Dansk skole vinder Arduino-konkurrence med robot

Illustration: Den dansk-franske Skole og Børnehave
Vinderprojektet 'Dark Side Rover' er et robotkoncept møntet på at engagere børn i naturvidenskabelige og tekniske fag.

Den dansk-franske Skole og Børnehave i København har vundet The Ultimate Arduino Challenge. Det er en verdensomspændende konkurrence for professionelle ingeniører, organiseret af de førende open source-elektronikvirksomheder Arduino, Mouser og Microchip. Det skriver skolen i en pressemeddelelse.

Over en periode på fire måneder skulle deltagerne udvikle et koncept fra idé til fungerende IoT-prototype (Internet of Things). Førstepladsen gik til skolens 'Dark Side Rover', et robotkoncept, som er møntet på at engagere børn i STEM-fag (Science, Technology, Engineering, Mathematics), fra børnehave til gymnasiet og derover.

Dommerpanelet bestod af eksperter fra den globale, professionelle elektronikindustri. Konkurrencens hovedkriterier var, at projekterne demonstrerede en overbevisende, unik løsning på et problem, som verden står overfor i dag og om løsningen kunne implementeres af andre.

Piger og drenge bliver motiverede for teknik

Ved at sende kommandoer over internettet og læse sensorernes målinger kan børnene styre robotten og løse missioner på den anden side af kloden.

Undervejs opbygger de en autentisk forståelse af, hvad det kræver at få en maskine til at gøre ting af sig selv, lærer om programmering, computational thinking, design thinking og matematik.

Dommerpanelet lagde særligt vægt på, at projektet var veldokumenteret, funktionelt, open source og at det adresserer et relevant problem - at kombinere maskinel intelligens med menneskelige beslutningspunkter.

»Ved at adressere et virkelighedsnært problem, tror jeg vi har knækket den nød, der drejer sig om at skabe vedrørende, autentisk indhold i STEM-undervisningen. Vi oplever, at børnene engagerer sig og forbliver motiverede - i særdeleshed pigerne. Og lærerne ligeså - de giver udtryk for, at konceptet er både fagligt og personligt udviklende. Sidstnævnte er enormt vigtigt, for lærerne forbliver den afgørende faktor for, om forløbene fungerer eller ej,« udtaler skoleleder Nicolas Guilbert ifølge pressemeddelelsen.

Skolen har vundet en rejse til at besøge Arduinos udviklingscenter og fabrik i Torino.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere