Dansk startup vil spare rederier millioner på brændstof med dataanalyse

Illustration: Comzeal/Bigstock
Den danske startup Bunker Metric forudsiger, hvor skibe skal købe deres brændstof.

Denne artikel er forkortet. Læs den fulde udgave på Ingeniørens PRO-medie DataTech.

Den globale shippingindustri bruger årligt ca. 200 milliarder dollars på brændstof. Men indkøbet er stadig bredt baseret på simple systemer, tommelfingerregler eller mavefornemmelser.

Nu har den danske startup Bunker Metric udviklet et analyseprodukt – Bunker Planner – der kan hjælpe rederier og operatører med at købe brændstof mere økonomisk effektivt. Processen er nemlig ikke så simpel som at tanke op på benzintanken, fortæller medstifter Christian Plum.

»Udfordringen er, at der er stor variation i priser fra dag til dag og mellem havne,« forklarer han.

»Danske havne er typisk dyrere end Rotterdam, men billigere en norske havne. Der er nogle dynamiske prisspænd, som bliver bestemt af mange forskellige faktorer. Vi vil gerne guide kunden til, hvor du skal købe, hvor meget du skal købe, og hvilken type.«

Den komplekse udfordring med at indkøbe brændstof står til at blive mere kompleks i starten af næste år, hvor nye regler for udledning af svovldioxid træder i kraft.

»Hele forsyningskæden bliver ændret. De havne, der leverer billigt i dag, er ikke nødvendigvis de samme om et år. Alle tommelfingerregler ryger ud af vinduet, fordi hele prisstrukturen vendes på hovedet,« siger Christian Plum.

Operationsanalyse

Bunker Metrics foreløbige tests tyder på at, man kan spare 1 til 3 procent på brændstof ved indkøbe mere optimalt – noget, der særligt er vanskeligt for såkaldte tramprederier.

»Det er rederier, der opererer lidt som taxaer, og ikke har faste ruter. De tager en tur ad gangen og venter ellers på den næste kunde,« siger Christian Plum og fortsætter:

»Det gør det også vanskeligt at planlægge, hvor meget brændstof du skal have. Du ved måske, hvor meget du skal bruge til den tur, du er booket til. Men du skulle også gerne vide noget om det, der sker bagefter.«

I nogle tilfælde bør du tanke op, inden turen starter. Nogle gange kan skibet have lov til at stoppe under turen og tanke, eller måske kan turen gennemføres med det brændstof, du allerede har.

Kernen i arbejdet er er operationsanalyse, som er en algoritmisk disciplin, der overordnet går ud på, at du tager et operationelt problem – som f.eks. indkøb af brændstof – og så beskriver du matematisk med ligninger alle de regler, der skal overholdes.

»Reglerne kan f.eks. være forbruget af brændstof og kapaciteten af skibets brændstoftanke. Derefter får du en algoritme til at løse det ligningsæt på den mest optimale måde – i det her tilfælde den billigste måde. Og den anbefaling kan vi så give til operatøren,« fortæller Christian Plum.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize