Dansk spiludvikler: Apple TV kan give os adgang til et helt nyt publikum

Illustration: Bedtime Digital Games
Spiludvikleren Bedtime Digital Games er ikke blevet rig af at udgive spil på Apple TV – til gengæld kræver det heller ikke alverden at konvertere et eksisterende iOS-spil til fjernsynsskærmen.

For den danske spiludvikler Bedtime Digital Games lå der ikke de store forkromede markedsundersøgelser eller fokusgruppestudier til grund for beslutningen om at lancere deres spil ’Back to Bed’ på Apple TV for seks måneder siden – de tog bare chancen.

»Det var svært at vide, hvor stort apps på Apple TV ville blive, eller om der kunne tjenes penge, men vi valgte at prøve, fordi det alligevel var relativt nemt at konvertere Back to Bed til platformen,« fortæller Klaus Pedersen, medstifter af Bedtime Digital Games, til Version2.

Klaus Pedersen, medstifter af Bedtime Digital Games: Back to Bed skulle ligge i Apple TV's top-5. Illustration: Steel Media Ltd

Han er fuldstændig klar over, at det er en lidt omvendt måde at gøre det på.

Men for Bedtime Digital Games handlede det om at være først ude på platformen, og dermed have mindre konkurrence, frem for at se tiden an og vurdere, om apps på Apple TV blev en succes.

»Vi skulle have det hele teknisk på plads inden jul, så vi kunne ligge på ranglisten over de bedste nye spil i tide. Det skulle være sådan, at når folk fik en Apple TV i julegave, så skulle Back to Bed være blandt de første fire-fem spil, de så, når de sluttede boksen til fjernsynet,« forklarer Klaus Pedersen.

Læs også: Danskudviklede Subway Surfers er nu mest downloadede Android-spil nogensinde

Søvngængerens underbevidsthed

Back to Bed er vokset ud af den danske spiluddannelse DADIO, hvor den oprindelige udgave af spillet kom til verden i 2011.

Studieprojektet undergik siden en professionalisering, da Klaus Pedersen sammen med Jonas Byrresen stiftede Bedtime Digital Games i 2013, for at kunne færdiggøre en kommerciel lancering af ’Back to Bed’ på den digitale spiltjeneste Steam i 2014.

’Back to Bed’ er et såkaldt puzzle-spil, der rent visuelt læner sig op af M.C. Eschers umulige konstruktioner og samtidig skæver til Salvador Dalis surrealistiske malerier.

Og hvor spilleren i rollen som søvngængeren Bobs underbevidsthed og ved brug af forhindringer skal gelejde ham tilbage i seng.

Bedtime Digital Games har siden udgivet Back to Bed til PlayStation 4, PlayStation Vita, Android, Windows Phone, iOS og nu senest Apple TV.

Styr på styringen

En af udfordringerne for mange udviklere i forbindelse med konvertering af smartphone-spil til Apple TV er selve skærmens orientering. Stuens fladskærm er i sagens natur bedst egnet til spil og apps i bredt format. Ligesom det kan give problemer at overføre spillets styring til Apple TV’s lille håndholdte fjernbetjening.

»Netop fordi ’Back to Bed’ var lavet i Unity, i bredformat og i forvejen udgivet til iOS, så var meget af det tekniske forarbejde på plads fra starten. Ligesom vi havde lavet en controller-styring af spillet til PlayStation, som vi stort set kunne genbruge,« fortæller Klaus Pedersen og vurderer, at det tog en enkelt mand omkring 14 dage at klargøre ’Back to Bed’ til Apple TV.

Bedtime Digital Games har valgt en controllerløsning, hvor Apple TV Remote skal holdes horisontalt, så den emulerer spillekonsollernes controllere. Ifølge Klaus Pedersen var det den bedste løsning i forhold til ikke at skulle pille ved spiloplevelsen, deadline og ressourcer.

Men det er også en løsning, han efterfølgende kan se, at Apple TV-brugerne har brug for at blive mindet om undervejs i spillet og ikke blot første gang, de spiller. Ellers glemmer de, hvordan spillet styres, og så bliver det en frustrerende oplevelse.

Illustration: Bedtime Digital Games

Problemer med størrelsen

Den største udfordring for Bedtime Digital Games viste sig at være Apple TV’s øvre grænse på 200 megabyte for apps til platformen – ’Back to Bed’ fyldte omkring 50 megabyte for meget.

»En løsning kan være at slette indhold undervejs i spillet, efterhånden som spilleren gennemfører de enkelte baner. Men det er en løsning, som kræver en del mere teknisk arbejde – og vi havde en deadline, vi skulle holde,« siger Klaus Pedersen.

Bedtime Digital Games valgte i stedet at optimere og reducere størrelserne på spillets teksturer, hvilket var nok til at klemme spillet ind på Apple TV.

Apple TV er ikke en dedikeret spilplatform

»Vi er her efterfølgende godt tilfredse med Apple TV-udgaven af ’Back to Bed’ – vi har solgt 6.500 eksemplarer, de fleste i dagene omkring jul, så det er ikke en platform, som vi bliver rige af at være på,« siger Klaus Pedersen.

Han mener, at Apple TV som platform særligt har nogle problemer i forhold til, om brugerne kan finde og opdage indhold, og at Apple mangler at finde ud af, hvordan de skal lave et butiksvindue, som fungerer på et fjernsyn, så det ikke kun er de nyeste spil og apps, der er nemme at finde.

»For os er Apple TV en sekundær platform. Apple holder tæt med sine salgstal, og det er ikke en dedikeret spilplatform, så vi ved ikke, hvor mange der køber den for at spille, og hvor mange der kun bruger den til Netflix. Men det er for os en fin måde at udnytte vores spil på, som vi har lagt så meget energi i, og potentielt nå ud til et nyt publikum,« slutter Klaus Pedersen.

Læs også: Stikbold – Danmarks næste spilsucces kom til verden på blot 48 timer

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Emil Nielsen

"Det skulle være sådan, at når folk fik en Apple TV i julegave, så skulle Back to Bed være blandt de første fire fem spil de så, når de sluttede boksen til fjernsynet"

Så havde det været lidt ligegyldigt at bruge tiden på at udvikle det til Android, eftersom deres mål var det nye Apple TV.

Og om spillet så var lavet til Android i første omgang, skal det stadig konverteres til iOS m.v.

  • 2
  • 0
Kim Jensen

Ja. det er og har været problemet med eks. Samsung SmartTV platformen 2010, 2011, 2012 osv... og derfor er Android TV platformen fremtiden (også jf. news.com m.fl.). Android apps kører også på ældre udgaver af Android. Smart ik´?

  • 0
  • 0
Patrick Moog

Ja. det er og har været problemet med eks. Samsung SmartTV platformen 2010, 2011, 2012 osv... og derfor er Android TV platformen fremtiden (også jf. news.com m.fl.). Android apps kører også på ældre udgaver af Android. Smart ik´?

Nu ved jeg ikke om du har prøvet et Android TV, men jeg ejer et Sony af slagsen (49X8305CBAE)
Jeg tror det er et af de største fejlkøb jeg har lavet, interfacet er fantastisk langsomt, jeg skal tage strømmen fra den hver gang den tændes, ellers skal der gå 10-20 minutter før den kan følge med til at encode lyd og billede synkroniseret. Android "glemmer" indstillinger, hopper af netværket i tid og utide og DNS er så vidt jeg kan se ikke muligt at indstille på. Utallige opdateringer har ikke ændret på noget af det.

Måske det er samme situation som det var ved telefonerne, hardwaren skulle skrues så meget op at det kunne outperforme dårlig optimering.

  • 0
  • 1
Gert Agerholm

En "ekstra box" pustes nyt liv i et ældre TV. Man kan i princippet helt undvære en tuner hvis man vil se DR, alt kan via AppleTV streames eller hvis man ikke har en MPEG4 dekoder. Og det er kun starten. Apple sagde da de lancerede AppleTV at de mener fremtidens TV programmer er streaming via en App. Og det tror jeg de har ret i.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize