Dansk startup brændte fingrene på indiske app-udviklere: »Vi troede pengene var tabt«

Iværksættertrio faldt for indisk knaldtilbud, da app’en skulle udvikles. Vi bruger aldrig Indien til udvikling igen, siger stifter.

10.000 kroner giver ikke meget app-udvikling i Danmark. Men 10.000 kroner var til gengæld tilbuddet fra indiske app-udviklere, da iværksætterne bag den danske booking-app Restaurant 2 Night, afsøgte tilbud uden for landets grænser.

Langt billigere end det venskabelige tilbud på 100.000, som startup-firmaet havde fået af danske udviklere.

Læs også: Startup-land: Iværksættere bag appen Vivino ved ikke »en skid om vin«

»Vi tænkte bare ‘helt sikkert’. Vildt at det kan lade sig gøre så billigt,« fortæller medstifter af Restaurant 2 Night, Christian Tauby Sørensen, til en blogpost ved virksomheden Proteams, der arbejder med skabe kontakt til europæiske udviklere.

»Prisen var meget vigtig. Det skulle være billigt. Men så får man også, hvad man betaler for, fandt vi ud af,« fortsætter iværksætteren.

Iværksætterne bag Restaurant 2 Night frygtede, at de havde tabt deres penge, da de indiske app-udviklere gik på ferie uden varsel, fortæller medstifter Christian Tauby Sørensen.

Fyldt med fejl

App-udviklingen, som burde have taget få måneder, endte med at tage et år, hvor iværksætterne gang på gang modtog fejlfyldte builds fra de indiske udviklere.

»Vi oplevede gang på gang, at de sagde, ‘Vi har testet det, og det virker’. Og når det så kom tilbage, kunne vi på 30 sekunder se, at det overhovedet ikke virkede som aftalt,« siger Christian Tauby Sørensen, der vurderer at prisen på månedsvis af ekstra arbejde i mandetimer har kostet selskabet omkring 100.000.

Læs også: App-udvikler: DSB's kæmpe app-projekt er ubegribeligt og bizart

App-udviklerne tilføjede nye funktioner, men kom i samme ombæring til at ødelægge ældre funktioner. Til tider kom de nye build med dysfunktionelle grundfunktioner og knapper på hjemmeskærmen, der ikke fungerede, fortæller stifteren.

Aldrig igen

Undervejs holdt udviklerne op med at svare i tre uger, for så at vende tilbage med meldingen om, at de havde været på ferie.

»Vi troede et øjeblik, at det var game over, og pengene var tabt. Vi bruger aldrig Indien til udvikling igen,« siger Christian Tauby Sørensen.

Læs også: Dansk udvikler: Fjollede døgnflue-apps er no-go i dag

Restaurant 2 Night er nu gået over til at samarbejde med Ukrainske udviklere, som er tre gange så dyre, men også leverer bedre kvalitet, vurderer iværksætteren.

Ifølge Whitelane Research og PA Consulting Group er Indiske TCS er Danmarks - og Nordens - mest populære outsourcing-udbyder, omend virksomheden har tabt popularitet over det sidste år.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (14)
Jens Jensen

Startlønnen for en IT-udvikler i Indien ligger lige under 10000kr om måneden. Hvis man nu havde sat sig ind i det, så havde man jo nok luret at der ikke var ret meget reel udvikling i det tilbud.

Når noget er for godt til at være sandt.... sååå..

Det er lidt synd at inkompetence hos Restaurant 2 Night's "udliciteringsafdeling" i denne artikel sælges som "ITudvikling i Indien er ubrugeligt."

De kunne lige så godt have være blevet taget ved næsen i Ukraine...

Peter Christiansen

Man skal føle sig frem ved den slags, evt. have erfaring med at outsource den slags arbejde, eller i hvert fald alliere sig med een der har. Det handler om at opbygge tilliden, men med et one-off produkt kan det være svært, med mindre man har nogen ombord der allerede har samarbejdet med nogen i f.eks Indien.

De dygtige freelancere er som regel booket flere år ind i fremtiden, så det er bestemt ikke smart at gå efter den billigste man lige kan få fat på. Kig ikke på porteføljen for at se hvad de kan, specielt ikke ved webdesign / app design, da indholdet kan være og tit er andre folks arbejde.

Har selv outsourcet opgaver til Indien, Ukraine, Rusland, Rumænien, dog ikke programmerings opgaver, hvilket jeg er meget forsigtig med da det som sagt kræver en vis tillid. Skal dog i fremtiden til at outsource app opgaver, men det bliver med eget udviklet api så de "bare" skal lave frontend arbejde.

Alt outsourcing arbejde skal foregå på "no cure no pay" princippet, indtil man har opbygget tillid, så kan man genforhandle.

Vi bruger aldrig Indien til udvikling igen,« siger Christian Tauby Sørensen.

Pas på med knee-jerk reaktioner på noget som jeres egen mangel på due-diligence har forsaget, der er gode folk i Indien også, men typisk skal man lige lave lidt benarbejde eller som sagt alliere sig med nogen der har.

Povl H. Pedersen

I Danmark kunne det være gået lige så galt, hvis man havde valgt et garagefirma aka gymnasielev.

Der er gode folk i Indien, men efterspørgslen har gjort, at der er kommet for mange folk ind der ikke er dygtige nok. Det største problem med Indien og andre fattige lande er, at lysten til initiativ ofte totalt mangler. Men det må være noget kultur, for det får man i en eller anden grad i Østeuropa og Sydamerika.

Outsourcing er altid en tillidssag, og selv nogle af de helt store leverer dårligt kode der bør skrives om fra bunden inden det sættes i produktion.

Fordelen ved egne ansatte, eller at hyre konsulenter ind (også fremmede remote workers) og selv styre projektet er, at man kan smide de dårlige folk ud inden de gør for meget skade. Ved outsourcing præsenterer de deres bedste mand, og når de så får ordren, så hyrer de gadefejeren ind til din opgave. Man ser også det samme i DK.

Der er stor forskel på outsourcing og offshoring.

Morten W. Jørgensen

Men det må være noget kultur,

Som en der har boet i Sri Lanka og ledet et udviklingshold der, kan jeg stemme i. Det er i aller højeste grad noget kulturelt. Samtidig tror jeg at manglen på initiativ og selvstændighed er så indgroet i kulturen at det smitter af på uddannelsessystemet i en sådan grad at den nationale apati OGSÅ går hen og bliver til objektivt ringe evner.

Og så er det dobbelt galt.

Gordon Flemming

Morten,

Samtidig tror jeg at manglen på initiativ og selvstændighed er så indgroet i kulturen

Jeg oplever tit det samme i Danmark, så det har ikke noget med race at gøre, men der imod virksomhedskultur.

Jeg har tillid til mine Indiske udviklere, jeg har sagt til dem at jeg gider ikke mikromanagement, så de har fået frie hænder. Her 6 måneder efter fungerer ordningen stadig, og de leverer kun topkvalitetsarbejde til aftalt tid og pris. Det er som altid et spørgsmål om at omgive sig med de rigtige mennesker uanset race.

Morten W. Jørgensen

så det har ikke noget med race at gøre


Det har jeg skam heller ikke sagt, endsige antydet, på noget tidspunkt. Tværtimod fremhæver jeg kultur som baggrunden for apati og mangel på selvstændighed. Nogen steder kan det være en virksomheds kultur og andre steder en nations kultur.
Tog du en nyfødt dansker og en nyfødt sri lankaner og byttede dem om ville du med høj sansynlighed få en apatisk hjælpeløs hvid srilankaner og en normal fungerende mørk dansker. Bemærk i den sammenhæng at de tamiler jeg havde med at gøre generelt var ganske kvikke og arbejdsomme, men de kommer jo også fra en anden kultur.

Og med hensyn til de indere du stoler på, er det dejligt at høre. Med 1.2 milliard indere er der da helt sikkert mange kvikke hoveder imellem.

Per Friis

Jeg har arbejdet en del år som mobility konsulent og har været inde og se mange kodebaser, og der er ikke nogle tvivl hos mig, at de dårligste jeg har set, har alle samme være offshore kode.
Jeg har hverken en etnografisk eller ligende uddanelse, så jeg skal ikke spekulere, på hvorfor! jeg har bare ved selv syn, kunne konstaterer, at alt den Indiske kode jeg har se er af meget ringe kvalitet, jeg har da også set dårlig kvalitet, fra andre steder, inkl. Danmark. bare ikke i samme mængde!

Det er fint med mig, hvis I bliver ved med at sende kode til Indien.... det giver bare Danske Mobility konsulenter, mere arbejde

Gordon Flemming
Bent Jensen

"Men det må være noget kultur, for det får man i en eller anden grad i Østeuropa og Sydamerika."
De generationen fra østeuropa der levet under et diktatur, var hvis heller ikke "first mover", nu er der en helt ny generation som heldigvis ikke har oplevet det.

@Povl H. Pedersen
Har du set Slumdog Millionaire, ellers skal du ikke snyde dig for det ?
https://www.youtube.com/watch?v=AIzbwV7on6Q

De er så tilgengæld nervøse for den falden tilbage med frygt og kamp fra Rusland, som vi tog for givet gennem et helt liv. Her taler jeg nok mest om den unge befolkningen i vesteuropa. I den forbindelse tror jeg ikke Rusland skal være alt for frembrusen over for deres gamle partner, når de får en sikkerhed gennem NATO, det kunne meget nemt blive payback tid.

Lars Simonsen

en 'normalt fungerende' dansker mørk eller lys, er apatisk og hjælpeløs, fordi vedkommende er vant til at kommunen tager ansvar for hans tilværelse.


Ja det er en meget normal holdning fra folk som ikke selv er alvorligt syge eller har
handikappede eller syge børn
handikappede eller syge forældre

Det er også en normal holdning hos folk der har boet i andre lande hvor man bare lader folk ligge på gaden og dø, ingen nævnt ingen glemt.

Men statistisk set er det forkert.
Der vil altid være enkelte som snyder systemet. Det var før i tiden også nemmere end det er nu, og vi trækkes stadig med nogle invalidepensionister som er blevet raske igen. Personlig kender jeg dog langt flere som ønsker at tjene deres egne penge men ikke er i stand til det. Alle vil gerne have den status og løn som følger med et godt arbejde.

Så din udtalelse vidner ikke om de faktiske forhold.
Den vidner om arrogance, magtfuldkommenhed og behov for at spytte på dem som ligger ned. Det hører ikke hjemme i et fagligt forum.

Gordon Flemming

Lars,

Ja det er en meget normal holdning fra folk som ikke selv er alvorligt syge eller har
handikappede eller syge børn
handikappede eller syge forældre

Du kender ikke min, eller min families sygdomshistorie, så det ved du absolut ikke noget om.

Det er også en normal holdning hos folk der har boet i andre lande hvor man bare lader folk ligge på gaden og dø, ingen nævnt ingen glemt.

Det sker også i Danmark, men du kommer åbenbart ikke de samme steder som jeg, siden du tror det kun sker i de varme lande - det er arrogance.

Men statistisk set er det forkert.
Der vil altid være enkelte som snyder systemet. Det var før i tiden også nemmere end det er nu, og vi trækkes stadig med nogle invalidepensionister som er blevet raske igen.

Jeg dømmer ikke folk der gør det, alle gør det, enkeltpersoner såvel som firmaer. Du dømmer folk.

Så din udtalelse vidner ikke om de faktiske forhold.
Den vidner om arrogance, magtfuldkommenhed og behov for at spytte på dem som ligger ned. Det hører ikke hjemme i et fagligt forum.

Det er en ignorant påstand. Jeg taler om 'normalt fungerende', ikke syge, gamle, fattige, eller på ande måde svagelige der har brug for hjælp. Jeg taler om 'normalt fungerende' indoktrinerede apatiske danskere, der aldrig har en holdning til tingene og skyer ansvar, af frygt for at miste deres arbejde. Danskere der arbejder deres obligatoriske 7 timer og 32 minutter, og derefter kan man ikke se deres røv for bare skosåler. Og hvis de møder udfordringer i livet, så står politikere, stat, kommune og fagforening klar til at hjælpe dem. Det er dem jeg taler om.

ole jeppesen

Tro nu ikke at forkert valg af udenlandsk partner kun sker for start-ups!

Der findes talrige eksempler på store firmaer som har brændt fingrene endnu mere ved at tro man selv havde kompetencerne til at finde den rigtige partner.

Første-gangs kunder er selvfølgelig mest udsat, men selv 3. og 4. generations kunder begår de samme fejl igen og igen.

Og, hvad gør de galt?

Det hurtige svar: Baserer sine forretningsbeslutninger på
- mavefornemmelser
- ingen eller mangelfuld rådgivning
- "rådgivning" fra outsourcing-brokere og andet godtfolk
- reklamer, kolde kald og lokale representations agenter
- rådgivere med et begrænset kendskab til et globalt marked
- "rådgivere" på komission (via leverandør)
- at når de store firmaer vælger et bestemt land eller leverandør må det også virke for os.
- kollegaen som har prøvet det een gang før

Jeg kender personligt ikke en branche hvor så store forretningsbeslutninger træffes på så løst et grundlag som når virksomheder vælger outsourcingpartner.

I den ikke-vestlige verden findes der omkring 75.000 software huse (Big Data analyse vil kunne findes på www.resiport.com til fri download i juni). Disse virksomheder spænder fra micro virksomheder til giganter med 100.000+ udviklere. Nogle er specialister, andre er "arme og ben".

Hvor mange virksomheder skal man så undersøge ned i detaljen for at kunne rådgive om Software outsourcing?
10?, 50?, 100?, 500?...erfaringsmæssig skal man nok nærme sig 1000 for til enhver tid at kunne pege på et perfekt match til enhver tænkelig kunde.

Subjektive holdninger om at kode fra et specielt land eller kontinent skulle være entydig god eller dårlig er simpelthen...bullshit...undskyld sprogbrug.

Nej, det drejer om at betragte hver enkelte unike virksomhed som en platform for både R&D samt forretning. Hvis man ønsker at køre i 2CV går man ikke til Ferrari, eller omvendt,

Der er så mange nye problemstillinger at tage stilling til når man outsourcer at ingen burde overveje en genvej under pre-selection fasen - uanset om det drejer sig om udvikling af Web, app, custom, cloud, embeddet, eller langsigtede dedikerede teams.

Og, nej, med dine behov er det perfekte match måske ikke på den anden side af jorden. Hvis man griber analysen rigtigt an baseret på aktuelle behov og regner på alle parametre for at estimere Total Cost of Service kan det sagtens vise sig at den lokale leverandør i Århus, Odense...eller København er et langt bedre valg - baseret på facts.

Rasmus Kaae

Ideen med at gå på nettet og finde en billig samarbejdspartner kan give dyrt købte erfaringer. Man behøver ikke at hyre udenlandsk arbejdskraft for at få den lektie.

Det største problem i min optik er mangel på projekt- og domæneviden. Prøv at forestil dig at få en opgave om at udføre et stykke arbejde og kun få det præsenteret i slides og ikke kende domæne, demografi og andre relevante emner. Det er svært at løse.

Jo mere ekstern hjælp man inddrager, desto flere kræfter skal der kastes i at overføre viden og tanker om formålet. Et klassisk eksempel er nybyggeri af huse. Her har bygherren haft mange forudgående tanker om anvendelse og er derfor nød til at investere meget i at få det optimale ud af håndværkerne.

Bevares, der findes dårlige håndværkere men ...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017

Affecto has the solution and the tools you need

According to GDPR, you are required to be in control of all of your personally identifiable and sensitive data. There are only a few software tools on the market to support this requirement today.
13. sep 2017