Dansk startup laver rejsekortløsning til Norge uden plastickort og check-ud

Flytoget i Norge laver passagerers telefon om til rejsekort med bluetooth-sensorer.

Danske GoAppified skal levere rejsekort til Flytoget i Oslo, der hvert år fragter tæt på syv millioner rejsende mellem den norske hovedstad og Oslo lufthavn. Og løsningen vil ikke involvere plastickort eller kø ved check-ud-standeren.

I stedet kan passagererne fra næste år nøjes med egen telefon og bluetooth-sensorer installeret i togene.

»Det kræver og forudsætter, at man har bluetooth slået til på sin telefon,« fortæller CEO for GoAppified Søren Jensen til Version2.

Og derudover ikke så meget andet.

Læs også: Du risikerer at få spærret dit periodekort, hvis du tanker det op som et rejsekort

Når passagererne går ind i flytoget, passerer de en dør, hvor der sidder en såkaldt bluetooth-beacon. Til den er der trukket en såkaldt multiplexer-antenne.

»Det betyder, at vi trækker en antenne rundt i toget, så vi dækker hele kupeen indvendigt,« forklarer Søren Jensen.

Beaconen har et 15 cifret UDID-nummer, som er kalibreret op imod Vipps - det norske svar på MobilePay.

I praksis betyder det, at hvis du står ved toget og har Vipps installeret, vil du automatisk få en notifikation, der spørger dig, om du ønsker at tjekke ind i Flytoget.

Herefter kan du tjekke ind ved at swipe.

Algoritme i skyen beregner pris

Bluetooth-enheden er samtidig en gateway til internettet og er forbundet til et backend-system i skyen.

Her ligger de algoritmer, der beregner billetprisen, som kunden i sidste ende skal betale.

»Når du står af, så registrerer algoritmen, at du ikke længere er på toget,« forklarer Søren Jensen.

Læs også: Rejsekort-svindel blev ikke stoppet som følge af softwarefejl

Data fra bluetooth verificeres med såkaldt geofencing, som anvender telefonens GPS til at vurdere, om passageren har forladt toget. Der er altså ikke brug for at tjekke aktivt ud.

»Så går algoritmen ned i Flytogets legacy-system og spørger, hvor meget den givne rejse koster. Til sidst får passageren en notifikation om, at pengene er blevet trukket,« siger Søren Jensen.

Fra MobilePay til Facebook

I første omgang vil løsningen udelukkende snakke med Vipps. Men hvis andre betalingsløsninger vil understøtte rejsekortsystemet, står det dem frit for.

»Vi udvikler det, der hedder et high level SDK (Software Development Kit, red.) til alle generiske betalings-apps. Og det betyder, at dem, der vil være med, kan tage vores SDK og implementere i deres egen betalings-app. Lige nu har flytoget så valgt at samarbejde med Vipps, men det kan teknisk set lige så godt være MobilePay, Facebook eller Apple Pay,« siger Søren Jensen.

Sammen med resten af GoAppified fik Søren Jensen overbevist Flytoget om, at de kunne løse opgave med en proof-of-concept-model i Ballerup. Og nu er virksomheden forhåndsgodkendt til et udbud, der skal levere en lignende løsning til Norges svar på Movia, Ruter.

Læs også: Mobil-hack af anonyme rejsekort: Fem personer tiltalt for at rejse gratis 1.061 gange

Ifølge Søren Jensen er trafikselskaberne efterhånden klar over, at det ikke er holdbart med hver deres billet-app - i Oslo alene opererer 40 forskellige transportudbydere.

Til gengæld kan GoAppified relativt simpelt udvikle api'er til selskabernes legacykode, så de kan snakke samme med prisalgoritmerne i skyen.

»Vi tror ikke på, at trafikselskaberne skal lave deres legacysystemer om - det er stadig der, billetpriserne skal ligge,« mener Søren Jensen.

Dyre billetautomater

Med løsninger som GoAppifieds kan digitale rejsekort erstatte almindelige papirbilletter om fem til ti år, vurderer Søren Jensen.

»Din telefon har reelt mere computerkraft og bedre adgang til data end en billetautomat,« indleder direktøren og fortsætter:

»Det andet, du skal vide, er, at en billetautomat koster mellem 250.000 og 500.000 kroner - og cirka 20 procent af den pris oven i årligt vedligehold.«

Læs også: Danmark har kun ét rejsekort, men ti forskellige billet-apps

Alene i Oslo står der 5.000 billetautomater svarende til driftsudgifter på hundrede millioner kroner om året og anlægsinvesteringer for over en halv milliard.

»Det er sindssygt mange penge,« bemærker Søren Jensen.

Batterier i lommerne

Det digitale rejsekort har - som nogle læsere måske vil bemærke - den ulempe, at hvis telefonen går død, så tager den din rejsehjemmel med.

Men det forhold har Flytoget også tænkt på ved at udstyre konduktører med batteri og oplader til Android og iPhone.

Læs også: Rejsekort giver 75.000 kroner for app-idé til glemt check ud

Og hvis passagerer skulle spekulere i at slukke telefonen, før turen er færdig, for at betale for en kortere rejse, så går det ud over passageren selv, fortæller Søren Jensen.

»Hvis vi konstaterer, at din telefon er slukket, så trækker vi for den maksimale strækning. Og så må man ringe ind og blive kompenseret, hvis der er tale om en fejl,« siger han og tilføjer:

»Der vil formentlig være nogle, der forsøger det her i starten. Og så holder de nok op, når de ser, hvad de betaler for det.«

Opdateret 11:30: Sætningen om billetautomaters strømforbrug er blevet slettet - Version2 arbejder på at få bekræftet det korrekte tal.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kristian Nielsen

Jeg køre meget med flytoget så ser frem til dette, men nu er det ikke fordi den eksisterende løsning er dårlig. Når man åbner appen finder den automatisk nærmeste station og fortæller hvornår næste tog køre. Med to tap på skærmen har man købt billet og man kan år ombord på toget.
Jeg ser frem til at prøve den nye teknologi.

TEK.NO har også lavet en artikle om dette. Her er det dog Vipps som er i fokus, og ikke den danske startup: http://www.tek.no/artikler/sniktitt-vipps-sa-har-du-betalt-for-flytog-bi...

  • 5
  • 0
Søren Jensen

Du har fuldstændig ret Kristian, at det Flytoget har i dag virker fint. Men i den digitale økonomi må man hele tiden disrupte sig selv ellers går man i stå og perspektivet i vores løsning er netop at man får Seamless Ticketing og man over tid gør billetautomaterne overflødige og vi allerede nu arbejder på næste løsning hvor du ikke har behov for at åbne Vipps. Men blot går ombord og med din tilladelse på den telefon trækker beløbet fra din Vipps eller MobilePay konto uden at du skal have telefonen op af lommen. Altså en løsning med fokus på brugeroplevelsen og skabe convience omkring betalingsløsningen, der over tid vil betyde mere for dit brand end selve produktet og hermed dine kunders loyalitet - tak for dit input
Søren Jensen - GoAppified

  • 5
  • 0
Niels Ull Harremoës

Pedanteri: "10.000 kW om året" er meningsløst.
Hvis en billetautomat virkelig bruger 10.000 kW, fordi den skal varme sig selv op, så er det da nogen ordentlige energislugere - H.C. Ørstedsværket kan lige klare at drive 27 billetstandere! :-)

Mente du måske kWh om året? - Det giver stadigvæk et energiforbrug på lidt over 1 kW.

  • 7
  • 0
Rasmus Bækgaard

Der er mange gode aspekter i dette produkt.
Jeg ved ikke hvad deres procedure er ved smartphones, som løber tør for strøm halvvejs, og hvis man overfører dette til bus og tog skal man vel stadig have "billetkontrollører".

Men at overføre alt funktionalitet til en enhed langt de fleste passagerer alligevel har med sig er en vældig løsning.

De 10 MW pr. automatik lyder dog som en overdrivelse, uden at være elektro-uddannet.

  • 2
  • 0
Bjarne Nielsen

Hvor fascineret jeg end er af det tekniske aspekt i løsningen (og hatten af for det!), så vil det registrere min adfærd i endnu højere grad end rejsekortet. Bluetooth er ikke tændt på min telefon, og det er GPS heller ikke (og når telefonen dør, så bliver den næppe erstattet af noget, som har Bluetooth, GPS el.lign.).

Så det bliver kontant-billetter for mig - eller også må jeg tage bilen (her kan man så kun sukke over, at BMWs el-bil efter sigende er en endnu værre spion - se f.eks. afsnittet ca. midt i denne artikel i Frankfurter Allgemeine ).

  • 7
  • 1
Peter Kyllesbeck
  • 2
  • 2
Peter Kyllesbeck

"Det digitale rejsekort har - som nogle læsere måske vil bemærke - den ulempe, at hvis telefonen går død, så tager den din rejsehjemmel med."
Og lige netop det er denne løsning ikke ude over.
Rejsekortet, som vi kender det, får den energi, som behøves, ved hver interaktion med skanderne og taber ikke informationen.
Rejsekortet kan bruges af alle (også dem uden smartphones med Bluetooth) og så koster det ikke meget i produktion.
"Fordi det er smart for mig, er det ikke sikkert, at det er smart for flertallet."

  • 6
  • 0
Baldur Norddahl

Mente du måske kWh om året? - Det giver stadigvæk et energiforbrug på lidt over 1 kW.

Påstanden er altså at der sider en 1000W varmeblæser på fuld knald 24 timer i døgnet, 365 dage om året. Det er naturligvis noget vrøvl. Det er mere realistisk at en stander med trykfølsomskærm til rejsekortoptankning bruger omkring 100W. De mindre standere i stil med de små rejsekort tjek ind/ud burde kunne køres i omegnen af 10W. De små standere skal i øvrigt ikke holdes varme - elektronik virker glimrende i -40 grader hvis det er lavet til det.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere