Dansk Amiga-klassiker bliver piratkopieret igen - nu via Amazon og Steam

Rumspillet Battle Squadron bliver lige nu solgt via Amazon og Steam uden tilladelse, oplyser de to danskere bag Amiga-klassikeren. Det er anden gang på få år, udviklerne oplever, at der sælges piratkopier af spillet via ellers legitime forretninger.
Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

Så er den gal igen. Endnu en gang bliver det danskudviklede Amiga-spil, Battle Squadron, solgt uden tilladelse fra de danske udviklere bag spillet. Denne gang er det Amazon og spiltjenesten Steam, som langer spillet over den digitale disk.

Det fortæller de to udviklere bag spillet, Torben Larsen og Martin Pedersen, til Version2. Og de tøver ikke med at kalde det piratkopiering. Udviklerne står bag firmaet Cope-com, som Battle Squadron i sin tid blev udviklet i regi af. Spillet blev oprindeligt frigivet til Commodores Amiga tilbage i 1989. I dag fås rumskydespillet til flere platforme.

Hvis firmanavnet Cope-com lyder bekendt, er det måske fordi, Version2 tilbage i 2012 kunne fortælle, at Battle Squadron - også uden Cope-coms accept - blev solgt af Dansk Supermarked, Merlin.dk og Happii.dk. Dengang blev ulovlighederne opdaget af Torben Larsen og Martin Pedersen, som står bag Cope-com.

Hernæst blev spillene efter Version2's dækning trukket tilbage. Konkret gav det sig udslag ved, at et joystick med en indbygget computer, der indeholdt en stribe spil - herunder Battle Squadron - blev taget ned fra hylderne.

Læs også: Netto sælger crackede danske spilklassikere

Denne gang har spillet fundet vej til online-butikken hos henholdsvis Amazon og Steam. Hos Amazon har spillet været tilgængeligt siden februar 2015, mens Battle Squadron har ligget hos Steam siden juni 2015.

Det var en tilfældighed, at udviklerne blev opmærksomme på problemet, forklarer den ene af de to folk bag spillet, Torben Larsen:

»Det var faktisk en dansk spilpromotor i USA, som opdagede, at vores spil pludselig lå på Steam. Han ville egentlig bare lykønske os med, at vi var kommet på Steam.«

Torben Larsen forklarer, at det er en udgiver ved navn Alternative Software Ltd., som har lagt Battle Squadron på Steam. Danske Cope-com har derfor rettet henvendelse til Steam, der hurtigt vendte tilbage med en blanket sendt via en advokat, der forsikrer, at man tager fat på Alternative Software Ltd.

Hvordan piratkopien af Battle Squadron er havnet på Amazon ligger stadig hen i uvished. Cope-com har rettet henvendelse til Amazon, der dog stadig ikke er vendt tilbage på virksomhedens kontakt.

Læs også: Dansk Supermarked politianmeldes for at sælge piratsoftware

Det er svært at holde øje hele tiden

Men med både en sag i 2012 og nu igen i 2015, hvordan kan det så være, at Cope-com ikke har gjort mere for beskytte sig og sine rettigheder?

»Det er desværre svært at holde øje hele tiden over alt. Vi er et mindre spiludviklerfirma. Og her kan det være svært at holde et overblik over, hvad der sker med vores spil. Og hvor de sælges ulovligt,« forklarer udvikleren.

Cope-com håber, at folkene bag Steam i første omgang reagerer på den blanket, de danske spiludviklere nu har sendt til advokaten.

De danske spilfolk er desuden gået med til, at eftersom Battle Squadron kun har ligget på Steam-tjenesten i godt en uges tid - i forhold til dags dato - så vil de ikke gøre mere ud sagen, hvis spillene fjernes igen.

Derudover har Cope-com på nuværende tidspunkt ikke overblik over, hvor meget den ulovlige distribution har kostet dem.

Version2 følger sagen.

Læs også: Spilfirma og Dansk Supermarked begraver strid om crackede spil

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
ab ab

Det er ret vildt at tænke på, at ophavsretten i dag som hovedregel gælder op til 70 år efter ophavsmandens dødsår. Det må skabe rimeligt mange 'orphaned works' inden for computerspilsgenren - særligt i forhold til de gyldne årtier i 80'erne og 90'erne, hvor platforme jo opstod og forgik med ret høj hyppighed.

Når det er sagt, er det godt at se, at Cope Com har gjort noget for at sikre deres spils tilgængelighed på moderne platforme.

Til evt. interesserede i ophavsretslovgivning kan det i øvrigt oplyses, at Europa-parlamentets debat af Reda-betænkningen om ophavsretlig reform kan følges som livestream fra kl. 9.15 på denne adresse:

http://www.europarl.europa.eu/ep-live/en/plenary/video?date=09-07-2015

  • 2
  • 0
Morten Kvistgaard

Sikre tilgængelighed på moderne platforme? Det lyder som om, at de bruger mere tid på at bekæmpe udbredelsen af deres spil, end at promovere det. Hvis et stykke musik bliver uretmæssigt distribueret, så tilfalder alle indtægter kunsteren. (Især interessant hvor musik-bidder er inkorporeret i andre værker.) Man skulle tro, at samme slags ordninger kunne forhandles mht. computer-spil. I så fald vil det blot være gratis salgsarbejde.

  • 2
  • 0
ab ab

Sikre tilgængelighed på moderne platforme?

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.copecom.bsone iOS: https://itunes.apple.com/us/app/battlesquadr1/id439240591 Windows: http://sealofaction.com/Battle-Squadron-PC-Windows-DIGITAL-DOWNLOAD-0011... OS/X: http://sealofaction.com/Battle-Squadron-MacOS-X-DIGITAL-DOWNLOAD-0011001... AmigaOS: http://sealofaction.com/Battle-Squadron-AmigaOS-4X-MorphOS-DIGITAL-DOWNL...

Hvis et stykke musik bliver uretmæssigt distribueret, så tilfalder alle indtægter kunsteren.

Du bliver nok nødt til at være lidt mere præcis end den vage udtalelse i det ovenstående. Jeg går ud fra, at du refererer til den ordning, som Google har etableret for fordeling af reklameindtægter ved visning af videoer med musik på Youtube. Den digitale verden er imidlertid lidt større end Youtube-universet...

  • 4
  • 0
Jens Jönsson

»Det er desværre svært at holde øje hele tiden over alt. Vi er et mindre spiludviklerfirma. Og her kan det være svært at holde et overblik over, hvad der sker med vores spil. Og hvor de sælges ulovligt,« forklarer udvikleren.

Hvis de ikke allerede har gjort det, så kan de da starte med https://www.google.dk/alerts

Så er de da kommet et stykke længere....

  • 0
  • 0
ab ab

Nej, jeg tænker på generel praksis i rettighedstvister, i musikbranchen: http://politiken.dk/kultur/ECE789374/ulovlig-sampling-koster-formuer/

Tak for linket. Jeg er ikke sikker på, at den enkeltstående anekdote fra 1998 om forliget mellem Den Gale Pose og Imagination Music er betegnende for generel praksis på området i dag. Faktisk står der jo netop også følgende i artiklen:

Der er sket en ændring selv i ældre musikeres holdning til sampling. Sikkert fordi de alle sammen nu har prøvet at sidde i et studie med en tekniker, der flyttede rundt på lydbidder i deres musik. Sampling og digital teknologi er i dag en naturlig del det at være musiker, vi trænger nu blot til at opfinde et rettighedssystem til, hvordan man kan bruge samples ansvarligt

Måske er der nogle kloge hoveder fra Johan Schlüter Advokatfirma, der kan belyse debatten med lidt overblik?

  • 1
  • 0
Bent Jensen

Patent- og rettighedssystemet passer ikke til en digital- og global verden.

Hvis man som ung iværksætter vil lave sin egen telefon, skal man ud undersøge og betale til op mod 1.000.000 forskellige patenter.

Samtidig har man et markdet, hvor der aldrig har været mere underholdning, af forskellige typer, samt der aldrig har været så mange potentiel bruger.

Men når man som eksempel bruger film, hvor der aldrig har været så stor et udbud, med film fra hele verden, samt konkurances fra længere skoletid, sport, spil, og meget andet. Mens man må formode at budget til underholdning er konstant. Så hænger det ikke sammen med, at film industrien tror de skal tjene det samme på den enkelte film, som i det forrige århundre.

Lovene der beskytter udgiver, er også lavet i det forrige årtusinde og er ikke skabt til den nye virklighed. Som der sker med love der ikke referer til virkeligheden, de bliver ikke overholdt.

Film, bøger, porno og musik producenter må lære at indtjening er mindre, spredt over hele kloden og kommer løbende over længere tid. Samt disturbitøre må se at finde andet arbejde, da deres led i kæden er overflødig, at arbejde for penge kan anbefales. Forsøg med rettens hjælp og alle andre krumspring, trækker dødskampen.

Men at kæmpe mod Internettet, Torrent, Netflix, Steam, Ammazon og Ebay trækker bare pinen.

Min forslag til Cope-coms, få bredt spil ud, med link og lidt reklame. Folk vil ikke betale for gamle 80 spil (igen), men synes det er sjovt i 10 minutter. Det er ikke Atari dagene, og i sider ikke på en guldgrubbe. Hver i stedet glad for, at nogen gider bruge lidt tid på jeres arbejde fra forrige årtusind. I stedet for at stoppe spillet på Steam, burde i måske have bedt om at få spillet op som jeres, få del i den mindre indtægt, samt få en øget kendskab til jer.

  • 1
  • 0
Morten Saxov

Min forslag til Cope-coms, få bredt spil ud, med link og lidt reklame.

Så du mener ikke det er godt nok de har bredt det ud til Andoid, PC, og MAC, men fordi de ikke har bredt det ud til specifikt Steam, Origin, GOG, Amazon, og sikkert et utal af andre spil portaler, er det deres skyld.

Hvor mange spilportaler skal ens spil ud til, før det er nok?

  • 1
  • 0
Bent Jensen

Hvor mange spilportaler skal ens spil ud til, før det er nok?

Der hvor folk vil spille det, eller risikere piratkopiering. Lige som med musik, film, bøger, blade ...

Men hvis de kun har opdaget det ved et tilfælde, kan man spørge om de har haft et tab, ved at det har ligget på Steam. Ville nogen have købt det ved dem, eller i det hele taget have opdaget og spilet et eller andet lige gyldig spil fra midt 80'erne hvis ikke det have været på Stream. Hvis jeg skulle bruge min tid på gamle spil, ville det blive Donkey Kong eller Asteroid. Klassiker der stadig er spilværdige.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere