Dansk udvikler: Sådan tjener du penge på iPhone-programmer

En god idé, en licens til 100 dollars og en sjat programmeringskendskab er alt, der skal til for at sælge iPhone-applikationer til hele verden. Derfor er det bare med at komme i gang, siger dansk udvikler.

Hvis du har en god idé, en Iphone og en smule programmeringskendskab, er det bare om at komme i gang med udviklingen af iPhone-applikationerne.

Det har nemlig aldrig været så nemt at få sin kode udbredt og solgt til et hav af mennesker i Danmark og - hvis man er heldig - i hele verden.

Det mener softwareudvikler og ophavsmand til den første danske kommercielle iPhone-applikation, Mikkel Bruun.

»Jeg vil sige, at man bare skal se at komme i gang. Det har i hvert fald aldrig været nemmere at sælge software til 30 millioner mennesker i 80 lande,« siger Mikkel Bruun med henvisning til kundegrundlaget hos Apple.

Han skrev oprindeligt applikationen iTog, der kort fortalt kan give den iPhone-udstyrede togrejsende informationer om kommende togstationer og alle afgange fra dem.

Applikationen var den første danske iPhone-applikation, der blev sat til salg i Apples App Store, og selvom Mikkel Bruun efter eget udsagn ikke er blevet millionær på iTog, har applikationen både givet ham en lille sideindtjening og flere kunder i den enmands-konsulentvirksomhed, han driver.

100 dollars, en god idé og et download
Konkret kræver det ikke meget at komme i gang: et download af Apples udviklingskit og simulatorsoftware, et kendskab til Cocoa-frameworket og Objective C. Og så 100 dollars om året, hvis du vil have mulighed for at udgive din applikation i Apples App Store.

De penge er godt givet ud, hvis man har en spændende applikation liggende, fortæller Mikkel Bruun.

»Apple tager 30 procent af prisen for applikationen, og derudover står de for alt med betaling, hosting og markedsføring. Så du skal bare uploade din applikation og udfylde en titel og beskrivelse, hvorefter Apple så typisk bruger et par uger på at reviewe applikationen. Og hvis den godkendes, så vælter millionerne ind,« siger Mikkel Bruun og antyder med et grin, at summerne måske ikke helt er så store.

»Hvis du skal kunne leve af at sælge iPhone-applikationer i Danmark, skal du ikke spise ret meget mad, og hvis du laver internationale applikationer, så er der virkelig stor konkurrence. Men hvis man så endelig får et lucky break internationalt, kan man godt blive velhavende,« siger Mikkel Bruun.

Lidt stejl indlæringskurve

Inden man når til at tjene penge på applikationen, skal den naturligvis programmeres først. Mikkel Bruun peger på, at der i lang tid ikke har været det store udbud af danske applikations-udviklere til iPhone.

Han mener, at mange udviklere nok er blevet lidt skræmte af et relativt ukendt programmeringssprog ? Objective C ? parret med et endnu mere obskurt framework, Cocoa Touch.

»Indlæringskurven har nok været lidt stejl, og Objective C og Cocoa Touch kan godt virke ret forældede på visse punkter,« siger Mikkel Bruun.

»Her i 2009 ryster man lidt på hovedet af, at der stadig skal bruges header-filer (til deklarering af f.eks. standard-metoder og ?funktioner, red.), og på den måde virker sproget måske lige ti år for gammelt. På den anden side er for eksempel trådhåndteringen ultramoderne, så det er lidt en mærkelig blanding,« siger Mikkel Bruun.

Ifølge Mikkel Bruun er man dog kommet godt fra start, hvis man har et kendskab til syntaksen i programmeringssproget C og kender til objektorienteret programmering fra for eksempel Java eller C#.

Og han kender også eksempler på ikke-programmører, der alligevel er gået i gang med at kode deres egne applikationer til iPhonen.

For hans eget vedkommende har iTog-applikationen tjent den arbejdstid ind, Mikkel Bruun har brugt på den.

»Den første version af iTog skrev jeg på lidt mere end en dag, og i alt har jeg nok brugt tre ugers aften- og natarbejde på applikationen, så den har tjent sig selv ind,« siger Mikkel Bruun, der allerede nu ser en spirende skare af danske programmører til iPhone.

»Der er heldigvis kommet flere danske udviklere, der programmerer applikationer til iPhone. Og hvis man laver en applikation, som ender med at blive optaget i App Store, så har man hurtigt tjent den årlige licens på 100 dollars ind,« siger Mikkel Bruun.

Hvilke iPhone-applikationer sidder du og roder med? Version2 hører gerne om dine erfaringer med at programmere til mobiltelefonens stilikon nr. 1 på mailadressen redaktion@version2.dk

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Kleis

Tak for et godt interview - det er rart at Version 2 aktivt søger egne nyheder!

Selv er jeg desværre ikke komme så langt med mine projekter - selvom jeg har en del overkommelige ideer, som jeg havde tænkt at få gjort noget ved. Se evt. her:http://macbay.dk/key/agNyYnlyDAsSBFBvc3QYxqsCDA, Stjæl mine mac kode ideer.

Ovenstående legetøjsideer er som sådan lette at gå til - men det tager længere tid end som sådan at færdiggøre projekter så de kan brugesanvendelige for andre, har et lækkert finish - eller måske bare det at komme igang. Udover at lære et nyt sprog, et nyt IDE skal man også lære et cocoa frameworket at kende - og det kræver i hvert fald for mig mere tid end jeg kunne afsætte.

Fordelen ved iPhone platformen er dog at mulighederne på godt og ondt er relativt begrænsede - og at det derfor er svært at rode sig ind i alt for uoverkommelige udviklingsprojekter.

Derudover har det at lære iPhone platformen at kende har den sidegevinst at man samtidig lærer en stor del af programmeringsmiljøet for egentlig Mac programmering (der er endnu lettere da der med Obj C 2.0 er implementeret automatisk garbage collection).

  • 0
  • 0
Thomas Vestergaard

Vi har været igang i lidt over 6 måneder og har da fået vores første 2 spil udgivet til iPhonen. Det har da krævet lidt at lære sproget men hvis man kan kode i forvejen så er det ikke svært.
Vi har så på www.enora.dk valgt at lave spil da iPhonen gør det let at lave små sjove spil.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere