Dansk spilfirma sagsøgt af Duke Nukem Forever-udgiver

Illustration:
Danske Interceptor Entertainment er i færd med at udvikle et nyt Duke Nukem-spil, men er nu havnet i et juridisk slagsmål mellem udgivere.

Det Aalborg-baserede danske spilfirma Interceptor Entertainment har siden september sidste år arbejdet på et nyt spil i Duke Nukem-serien, men blot én uge før firmaet første gang skulle fortælle verdenspressen om projektet, har spilfirmaet Gearbox Software kastet en juridisk håndgranat.

Gearbox Software overtog udviklingen af den berygtede efterfølger til Duke Nukem 3D, den mere end 10 år forsinkede Duke Nukem Forever. Det betyder, at Gearbox Software har en del af rettighederne til spilserien.

Nu har Gearbox Software sagsøgt Interceptor Entertainment og amerikanske 3D Realms, der stod bag det originale Duke Nukem-spil.

»Vi modtog søgsmålet i sidste uge. Lige nu kører det gennem vores advokater, og vi er ved at forberede vores modsvar. Indtil da kan vi ikke sige noget offentligt,« forklarer direktør Frederik Schreiber fra Interceptor Entertainment til Version2.

Interceptor Entertainment har en aftale med 3D Realms, som stadig ejer en del af rettighederne til Duke Nukem, mens Gearbox Software altså ejer andre dele.

Stridigheder om retten til at udgive spil er ikke usædvanlige i de tilfælde, hvor en spilserie har været behandlet af flere forskellige udgivere og spiludviklere, som har lavet forskellige spil i serien.

Hos Interceptor Entertainment håber man da også, at sagen hurtigt kan blive afklaret.

»Vi vil gerne have en hurtig afklaring, og det arbejder vi på fuld tryk på,« siger Frederik Schreiber.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Secher Jarlskov

... at Interceptor-folkene ved hvad de har aftalt og har styr på tingene?

Lad mig gætte på at det er et money-grab fra Gearbox's side :)

Jeg mener.. De har jo alligevel ansat en bunke advokater ifm. søgsmålet fra 3D Realms' side og de stakler skal jo have noget at lave!

Sune Foldager

Uanset hvad vil jeg godt sætte mine penge på at spillet bliver noget lort. Der er for meget nostalgi i den her branche nogen gange; det nytter ikke noget at lave spil i en serie hvis koncept er så tyndt som Duke Nuke'em. Ja det var sikkert fedt da folk var teenagere i 90'erne, men det er ikke fedt længere. Se bare "forever".

Rasmus Iversen

Jeg er desværre nok enig i ovenstående. Der er simpelthen sket for meget udvikling i indhold shooterspil til at jeg tror på det. Levelling-mekanismer, pseudo-dialog og forgrenede fortællinger virker bare svært forenelige med det dybest set ret lavpandede koncept, Duke Nukem-serien er. Det er til gengæld et koncept der har fungeret længe. Serious Sam-spillene gjorde (ekstremt simpel/overdreven shooter) jo præcist det samme, mens Duke Nukem-serien lå i dvale, så måske lever markedet stadigvæk.

Dog tror jeg, at spillerne har bevæget sig mere over i retning af MMO-shooters. Loadout, der er et ganske nyt "freemium" MMO-spil, stjæler nok en del af kundebasen sammen med tilsvarende spil.

Jesper Stein Sandal

Nu kan de ikke sige så meget om spillet, som det var planlagt, men da jeg skulle have besøgt dem i dag for at høre mere, så har jeg lavet lidt research.

Rygterne vil vide, at spillet netop skulle indeholde flere RPG-elementer som eksempelvis leveling.

Jeg er enig i, at ren FPS er ret kedeligt i dag som andet end PvP (og selv det kan være problematisk uden én eller anden mekanisme til at udligne forskellene i spillernes niveauer). Jeg brød selv fra Quake-spillerne og gik over til Rainbow Six og de taktiske skydespil i slutningen af 1990'erne.

Jacob Smedegård

Det her er altså en lidt spøjs sag.

On Feb. 13, Gearbox sent a cease and desist letter to 3D Realms CEO Scott Miller demanding it cease any and all use of the Duke IP in relation to Mass Destruction. According to exhibits filed alongside Gearbox's complaint, Miller and partner George Broussard signed a breach notice on Feb. 16, seemingly agreeing to cease use of the Duke Nukem property.

According to Gearbox's Steve Gibson, Miller and Broussard acknowledging that "admission of guilt" makes the continued promotion of Mass Destruction "all the more baffling."

Gearbox acquired the Duke Nukem intellectual property in February 2010. The acquisition was part of an asset purchase agreement tied to what Gearbox describes as a "bailout package."

......
Though Gearbox now owns the Duke Nukem property, 3D Realms retains rights to re-release older franchise titles, like Duke Nukem 3D, which it has done through platforms like Steam and Apple's App Store.

http://www.polygon.com/2014/2/23/5438442/gearbox-lawsuit-3d-realms-inter...

Knud Jensen

Synes nu ikke selv at konceptet fejler noget.

Det er ikke altid man har lyst til et mere kompliceret skydespil, nogle gange er det fint nok bare at tonse rundt med aftrækkeren i bund.
Serious Sam og Will Rock-klonen var skam ganske underholdende :)

Og Duke Nukem Forever's problem var vist mest af alt, at det tog for lang tid at udvikle og skiftede ejere/udviklerhold for mange gange undervejs.

Sune Marcher

Rygterne vil vide, at spillet netop skulle indeholde flere RPG-elementer som eksempelvis leveling.


Så er det fint med mig, hvis spillet ikke bliver til noget. Nogle gange skal man lade fortid være fortid, hvis man ikke forstår konceptet godt nok til at lave en værdig arvtager - se fx det seneste Thief-spil. (Eller, undskyld, "det var så godt et spil, synd der aldrig kom en 4'er").

Det er ikke alting der behøver blive udviklet til ukendelighed - de alternativer har vi allerede i andre spil - og de helt simple no-brains-attached mekanismer fungerer stadig udmærket... i spil med dybere univers kan det fungere fint med forskellige spilgenrer, men... Duke Nukem med XP? Really?

Log ind eller Opret konto for at kommentere