21.000 MobilePay-brugere får spærret deres konti - banken beklager

Danske Bank er i øjeblikket ved at CPR-validere MobilePay-brugerne, og det betyder, at alle med beskyttet adresse midlertidigt vil være ude af stand til at bruge betalingstjenesten.

shareline

Har du hemmelig adresse? Så vent med at CPR-validere MobilePay, hvis du ikke vil have den spærret

Flere danskere vil have oplevet i den seneste tid, at de er blevet bedt om at oplyse navn og CPR-nummer til alt lige fra banker og pensionskasser og nu også til den mobile betalings-app MobilePay.

Men for en større mængde brugere af den populære betalings-app har valideringen fået den utilsigtede konsekvens, at deres MobilePay-konto bliver spærret midlertidigt.

Det drejer sig om de ca. 21.000 brugere, som har valgt at få beskyttet deres navn og adresse i CPR-registeret. Når man som bruger bliver bedt om at indtaste CPR-nummeret i appen, kan Danske Bank ikke validere oplysningerne, hvilket betyder, at kontoen bliver spærret.

»Det er ikke en fejl - vi har vidst det hele tiden,« siger pressemedarbejder i Danske Bank Peter Kjærgaard til Version2 og uddyber:

»Hvis du har beskyttet adresse, skal vi stadig identificere dig. Derfor bliver kundernes MobilePay-konto midlertidigt spærret, og de får at vide, at de kan ringe til os i stedet.«

Spærringen betyder, at brugerne ikke kan sende penge med appen. Det er dog stadig muligt at modtage betalinger, mens appen er spærret, oplyser Danske Bank.

Besværligt at få genåbnet kontoen

Det er imidlertid ikke så ligetil at få kontoen genåbnet for de ramte brugere. For de brugere, som ikke er kunder hos Danske Bank - det vil sige omkring 15.000 personer - må de vente på, at der ankommer en konvolut fra banken. Herefter skal brugerne vedlægge kopi af pas og sundhedskort og sende det tilbage til banken, før kontoen bliver genåbnet. Processen vil som minimum tage to dage at komme igennem.

Det er ikke muligt at sende oplysningerne elektronisk - heller ikke via de krypterede løsninger som Digital Post eller Danske Bank-koncernens eget krypterede system til upload af dokumenter. Dette system benytter eksempelvis Danica Pension sig af til validering af sine kunder.

Danske Bank insisterer på, at den har valgt den letteste løsning:

»Udgangspunktet har været at gøre det så ubureaukratisk som muligt for brugere med beskyttet adresse at blive identificeret og samtidig respektere deres ønske om beskyttet adresse. Desværre har det ikke kunnet foregå på anden måde, hvilket vi beklager,« siger Peter Kjærgaard.

Validering skal forhindre hvidvask og finansiering af terror

Er man allerede kunde hos Danske Bank, kan valideringen klares via telefonen med en række kontrolspørgsmål. Det skyldes, at banken allerede ligger inde med kundernes oplysninger og derfor blot skal verificere, at der er tale om den rigtige person.

MobilePay-brugerne vil løbende blive bedt om at indtaste deres navn og CPR-nummer, da valideringen kører over et par måneder, siden den startede 20. marts i år. Det er derfor heller ikke samtlige af de 21.000 brugere, der endnu vil have oplevet at få deres konto spærret.

Når man er valideret, bliver beløbsgrænsen automatisk hævet fra 50.000 til 80.000 kroner om året. Vælger man yderligere at validere sig med NemID, kan man sende og modtage betalinger for op til samlet 150.000 kroner om året.

Er man ikke blevet bedt om at validere sig endnu, kan man også gøre det manuelt via appen under menupunktet ‘Beløbsgrænser’. Som nævnt vil det spærre appen, hvis man har tilmeldt sig beskyttet adresse i CPR-registeret.

Valideringen skal blandt andet være med til at forhindre hvidvask og finansiering af terror-relaterede aktiviteter. Den er en del af hvidvaskningsloven, som sætter en række skærpede krav til finansielle institutioner om at kunne identificere deres kunder.

MobilePay har rundt regnet 2 mio. brugere i Danmark. Danske Bank forventer en årlig omsætning på 12 mia. kroner gennem appen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Paw Sviger

Når vi har modtaget brevet og bekræftet indholdet, sender vi dig en SMS-besked, og du kan herefter bruge MobilePay igen. Din nye årlig beløbsgrænse vil fremover være på 300.000 kr.

Så er beløbet 150k som skrevet her i artiklen - eller 300k som skrevet på deres webside?

  • 3
  • 0
Clemen Li

Danske bank kunne uden tvivl have håndteret det bedre.. Ikke særlig sjovt at stå ved kassen i føtex, med et spærret mobile pay, fordi appen har opdateret sig selv i baggrunden.

Hvad med at give brugeren en frist for indsendelse af dokumentation, istedet for bare at spærre..!

Hvis man tjekker danske banks facebook side, er der også flere brugere der spørger til om cpr vægen er fordi danske bank er blevet hacket.. Så informationen af brugerne må sige at have været yderst mangel fuldt..

  • 4
  • 1
Per Gøtterup

Når man har eller får oprettet en konto med tilhørende kort (som er hvad MobilePay arbejder med) så skal man validere sig med billedlegimation. Det vil sige at alle danskudstedte kort allerede er validerede. Det vil være trivielt at udelukke alle ikke-danske kort fra MobilePay (kortnummerets præfix sladrer om udstedelseslandet) eller begrænse en validering til disse. At Danske Bank vælger at validere alt tyder på enten en slem grad af inkompetence eller andre bagtanker med at indsamle alle disse CPR-numre. I den forbindelse håber jeg at deres systemer lever op til PCI-standarderne og persondataloven...

  • 3
  • 1
Jesper Lund

Når man har eller får oprettet en konto med tilhørende kort (som er hvad MobilePay arbejder med) så skal man validere sig med billedlegimation. Det vil sige at alle danskudstedte kort allerede er validerede.

Ja, men de er ikke valideret af Danske Bank hvis det er kort fra en anden bank. Uden at vide det med 100% sikkerhed, kunne jeg forestille mig at det gør en forskel i forhold til de tåbelige hvidvask regler.

  • 2
  • 0
Clemen Li

Efter siden har været helt nede et par dage, formentligt fordi det gik op for Danske Bank hvad HTTPS er.
Er siden nu oppe men med teksten:

MobilePay - identifikation
Vi har lukket sitet og vil gerne betjene dig via MobilePay Support. Ring på tlf. 45 14 44 47

  • 2
  • 1
Gert Madsen

andre bagtanker med at indsamle alle disse CPR-numre


Formålet kan der vist ikke herske nogen tvivl om.
Det er ganske trivielt at lægge et billede af Obama på pladen, når man skanner sit pas.
Så det er ingen sikring mod svindlere.
Til gengæld øger det registreringen af lovlydige borgere, som dermed eksponeres yderligere for læk af personlige oplysninger.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere