Dansk redningsselskab: It er for stor en del af kerneforretningen til outsourcing

Efter en stribe opkøb valgte SOS International at opbygge en ny infrastruktur med nye datacentre og så meget som muligt insourcet i selskabets egen it-organisation.

Det nytter ikke noget, hvis databaseserveren gør knuder en iskold vintermorgen, og det lige netop er dén database, der skal hjælpe med at få sendt en kranvogn med startkabler ud til databasekonsulentens bil, som ikke vil starte.

Med et krav på så tæt på 100 procents oppetid som muligt har SOS International derfor valgt at insource det meste af it-driftsopgaverne.

»Når vi altid skal være oppe, så er det vigtigt, at vi selv har folk tæt på. Vi har tidligere benyttet konsulenter i stor stil, men nu har vi en strategi om, at vi selv skal have folk med de nødvendige kompetencer,« forklarer it-driftschef Martin Trenter fra SOS International til Version2.

SOS International leverer en række forskellige assistanceydelser på vegne af primært forsikringsselskaber. Virksomheden har inden for de seneste år udvidet gennem opkøb fra primært at levere ydelser i forbindelse med ulykker og katastrofer for rejseforsikringsselskaber til nu blandt andet også at have købt Dansk Autohjælp.

Opkøbene har betydet, at selskabet sidste år valgte at konsolidere it-driften og i den forbindelse opbygge en helt ny it-infrastruktur.

»Vi skulle bruge en moderne infrastruktur, og vi skulle op i enterprise-klasse. Så vi gik først op til ledelsen,« fortæller Martin Trenter.

Tidligere havde it-afdelingen haft fokus på at spare, og det havde betydet, at visse af systemerne ikke var gearet til at opfylde en målsætning om konstant oppetid.

»Organisationen er nu klar over, at IT er en vigtig konkurrenceparameter, og vi har fået sat it-drift på landkortet,« siger Martin Trenter.

Konsolidering har ført til indretning af to nye, fysisk adskilte datacentre med redundante netværksforbindelser og udstyr. Samtidig har SOS International et tredje datacenter hos en co-location-udbyder.

De to primære datacentre kører synkront, så udstyret i hvert af de to kan tage over med det samme, hvis der skulle ske noget i det ene datacenter. Det tredje datacenter kører asynkront.

Alt udstyr er udskiftet, så systemerne nu kører på Cisco bladeservere, et storagesystem fra Hitachi og software fra Microsoft og VMware.

»Det er vigtigt, at vi er agile, og hurtigt kan få nye virtuelle servere op. Vi laver fremskrivninger af kapacitetsbehovet, men vi har også overkapacitet lige nu. Vi har lavet en investering, som betyder, at vi ikke skal ud og investere i mere udstyr igen næste år,« siger Martin Trenter.

Overkapaciteten betyder også, at storagesystemet eksempelvis er opbygget således, at SOS International ikke bruger tiering mellem hurtige og langsomme lagermedier. I stedet har både servere og storagearrays overkapacitet af RAM til caching, så en tier med flashbaserede lagermedier i øjeblikket ikke er aktuelt.

»Vi bruger kun mekaniske diske. Vi har ikke brug for mere ydelse, og de er forudsigelige. Vi kører også backup til disk. Båndrobotter er vi færdige med,« siger Martin Trenter.

De aktive strukturerede data, som skal bruges, er dog også forholdsvis begrænsede i størrelsesordenen af fem terabyte, som gør det muligt at udnytte RAM til caching.

Backup kan være en særlig udfordring, fordi SOS International netop leverer ydelser til forsikringsbranchen og blandt andet også opererer i Finland, hvor visse data skal opbevares i 100 år.

Samtidig har virksomheden også store lovmæssige krav til sikker opbevaring af data, da selskabet blandt andet håndterer patientdata. Derfor har konsolideringen på it-området også været en del af en samlet certificering til ISO 9001 og 27001.

Det har også betydet, at arbejdsgangene i organisationen er indrettet til at tage hensyn til at sikre optimal tilgængelighed af systemerne.

»Vi har også valgt leverandører, som er inde i deres stof. Det er lige fra den lokale elektriker, som er serverrumscertificeret,« siger Martin Trenter.

Den væsentligste ændring i it-organisationen var en skarp opdeling mellem udvikling og drift. På den sidste del blev det besluttet, at driftsopgaverne skulle ske internt. Outsourcing ville ganske enkelt være for dyrt.

»Vi ville ikke kunne betale en outsourcing-leverandør det, det ville koste at få den SLA, vi har. Vi har også prøvet de lock-ins, man løber ind i med outsourcing, hvor man kører på en gammel VMware. Og når der for eksempel kommer nye funktioner på storagesystemet, så er det outsourcingpartneren, der høster gevinsten,« siger Martin Trenter.

Så længe it-systemerne og det at sikre høj oppetid uanset orkaner eller sneglatte morgener er en kritisk del af forretningen vil SOS International derfor foretrække selv at stå for driften. Derfor er der heller ikke udsigt til at gå i skyen.

»Cloud er nok ikke noget, vi hopper på,« siger Martin Trenter.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Pelle Söderling

og jeg mener reelt det her gælder de fleste virksomheder - det er få virksomheder der idag kan påstå at IT ikke er en del af kerneforretningen og det har imo alt for store konsekvenser at outsource sin kerneforretning til 3. parter der har helt andre interesser end dig.

  • 3
  • 1
#2 Alex R. Tomkiewicz

Det at der skal stå folk klar hvis databaseserveren gør knuder kan netop også være en af de grunde der bruges af virksomheder og organisationer der benytter outsourcing. Og IT-serviceleverandører kan også levere tæt på 100% oppetid. Nogle gange er outsourcing bedst, nogle gange er insourcing bedst. Det er primært et stategisk valg - som inkluderer cost-benefit analyse, risikoanalyse, behovsanalyser mv. Det afhænger også af den tekniske kompleksitet og IT-miljøets størrelse, geografiske spredning etc. Beskrivelsen af den valgte infrastruktur med virtualisering og diskbackup er blot et moderne design af en infrastruktur. Mulighederne i sådan en moderne infrastruktur er i høj grad drevet af Cloud-filosofien - som også udfordrer IT-leverandørernes hidtidige forretningsmodeller. Det som er det egentlige behov er en nytænkning af IT-drift og hvordan man bruger leverandører kontra egne ressourcer ud fra forretningsstrategiske og IT-strategiske valg. Det inkluderer og forudsætter at man har en korrekt designet organisation - og dét er nok en af kernerne i det virksomheden bag denne artikel har gjort.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere