kunder i Danske Bank og dem der har en anden bank. Dem der er kunder hos Danske Bank, tjener de penge på, og alle dem der er kunder andre steder, taber de penge på i dag. Enhver fornuftig erhvervsdrivende, vil skære tabet fra og indgå et samarbejde i stedet.

Ingen fornuftig erhvervsdrivende vil skære en del fra på dette tidspunkt når de netop er villige til at arbejde med tab for at udbygge deres position.

For os som forbrugere vil konkurrence på markedet være bedst, så jeg håber sandlig ikke en vinder over den anden, men at begge kan køre sideløbende. Ellers ender vi blot i endnu en gebyr skrue.