Dansk Uber-afdeling planlagde at snyde politi og myndigheder med fup-app

Dansk Uber-afdeling planlagde at snyde politi og myndigheder med fup-app
Illustration: Uber.
Dansk medarbejder i virksomheden planlagde at opstille digitale hegn omkring politistationer, hvor brugere kun kunne se fantom-biler, der aldrig ankom.
13. juli kl. 09:11

Taxa-tjenesten Uber brugte en fup-version af sin egen app, Greyball, som var designet til at vildlede myndighederne og hjælpe de uautoriserede taxachauffører med at unddrage sig loven, i Danmark og andre lande.

Det skriver The Guardian på baggrund af materiale, som er lækket af en tidligere lobbyist i Uber.

Læs også: It-medarbejder i dansk Uber brugte 'dræberknap' til at hindre adgang under politi-razziaer

Fup-appen viste ikke de rigtige biler i tjenesten, og på den måde kunne Uber undgå myndigheder og politi. Eksistensen af Greyball blev afsløret i 2017, men fremgangsmåden for anvendelsen har været skjult indtil nu, skriver The Guardian.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Juridiske eksperter vurderer overfor The Guardian, at virksomhedens handlinger sandsynligvis har været i strid med databeskyttelseslovgivningen.

I den belgiske hovedstad Bruxelles havde myndighederne beslaglagt biler, der indgik i tjenesten, med stort tab til følge. Instruktioner for brugen af Greyball indgik i en plan for, hvordan Uber kunne forhindre myndighederne i at identificere bilerne.

Personalet blev rådet til at tjekke personer, der kigger på appen, og krydstjekke brugeroplysninger med steder som f.eks. politistationer. Personalet blev også rådet til at kigge efter ‘mistænkelige brugere’ på andre måder.

Dansk medarbejder planlagde at indhegne politistationer

I en e-mail fra oktober 2014 skrev Pierre-Dimitri Gore-Coty, den daværende leder af Ubers vesteuropæiske afdeling, som i dag sidder i selskabets topledelse, at den daværende direktør, Travis Kalanick, ønskede at personalet skulle »få adgang til kortindehaver-oplysninger,« tilsyneladende for at identificere politi og myndigheder blandt brugerne.

Disse brugere fik vist en ‘falsk visning’ af appen med fantombiler, der aldrig kom. Uber kunne også digitalt afspærre hele steder, en taktik, der er kendt som ‘geofencing', og sikre, at alle inden for den pågældende zone fik vist det falske billede.

Efter at de danske transportmyndigheder indledte en undersøgelse af Uber i januar 2015, foreslog selskabets europæiske juridiske direktør, Zac de Kievit, at virksomheden kunne undgå håndhævelse ved at »styre vores teknologi ... for at forhindre betjente/taxaer i at bestille ture«.

Dagen efter sendte en dansk medarbejder en e-mail til Jo Bertram, som dengang var virksomhedens britiske chef for Nordeuropa, hvor der blev skitseret en plan om at opstille »blackout geofences omkring de vigtigste politistationer.«

Den tidligere topchef Travis Kalanick afviser at have givet ordre om ulovlig anvendelse af Greyball-appen. Pierre-Dimitri Gore-Coty og Jo Bertram afviser ikke over The Guardian, at ulovlighederne fandt sted.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger