Dansk tilbudsfejl hos Dell: Køb bærbar pc og få SSD'er for 15.000 kr. gratis

20. februar 2012 kl. 06:5915
15 danske kunder fik ved en fejl solid state-diske til en samlet værdi af 225.000 kroner med, da de købte Dell-bærbare over nettet. Dell vil nu forsøge at finde en løsning med kunderne.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Tidligere på måneden lykkedes det omkring 15 danske kunder at købe en ny bærbar pc hos Dell til en pris, der ligger 15.330 kroner under udsalgsprisen.

Årsagen var en fejl på Dells danske hjemmeside, som lagde to gratis SSD'er - lynhurtige harddiske - på hver 512 gigabyte oven i hatten ved køb af en Dell-bærbar af typen XPS 17 til 8.490 kroner.

De to diske medfører normalt en ekstrapris på 15.330 kroner, og den reelle pris for den bærbare skulle dermed have været 23.820 kroner.

En anonym kilde oplyser til Version2, at de to diske blev vist som et gratis tilvalg ved køb af den bærbare i netbutikken på Dell.dk. Dell bekræfter fejlen over for Version2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Der har været en fejl på siden, og der er nogle kunder, der har bestilt computerne, inden vi har fået rettet fejlen,« siger kommunikationschef hos Dell, Julie Rosendal, til Version2.

Det tilbud gjorde flere brugere af den tidligere fildelingstjeneste Nordic-T brug af. I en tråd på hjemmesidens forum bekræfter flere brugere, at de har købt og modtaget en XPS 17 med de ekstra diske, som altså alene har en værdi af 15.330 kroner.

Ifølge den anonyme kilde ringede brugerne ind til Dells kundeservice og fik bekræftet, at tilbuddet var gældende. Tilbuddet er nu fjernet fra Dells hjemmeside.

»Vi er i proces med at kontakte kunderne for at finde en god løsning med dem. Vi ved ikke præcist, hvad løsningen bliver endnu, men det er selvfølgelig en fejl vi har begået, så vi må finde en løsning i fællesskab med kunden,« siger Julie Rosendal til Version2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det kan dog blive sværere end som så for Dell at rulle handelen tilbage, da flere af brugerne på Nordic-T skriver, at de allerede har videresolgt den bærbare pc og beholdt SSD'erne.

I sidste uge kunne Version2 skrive om en lignende sag, hvor netbutikken Olsens IT ved en fejl havde prissat et fladskærmstv fra LG til 1.093 kroner, selvom den reelle pris ligger på omkring 11.000 kroner.

Forbrugerklagenævnet afgjorde, at Olsens IT enten skulle levere tv'et til kunden til 1.093 kroner, eller udbetale differencen for købet på omkring 9.800 kroner.

Opdatering klokken 11.25: Nordic-T er ikke længere en fildelingstjeneste, men fungerer i dag udelukkende som forum.

15 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
14
20. februar 2012 kl. 17:09

ikke dine varer, før vi har fundet en løsning. Som koster dig penge.... hihi

12
20. februar 2012 kl. 13:27

Når først Dell både har bekræftet prisen & leveret varen, så er toget altså kørt.

Dell må se at forbedre sit prischeck, ellers kan alle og enhver jo bestille og modtage varer fra dem, hvorefter de "opdager", at "hov, prisen var en fejl", og så skal der betales oveni eller tingene retur - kan I forestille jer et kaos?!

"Dell - Det er ikke din vare, før vi har tænkt os om to-tre gange."

11
20. februar 2012 kl. 11:34

Sammenlign Dell og OlsensIT med en tankstation...

du ser at prisen pr liter benzin er 5 kr på deres kæmpe prisskilt, du kører ind og tanker 50 liter for 5 kr/liter...

Har man så gjort noget galt ?

pointen er at hvis sælger laver en fejl, må sælger leve op til sit 'tilbud' og lade kunden få varen til prisen og så derefter rette fejlen så de næste kunder ikke får samme tilbud.

10
20. februar 2012 kl. 11:23

Iflg. skærmbilledet ovenfor var der tale om et "specialtilbud" - hvor "specielt" skal det være før det er FOR specielt?

Naturligvis har mange af køberne troet at det var en fejl. Netop derfor ringer de til Dell, hvor et rigtig levende menneske i kundeservice bekræfter prisen. Men det skal køberne måske også tro er en fejl?

Og når Dell - efter at kundeservice har fået information om en mulig fejl - tager imod betaling og leverer, skal køberne også tro at det er en fejl?

Dell vil åbenbart gerne være kendt for fejl? Lige som da Dell blev taget med bukserne nede af DR Kontant:http://www.version2.dk/artikel/danske-dell-ansatte-taget-med-bukserne-nede-afsloeret-i-netdebat-fusk-14171

6
20. februar 2012 kl. 10:17

Kunne der ikke graves lidt dybere ned i artiklen, end som så? Hvilken SSD er det der er blevet solgt? Hvad tager andre butikker for denne? Hvad er specifikationerne?

Lidt svært at forholde sig til "unavngivet ssd på 512GB x2, til en styk pris på ca. 7700kr"

5
20. februar 2012 kl. 10:07

Istedet for at bruge det som markedsføring (fx ved at fortælle at de ind i mellem laver et lignende tilbud hos Dell, og opfordrer kunder til ofte at gå på skattejagt på sitet) kommer de til at virke uprofessionelle og smålige ved at "ville finde en løsning med kunderne".

7
20. februar 2012 kl. 10:38

Eller hvad med
...
Det siger vel det hele

Der kan være stor forskel på de to sager. Hos Olsen IT var varen svjf skiltet med "ekstraordinært tilbud"/"restsalg". Dermed kunne kunden argumentere for at være i god tro.

Hvis Dell kan påpege ud fra fora-diskussionen at de der har købt de bærbare har været klar over at der var noget galt, så har de et godt argument for at køberne handlede i ond tro. Det vil komme helt an på de formuleringer de finder i forummet og deres evne til at koble det til de køb der er foretaget.

9
20. februar 2012 kl. 11:16

På billedet ser man tydeligt ordet "Specialtilbud". Det er vel ikke anderledes end "ekstraordinært tilbud".

8
20. februar 2012 kl. 11:02

Det er fuldstændig ligemeget om der er god eller ond tro i dette tilfælde, da Dell har BEKRÆFTET at tilbuddet var gældende pr. telefon da de henvende sig til kundeservice.

3
20. februar 2012 kl. 09:17

Så vidt jeg ved at Nordic-T bare et debatfora nu.

2
20. februar 2012 kl. 09:16
  1. Dell har telefonisk bekræftet tilbuddet

  2. Dell har taget imod betaling

  3. Dell har leveret

  4. Ingen af Dells kontroller har stoppet ovenstående.

Det er jo ikke første gang at Dell gør sig selv kendt. Måske bør de personer, der har ansvaret for implementeringen af Dells systemer, kontroller og kundeservice overveje om de er deres ansvar tilstrækkelig bevidst.

1
20. februar 2012 kl. 09:02

Bid det i jer!

Kunderne har udnyttet et godt tilbud. Når i selv indrømmer fejlen, og kundeservice endda har bekræftet tilbudet, så værsgo at lade kunderne beholde deres SSD diske.

13
20. februar 2012 kl. 15:19

Kunderne har udnyttet et godt tilbud. Når i selv indrømmer fejlen, og kundeservice endda har bekræftet tilbudet, så værsgo at lade kunderne beholde deres SSD diske.

Har +1 din kommentar, men det var sgu lidt af en underdrivelse. Jeg kunne ikke være mere enig.

Jesus Christ, "finde en god løsning"!? Hvor små sko kan kæmpe store Dell gå i?

Det er da lykkedes dem at få vendt lidt billige(!) PR-point til at fremstå som smålige tosser. Tillykke!

15
28. februar 2012 kl. 00:34

Det ser ud som om Dell "fandt" en løsning og nu, noget sent, prøver at vende situationen til god reklame:

Det er meget enkelt sådan, at vi er kommet til at skrive en forkert pris på hjemmesiden, og det tilbud var der en gruppe kunder, der selvfølgeligt meget gerne ville tage imod«. Nu gør vi ikke mere ved det, men vi håber så, at de kunder bliver rigtig glade for det gode tilbud til en fantastisk pris, som de har taget imod

http://politiken.dk/tjek/penge/jura/ECE1552660/dell-gav-225000-kroner-vaek-ved-en-fejl-vi-haaber-kunderne-er-glade/