Dansk virksomhed frygter Analytics-forbud: »Vi bliver fuldstændig blændet«

23 kommentarer.  Hop til debatten
Johan Høgh Sørensen, Toolworld
Illustration: Poul Hansnæs, Gildbro Fotografen.
Uden statistiktjenesten kan webshop-ejer Johan Høgh Sørensen ikke se, hvad der sker i butikken Toolworld, hvor kunder kan købe værktøj online. Og han kan ikke finde alternativer, som er til at betale for en lille virksomhed.
Interview28. marts kl. 03:45
errorÆldre end 30 dage

En faretruende fornemmelse begyndte at vokse i Johan Høgh Sørensen, første gang han læste, at Google Analytics sandsynligvis bliver ulovligt i Danmark. Med det samme kunne han spotte omridset af en katastrofe, der langsomt rykker tættere på hans forretning, Toolworld.

»Jeg havde det som ham, der stod på Titanic, da han så en stor hvid skygge ude i horisonten.«

Han er bange for, at Datatilsynet kommer med en udmelding om, at virksomheder og myndigheder ikke længere må bruge det udbredte statistikværktøj. Den frygt kan meget vel blive til virkelighed, hvis tilsynet beslutter at erklære sig enig i vurderingerne fra de østrigske og franske datatilsyn.

Det er kun et par måneder siden, de to lande sendte GDPR-afgørelser ud med en melding om, at Google Analytics er ulovligt at bruge i EU. Tilsynene har nemlig undersøgt de tiltag, tech-giganten har taget i et forsøg på at sikre EU-borgeres persondata, når den lander i USA.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men sikkerheden er ikke god nok, og derfor er der en risiko for, at amerikanske myndigheder kan få fat på data uden, at europæiske borgere har mulighed for at klage over det eller få prøvet sin sag ved en domstol.

Da GDPR-reglerne er ens for alle EU-lande, gælder den vurdering også for brugen af Google Analytics i Danmark. Det er dog hverken de franske eller østrigske tilsynsmyndigheder, der skal tjekke danske dataansvarlige efter i sømmene, men derimod Datatilsynet.

Derfor venter mange virksomheder og myndigheder i spænding på, om tilsynet vil erklære sig enig i Østrig og Frankrigs vurdering. Eller om Datatilsynet når frem til en anden konklusion, hvor sagen skal afgøres ved EU-Domstolen.

Og selvom Johans hverdag handler om at sælge højtryksrensere, gulvvaskemaskiner, hedvandsrensere, fejemaskinere, støvsugere og andet værktøj i sin webshop, venter han også på at høre, hvad Datatilsynet har at sige. Uden statistikværktøjet kan han nemlig se frem til at skulle markedsføre i blinde.

En lille webshop sælger værktøj

Vi spoler lige tiden tilbage til dengang, Johan ikke bekymrede sig om Analytics. Det gjorde ingen, for da Toolworld startede, var tjenesten kun et glimt i øjet på udviklerne hos Google.

Verden var lige sprunget ind i det 21. århundrede, og for Johan blev det starten på en ny hverdag. Efter en kapitalfond overtog den virksomhed, han arbejdede i, måtte han på jagt efter et nyt job, og det skulle være noget med værktøj.

»Jeg har en hobby med gamle engelske biler, så jeg er ret værktøjskyndig. Så lå det lidt til højrebenet.«

Med god forbindelse til et par grossister startede Johan virksomheden og webshoppen Toolworld i 2002, hvor han begyndte at sælge værktøj online. Både til den enkelte, men også til andre virksomheder, og når kunderne spankulerede rundt i butikken, var det svært for Johan at se, hvilke varer de gik hen og kiggede på, og om de så chokerede eller tilfredse ud, når de fik øje på prisen.

Det hele foregår online, og i den verden er det ikke øjne, men snarere et statistikværktøj, han må se med. Det første kom med hjemmesidens webhotel, men det skiftede han hurtigt ud et par år senere, da Google lancerede Analytics.

»Det, der var på webhotellet, kunne kun vise, hvad for nogle sider, der havde været besøg på, og det var ikke særligt sofistikeret.«

»Vi så, at Google kom med et værktøj og tænkte: ‘Det ser godt ud, og det er gratis’. Der var jo ikke rigtig noget alternativ dengang, og værktøjet kan jo slet ikke sammenlignes med, hvordan det startede, og som det er i dag. Det er blevet meget mere avanceret.«

Johan tager de virtuelle øjne på

Han har brugt Google Analytics siden midten af nullerne, og med de virtuelle øjne holder Johan især øje med, hvilke varer kunderne kigger på, og om de vælger at tage dem ned fra hylden. 

Det kan eksempelvis være en støvsuger fra den tyske producent Kärcher, fortæller han. Hvis mange kunder klikker ind på siden, men få vælger at købe den, så er konverteringsraten lav, og så er der noget galt.

»Det vil svare til, at jeg sidder oppe ved kasseapparatet og kigger ned gennem gangen i et supermarked, og så kan jeg se, at alle kunderne går hen til cornflakes, men de går videre igen uden at tage en pakke med. Hvorfor køber kunderne ikke cornflakes? Jeg kan se, de går derhen, men de køber ikke noget.«

»I og med, at vi ikke er en fysisk butik, så kan vi ikke se, hvad kunderne gør, men vi kan se, hvordan data på produktet arter sig. Så hvis vi har en masse visninger på en vare, der ikke sælger noget, så er vi nødt til at reagere på det. Så er enten prisen forkert, der er en fejl i teksten eller andet.«

Johan kigger dog ikke kun på, hvad kunderne laver inde på Toolworlds hjemmeside, men holder også øje med, hvor de kommer fra. Det kan eksempelvis være Pricerunner, som han bruger til at annoncere sine varer.

Hjemmesiden sammenligner nettets forskellige priser på det samme produkt, og så kan brugerne se, hvor man eksempelvis kan få et topnøglesæt billigst.

»Hvis nu du går ind på Pricerunner og klikker på et tilbud med et topnøglesæt, og du lander inde på Toolworld, så ved vi, at du kommer fra Pricerunner, fordi Analytics fanger det. Og hvis du ender med at lave et køb efterfølgende, så ved vi, at Pricerunner har konverteret et køb.«

Men hver gang en bruger klikker på et Toolworld-link på Pricerunner, betaler Johan. Og hvis mange brugere klikker på topnøglesættet, men få køber det, kan det måske ikke betale sig for ham at annoncere varer på Pricerunner.

Med den viden kan Johan hele tiden justere sin forretning på en måde, der optimerer omsætningen mest muligt.

Fuldstændig blændet

Efter mere end ti år med Analytics er der udsigt til, at Johan modvilligt må lukke øjnene i butikken, for ifølge flere eksperter i persondataret, kan Datatilsynet næsten ikke gøre andet, end at lægge sig i slipstrømmen af afgørelserne fra Østrig og Frankrig.

Men uden øjne på kunderne, er det meget svært at drive en webshop:

»Hvis ikke vi kan se, hvad kunderne gør i vores butik – vi bliver fuldstændig blændet. Det giver dårligere kvalitet. Vi kan ikke følge de produkter, der ikke klarer sig godt. Vi kan ikke følge fejl, og vi kan ikke disponere vores annoncebudgetter, så det bliver bare dårligere, og det bliver væsentlig sværere at drive forretningen. Det går ud over lønsomheden.«

»Vores beslutningsgrundlag for at vurdere, om vores annoncering er i orden, den forsvinder jo, for vi kan ikke se, hvor trafikken kommer fra, hvad der bidrager til omsætningen, og hvilke annoncekanaler der fungerer.«

Men der findes alternativer, som bryster sig på at være fuldkommen GDPR-sikre, så hvorfor bruger Johan ikke bare sådan et værktøj? 

»Jeg har ikke kendskab til andre, der ligger i en prisklasse, der er tålelig for en mindre virksomhed. Alle de ting, jeg har læst og hørt om, er meget kostbart bliver typisk brugt af virksomheder som Coop – altså kæmpe virksomheder.«

Han har dog ikke undersøgt alternativerne til bunds endnu, erkender han og siger, at han i sidste ende kommer til at læne sig meget op af, hvad hans brancheforening melder ud, og hvad konkurrenterne vælger at gøre.

»Hvorfor skal det lige gå ud over alle de små?«

Selvom Johan mener, det vil have alvorlige konsekvenser for Toolworld, hvis Google Analytics forsvinder, så startede han uden tjenesten og kunne stadig sælge værktøj dengang.

Men konkurrencesituationen var en anden, fortæller han. I starten af nullerne brugte man ikke elektronisk annoncering. I stedet kunne man lave et indlæg i eksempelvis Jyllandsposten om e-handel, og så kunne læseren slå hjemmesiden op på computeren bagefter.

Men hvis Google Analytics bliver ulovligt, så gælder det bredt for virksomheder – ikke kun for Toolworld. Alle vil være i samme båd, så udligner det ikke konkurrencesituationen?

»Det var jo også bedre for miljøet, hvis vi levede som i Stenalderen. Så kan vi bare spole tilbage. Men det er bare sådan, at i den verden, vi lever i, er kompleksiteten meget større, end den var i stenalderen.«

Kan du ikke også godt forstå, at Google Analytics er ulovligt, fordi det går ud over borgeres persondatabeskyttelse?

»Selvfølgelig skal der være orden i sagerne. Men nu spørger du ud fra mit synspunkt. Det kan godt være, der er nogle privacy-problemer med Google, men hvorfor skal det lige gå ud over alle de små og mellemstore virksomheder i Danmark? Det har jeg virkelig svært ved at forstå.«

»Alle data er anonymiseret, jeg kan ikke se e-mails, jeg kan intet se på de her brugere. Jeg kan ikke identificere nogen ud fra det, jeg har i Analytics. Jeg kan ikke engang trække en IP-adresse. Så for mig som virksomheden, der bruger det her værktøj, kan jeg ikke se, jeg gør noget forkert.«

Han mener, at konflikten skal løses udelukkende af EU og Google, for i en virksomhed som Toolworld, hvor der udover Johan sidder ‘en halv’ person og et par freelancere, er der ikke ressourcer til at vurdere, om det bedste værktøj på markedet – som alle konkurrenterne bruger – kompromitterer de frivillige internetbrugeres privatliv.

»Kampen skal tages det rigtige sted, og jeg mener bestemt ikke, den skal tages af små og mellemstore virksomheder, der ikke har nogen chance for at se, hvor Google lægger de her data. Vi gør jo på ingen måde noget for at genere kunderne. Vi har kun til hensigt at give kunden den bedste mulige oplevelse, for det er det, vi lever af.«

23 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
23
30. marts kl. 11:56

Jeg har svært ved at se, hvordan den løsning præsenteret i linket vil løse noget, Anders.

Opsnapper Google Analytics så teknisk set ikke noget som helst? Og kan du bevise det entydigt?

Og siden IP indsamles, skal du jo stadig angive noget i din persondatapolitik.

Udover det anser Erhvervsstyrelse læsning af lagrede data på slutbrugerens terminaludstyr som det samme som at læse oplysninger OM din enhed, så på den måde er du stadig underlagt cookiebekendtgørelsen. (Selvom jeg måske ikke er helt enig i den fortolkning)

22
30. marts kl. 07:34

Jeg mindes at have læst, at selvom en af virksomhederne som indgik i de seneste afgørelser, ikke brugte den anonymiserede udgave af GA, så lagde afgørelsen ikke vægt på den del af det. Det var noget med at datamængden i sig selv, på trods af anonymisering, var bekymrendende.

21
29. marts kl. 22:28

#19: er det ikke at trække den lidt for langt. Selv UDEN cokies kan du jo feks få fingeraftryk, placering mm fra din maskine. Så google ved hvem du er. At google ikke fortæller dig hvem jeg er ligemeget. De ved hvem jeg er.

16
28. marts kl. 15:24

lakmusprøven - Skift Google Analytics ud med en fysisk medarbejder Hvor mange ville synes om at besøge en fysisk foretning og blive fulgt rundt af en fysisk medarbejder der noterer ned hvad du ser på, hvor lang, om du køber, hvme du er , hvor du kommer fra og så lige smider notaterne ud til en central service i storcenteret der så lige danner et billede ud fra de nye data, sammen med data fra sidste lørdag og ugen før. Og så lige sender al info til et fremmed land hvor der er meget løs lovgivning om hvad de må bruge mine data til.

Jeg vil blive virkelig intimideret og sige 100% fra.

Men bare fordi der er via nettet så er folk ligeglade - åbenbart - og forretningerne kan ikke se det er det problem.

Jeg vil gætte på at data fra min analytics profil er til salg til hvem som helst - også mit forsikringsselsskab. Så kan de følge med i hvornår jeg køber knæbind, iprener, har surfet på hjemmesider med ordene dårlig ryg osv osv

Det ER F...... uhyggeligt og absolut ikke iorden,

9
28. marts kl. 13:10

ToolWorld kan finde andre værktøjer, der respekterer GDPR - som fx

Nogle er gratis - de fleste koster få håndører om måneden.

Johan Høgh kan fx følge med i, hvad DataEthics.eu https://dataethics.eu skriver om tools, der overholder GDPR og almen dataetik, hvor jeg har stiftet bekendtskab med flere af de oventstående

20
29. marts kl. 10:03

Jeg bruger Plausible og er meget tilfreds.

10
28. marts kl. 13:12

Nogle er gratis - de fleste koster få håndører om måneden.

Lige Siteimprove koster en stor en meget mængde håndører om måneden ;-)

11
28. marts kl. 13:43

Lige Siteimprove koster en stor en meget mængde håndører om måneden ;-)

Det går godt. Der skulle have stået Lige Siteimprove koster en meget stor mængde håndører om måneden ;-)

8
28. marts kl. 12:44

Altså .. Jeg forstår slet ikke bekymringen ved at 'skulle undvære' Analytics, da de informationer Johan føler at han miser jo ret nemt kan implementeres og indsamle hvis man har den lille softwre-udvikler-eksamen ;-)

Nu bruger jeg ikke selv Analytics, da jeg personligt ikke bruger mig om alle de øvrige informationer de indsamler .. og hvis der er korrekt at Johan via Analytics får leveret en email-adresse på brugerne af hans siden, så er det også at gå over stregen mht tracking af brugerne. Kør det anonymt eller evt via login på egen siden, hvis man ønsker at tracke helt ned på identificerbar-brugerniveau (selvfølgelig med den enkelte brugers accept).

12
28. marts kl. 14:02

, da jeg personligt ikke bruger mig om alle de øvrige informationer de indsamler .. og hvis der er korrekt at Johan via Analytics får leveret en email-adresse på brugerne af hans side

Han får ikke leveret en email adresse på brugerne. Han ser kun hvor de kommer fra.

7
28. marts kl. 12:24

Alle data er anonymiseret, jeg kan ikke se e-mails, jeg kan intet se på de her brugere. Jeg kan ikke identificere nogen ud fra det, jeg har i Analytics. Jeg kan ikke engang trække en IP-adresse. Så for mig som virksomheden, der bruger det her værktøj, kan jeg ikke se, jeg gør noget forkert.

I denne sammenhæng er det fuldstændigt ligegyldigt, hvad Johan kan se. Det handler om, hvad Google kan se.

"Jeg indsamler bare folks pas og sender dem til Skumle Preben. Men jeg kigger ikke i passene, så jeg kan ikke se, jeg gør noget forkert."

for i en virksomhed som Toolworld, hvor der udover Johan sidder ‘en halv’ person og et par freelancere, er der ikke ressourcer til at vurdere, om det bedste værktøj på markedet – som alle konkurrenterne bruger – kompromitterer de frivillige internetbrugeres privatliv.

Det er muligt, at Johan og kollegaerne ikke er eksperter på området. Men nogen har udviklet en ganske habil hjemmeside til ToolWorld. Så der må være adgang til nogle kompetencer, enten inhouse eller eksterne.

Det er med andre ord kun et spørgsmål om prioritering og at hyre de rigtige folk.

Jeg håber ikke, at Johan regner med at slippe for at lave årsregnskab og afregne moms, fordi de kun sidder en halv person og nogle freelancere og derfor ikke rigtig har ressourcer til det der regnskab.

5
28. marts kl. 10:00

"Man skal ikke kaste med sten hvis man selv bor i glashus"...........

Nu kunne hr. Johan Høgh Sørensen starte med at få styr på sine cookies, cookielovgivningen og GDPR. På Toolworld.dk er der ikke implementeret cookiesamtykke og de bruger en lind strøm af Google Analytics, Facebook, Youtube m.m. tredjeparts cookies. De har godt nok en cookiepolitik hvor det fremgår de cookies de benytter og med hvilket formål, men det fremgår ikke hvor længe de cookies lever.

I deres persondatapolitik (et meget kort afsnit i salgs- og leveringsbetingelser) står der bl.a. "Oplysninger afgivet til Toolworld.dk videregives eller sælges ikke videre til tredjemand, og vi registrerer ingen personfølsomme oplysninger.". Det er jo faktuelt forkert når sitet er hostet hos Hetzner i Tyskland - så man kan overveje om de holder. Til nyhedsbrev benytter Toolworld Mailchimp og det sædvanglige samtykke der skal accepteres ved tilmelding er de lige glemt, og Mailchimp fremfår heller ikke some databehandler i deres lidt tyndbenede persondatapolitik....

6
28. marts kl. 10:11

De benytter også Mailmunch til popups med nyhedsbrevstilmelding. Så de tilmeldinger ryger til Mailmunch og sikkert videre der fra til MailChimp. Endnu en databehandler der ikke fremgår at persondatapolitiken....

4
28. marts kl. 09:21

MATOMO er et ægte alternativ.... det er bare med at komme i gang og så er det enda gratis.

3
28. marts kl. 08:41

Det var jo også bedre for miljøet, hvis vi levede som i Stenalderen. Så kan vi bare spole tilbage. Men det er bare sådan, at i den verden, vi lever i, er kompleksiteten meget større, end den var i stenalderen.

Metaforen her er måske uheldig valgt, for rent menneskerettighedsmæssigt lever vi da i stenalderen, hvis vi stadig prioriterer erhvervsliv højere end menneskerettigheder. Men vi lever ikke i stenalderen, og kompleksiteten af hensyn, alle skal tage, ikke kun erhvervslivet og de SMVere, men også Google, Facebook, Amazon, Apple, osv., er større end da vi var ligeglade med privatlivet, fordi privatlivet var begrænset til ens fire vægge. Men det er bare sådan, at i den verden, vi lever i, er vores data vores hjem, og dermed er tracking af brugere uden sikkerhed lige som at have en ulåst hoveddør og åbne vinduer til dit hjem midt i et villakvarter - man ved ikke, hvem der kommer ind i huset og snuser i ens ting.

Selvfølgelig skal der være orden i sagerne. Men nu spørger du ud fra mit synspunkt. Det kan godt være, der er nogle privacy-problemer med Google, men hvorfor skal det lige gå ud over alle de små og mellemstore virksomheder i Danmark? Det har jeg virkelig svært ved at forstå.

Heh, glimrende eksempel på at ét individ, som har lige så mange menneskerettigheder, er ligeglad med alle andres menneskerettigheder ud fra et personligt synspunkt og fokus på sin virksomhed, og at det individs IT-værktøj som gavner sin virksomhed, men ikke umiddelbart andre (udover Google måske), anses for værende vigtigere end sine medborgere og medmennesker. "Selvfølgelig skal der være orden i sagerne", hvorfor er det så ikke det? Og så har han ikke engang brugt tid på at kigge ned ind i andre værktøj, hvor der findes mange, også gratis, som kan give en fordel som Google ikke kan levere (sporing uden cookies, og uden samtykke).

"Alle data er anonymiseret, jeg kan ikke se e-mails, jeg kan intet se på de her brugere. Jeg kan ikke identificere nogen ud fra det, jeg har i Analytics. Jeg kan ikke engang trække en IP-adresse. Så for mig som virksomheden, der bruger det her værktøj, kan jeg ikke se, jeg gør noget forkert".

Han har entydigt ikke forstået, hvad problemet er. Kære Johan, du bryder loven fordi du giver mine data videre til folk, der ikke passer på dem og udnytter/misbruger dem.

Han mener, at konflikten skal løses udelukkende af EU og Google, for i en virksomhed som Toolworld, hvor der udover Johan sidder ‘en halv’ person og et par freelancere, er der ikke ressourcer til at vurdere, om det bedste værktøj på markedet – som alle konkurrenterne bruger – kompromitterer de frivillige internetbrugeres privatliv.

Jeg er enig, at det ikke skal påligge SMVere at løse transatlantiske problemer, men det fratager ikke ansvar for at være oplyst om det, man gør. Bruger du Analytics, så vær klar over, hvad det er der sker med data, og forhold dig til, om det er i orden. Efter 1933 begyndte det for tyskere at blive en god konkurrencefordel at fortælle den nye regering om, at en af hans konkurrenter var jøde eller havde jødiske ansatte. Man kan måske også have følt, at man ikke umiddelbart gør noget forkert, og får direkte fordel ift. sine konkurrenter. Men det fratager ikke for ansvar. Så kort sagt: kan du ikke klare de opgaver og forpligtelser, som brugen af Google Analytics udløser, kan du ikke bruge værktøjet. Se dig hellere om efter alternativer, fx. Matomo, som fungerer fint for en SMV og dens budget.

Så kort sagt: ja, et forbud mod Google ville gøre at nogle SMVere bliver blændet. Men man skal hellere ikke lade sig forblænde af tilbud fra Google...

2
28. marts kl. 08:28

Jeg har aldrig været helt inde på livet af e-commerce, men hvis de scenarier der bliver sat op i denne artikel er det som dækker 90% af behovet, er det vel trivielt lige at smide en referrer i databasen sammen med en url, og herefter lave et lille udtræk som viser turn-over raten, endda helt uden nogen form personhenførbare data og derved helt uden om GDPR og cookiebekendtgørelsen?

Enten:

  1. Undervurderer jeg behovet og det anvendte featureset i Google analytics, eller
  2. Har jeg misforstået noget i GDPR og/eller cookiebekendtgørelsen der gør at ovenstående ikke holder vand, eller
  3. Er der så meget GDPR FUD derude at en masse mennesker har misforstået hvor simpelt det egentlig er at komme af med GA

Nogen der kan gøre mig klogere på hvilken det er?

13
28. marts kl. 14:06

Nogen der kan gøre mig klogere på hvilken det er?

Der hvor problemet ligger er ikke hos den enkelte webshop men hos Google. Når man besøger en webshop så registrerer Google det hvis butikken bliver en eller anden service fra Google. Hvis jeg så besøger et website der har reklamer fra Google så vil jeg få reklamer om det jeg har været inde og kigge på. Dvs. Google sørger for at mine besøg bliver gemt og reklamer bliver vist ud fra hvad jeg har vist interesse. Sammen med min gmail konto og mine Google Drive dokumenter så kan Google danne sig et rigtigt godt billede af mig og mine interesser.

14
28. marts kl. 14:25

Jo, den er jeg såmænd helt med på :) Det jeg spørger til er hvorfor det er så svært at komme af med Google Analytics. Hvis man på forhånd ved hvilke udtræk man vil lave, tager det ikke mange timer at sætte lidt server side logging op på ens side, og så lidt ekstra timer til at præsentere de data ordentligt.

.. Men det kommer selvfølgelig helt an på hvor avancerede man ønsker ens udtræk er. I eksemplet i artiklen er det meget simpelt (hvor mange gange vises dette produkt / hvor mange gange købes det / hvilken referrer kommer man fra. Netop i det eksempel kan jeg slet ikke forstå man har behov for GA når det er så nemt at lave.

Mine caveat er selvfølgelig at jeg aldrig har arbejdet med e-commerce eller været webeditor, så mit egentlige spørgsmål er egentlig: Hvad kan Google Analytics der er så svært at lave og som er så nødvendigt for en virksomhed at man ikke kan leve uden?

15
28. marts kl. 15:05

Mine caveat er selvfølgelig at jeg aldrig har arbejdet med e-commerce eller været webeditor, så mit egentlige spørgsmål er egentlig: Hvad kan Google Analytics der er så svært at lave og som er så nødvendigt for en virksomhed at man ikke kan leve uden?

Umiddelbart ikke noget - og de kan bare få den der er ansvarlig for deres server i tyskland, til at sætte open source produktet https://matomo.org/ op på samme server og så udskifte den javascript "stump" på siden, med den der kommer fra deres egen matomo installation og voila. Rigtig mange hjemmeside produkter (såsom Drupal mv. understøtter også matomo ligesom de gør google analytics, så man bare kan "skifte" ved at skifte modul.)

1
28. marts kl. 08:02

Bliver debatten ikke netop taget mellem Google og EU? Google bryder loven og er derfor ulovligt. Hvad har det at gøre med at tørre noget af på små og mellemstore virksomheder?

Jeg ville ønske at metaforen om supermarkedet var blevet genbrugt da artiklen handlede om konverteringrater på reklamer. For det er jo netop ikke normalt at Rema kan se om jeg tager en pakke cornflakes fordi jeg læste deres avis eller fordi jeg så deres TV-reklame, eller om det blot var tilfældigt.

Hvis de vil vide det må de spørge mig, og jeg vil i det tilfælde kunne undlade at svare.

Hvis reklamer på nettet blot virkede som avis- og TV-reklamer, og man ikke blev tracket mere end hvad en kvik medarbejder i en fysisk butik kan udlede af dennes iagttagelser, så ville der knapt nok være et problem.