Dansk teleselskab raser over iPhone 5's lillebitte SIM-kort

Det nye nano-SIM-kort i iPhone 5 er 15 procent tyndere end forgængerne. Det giver bøvl, fordi kunderne nu skal vide, hvad deres telefon benytter, siger dansk teleselskab.

Onsdagens afsløring af den nye Apple iPhone 5 har formentlig efterladt hardcore-fans over hele verden i en tilstand af guddommelig lykkefølelse.

Læs også: Apple afslører iPhone 5 - her er den

Men det er ikke alle, der klapper hænderne sammen i fryd over den nye smartphone.

Hos det danske teleselskab Firmafon, der leverer telefoni til små og mellemstore virksomheder, er det nye og mindre nano-SIM-kort i telefonen en regulær torn i øjet.

Læs også: Ny iPhone 5 skifter micro-SIM ud med nano-SIM

»Apple skal selvfølgelig gøre deres telefon så lille som mulig, og det er jeg stor fan af,« begynder medstifter og produktchef i Firmafon, Niklas Stephenson, da Version2 fanger ham på telefonen.

»Men ud fra kundernes og teleselskabernes optik så indfører man et SIM-kort ekstra. Det gør, at vi som teleselskab får noget ekstra logistik i det, men det betyder også, at kunderne lige pludselig skal have kendskab til, hvilket SIM-kort deres telefon bruger,« uddyber han over for Version2.

Problemet er, at det nye nano-SIM-kort ikke blot er mindre i bredde og længde, men også er 15 procent tyndere end forgængeren micro-SIM og det almindelige, 'gammeldags' SIM-kort.

Dermed er det ikke umiddelbart muligt at gøre det samme med nano-SIM-kortet, som er gjort med micro-SIM-kortet: nemlig at gøre micro-SIM-kortet til en del af det større SIM-kort, som kan 'knækkes' ud efter behov.

Det går dybest set ud over brugervenligheden, mener produktchefen.

»Micro-SIM-kortet kan leveres i den samme skabelon som det almindelige SIM-kort. Det er utroligt smart, fordi kunden så bare kan bruge SIM-kortet direkte eller knække micro-SIM-kortet ud af SIM-kortet, alt efter hvilket telefon man har,« siger Niklas Stephenson.

Men tror du ikke, at man kan finde en lignende løsning til nano-SIM-kortet?

»Jeg siger ikke, at man ikke med tiden vil kunne finde ud af at stanse et nano-SIM-kort ud af et micro-SIM-kort. Men det er bare ikke på markedet lige nu,« siger produktchefen.

Er det nødvendigvis et problem i praksis, at kortet bliver 15 procent tyndere?

»Det er allerede et problem i dag, hvor de nyere SIM-kort er lidt tyndere og dermed ikke passer ind i ældre Nokia-telefoner for eksempel. Derfor tror jeg, at man vil opleve på nogle telefoner, at der ikke vil være ordentlig kontakt, fordi kortet kan sidde og ryste inde i telefonen,« siger Niklas Stephensen.

Drømmer om afskaffelse af SIM-formatet

Han havde allerhelst set, at Apple var gået helt foran og droppede SIM-kortet. I stedet burde selskabet rulle de profiler, der i dag gemmes på SIM-kortet, ud via en tjeneste som iTunes.

Han erkender dog, at det nok har lange udsigter.

»Det er bestemt ikke let. Der skal jo findes en fælles standard for det, og der har du alle teleselskaberne og producenterne, der skal blive enige.«

Hvor mange nano-SIM-kort har I selv bestilt hjem?

»Vi har bestilt en sending hjem, som vi ikke kender leveringsdatoen på. Jeg vil skyde på, at den indeholder på mellem 2.500 og 5.000 kort.«

Hvad bliver jeres egen løsning på problemet indtil videre?

»Det bliver nok, at brugeren skal kunne oplyse os, om de har en iPhone 5. Ellers skal man jo til at sende to SIM-kort ud til alle kunder.«

Tror du, at Apples valg af nano-SIM-kortet vil påvirke de andre producenter på smartphone-markedet?

»Ja, det tror jeg. De vil alle sammen gerne spare så meget plads som muligt. Så jeg vil personligt blive forundret over andet,« siger produktchefen til Version2.

Firmafon har cirka 1.300 virksomheder som kunder herhjemme.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (26)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Bruun-Petersen

Ja nu er vi alle forskellige, men se dog løsninger i stedet for problemer. Godt nok er jeg privat kunde men det kan da ikke passe at jeg eller min udbyder er klogere en andre ;-). Min udbyder vil i god tid på Deres website oprette et punkt under min profil hvor jeg kan bestille et NanoSimKort. Også i god tid u/aktivering så jeg kan bruge mit gamle kort indtil min iPhone5 dukker op. Jøsse Marie hvor svært kan det være ....

  • 3
  • 13
Thomas Lønskov Luther

Problemet opstår nok nærmere når det er "alm" ikke tekniske folk der egentlig bare bestiller et SIM kort og ikke nødvendigvis selv er opmærksom på at det skal være et nano-SIM, hvis så operatøren heller ikke er opmærksom på dette, så står kunden formentlig med et SIM kort der ikke kan bruges i telefonen og man er nød til at vente på et nyt (som sikkert også koster ekstra at bestille).

Når man endelig har fået en ny telefon er det frustrerende hvis man så derefter er nød til at vente på at man får nyt SIM kort

  • 16
  • 0
Jarnis Bertelsen

Hvordan forestiller du dig at Apple kunne løse problemet ud over at lade være med at bruge nano-sim? Hvordan ser den adaptor ud, der gør et (micro-)sim kort til et nano-sim? Hvis man ikke vil have at producenter tager standarden til sig, skulle man ikke som industri have defineret standarden i det hele taget.

  • 1
  • 1
Sune Foldager

"Almindeligt SIM", også kaldet Mini-SIM. Det oprindelige SIM er jo et kreditkort. Almindelig SIM er et rimelig dårligt navn til en ting der ændrer sig ret hurtigt :p

Edit: Beklager, jeg overså at det allerede havde været diskuteret :/

  • 2
  • 0
Jacob Larsen

Han havde allerhelst set, at Apple var gået helt foran og droppede SIM-kortet.

Som repræsentant for et teleselskab, så skal han jo have den holdning. Det må jo være den våde drøm i den branche at kunderne ikke bare kan skride ved at skifte et SIM-kort, men skal købe en helt ny telefon.

  • 2
  • 3
Jan Lunddal Larsen

Nu er manglende saglighed een af de primære årsager til, at jeg sjældent læser ComputerWorld. At ComputerWorld gør noget bør ikke bruges som indikator på, at det er acceptabel opførsel for Version2

Det har jeg heller ikke indikeret - jeg skrev jo netop desværre.

  • 2
  • 0
Steen Larsen

Min ellers tynde Samsung Galaxy S2 har plads til et relativt stort "mini SIM" kort. Hvorfor er der overhovedet brug for nano-SIM i en telefon der er så stor som en iPhone 5???!

Det gør jo heller ikke livet nemmere for fumlefingre og ældre mennesker når SIM kortet bliver alt for lille.

Mvh
Steen

  • 6
  • 1
Anders S. Johansen

Jeg kan så, i løbet at kort, tid takke Apple for at jeg ikke længere kan flytte mit SIM-kort imellem forskellige enheder, for at nævne i flæng, USB-modem, smartphone, slidephone, smartpad, navigator. Særligt ved udlandsrejser er det hensigtsmæssigt at kunne skifte enheder; men det er åbenbart snart slut.
/asj

  • 6
  • 3
Flemming Jacobsen

Nu findes der jo så adaptere fra MicroSIM til MiniSIM så værre er det vel heller ikke. Kommer nok også til at være fra NanoSIM til MicroSIM og sansynlgivis også fra Nano til Mini.

Der hvor jeg så personligt synes kæden falder af er at kalde det et NanoSIM når at det ikke engang er "synderligt" meget mindre end et MicroSIM. Formindskelsen er noget mindre end hvis vi kigger på Mini vs Micro og endnu mindre end alm sim vs MiniSIM.

  • 0
  • 1
Dennis Krøger

Der hvor jeg så personligt synes kæden falder af er at kalde det et NanoSIM når at det ikke engang er "synderligt" meget mindre end et MicroSIM. Formindskelsen er noget mindre end hvis vi kigger på Mini vs Micro og endnu mindre end alm sim vs MiniSIM.


Forskellen mellem full-size SIM og mini-SIM er større end forskellen mellem mini-SIM og micro-SIM, og forskellen mellem micro-SIM og nano-SIM er mindre... Og hvad så? Jeg kan ikke rigtig følge din pointe. Det skal følge /1000 for at kvalificere, eller hvad?

Man kan spørge på en anden måde; hvad skulle de ellers gøre? Gendøbe det gamle mini-SIM til til deci-SIM og micro-SIM til centi-SIM, og så kalde det nye for milli-SIM? De kunne også kalde det nye for micro-micro-SIM, eller micro-SIM-extra-small.

Eller de kunne gøre det som giver mest mening: Tage næste i rækken, og kalde det nano-SIM.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere