Dansk pay-as-you-play spilplatform på vej: »Vi kan blive blandt de største«

Peter Sand Morild, Tobias Kastrup Andersen og Frank Eskelund Christensen er i gang med at udvikle en ny spilplatform. Illustration: Privat
I Aalborg er tre danskere i fuld sving med at skabe en ny computerspilplatform, der skal gøre det muligt at spille mange forskellige computerspil til overkommelige priser.

Dansk nytænkning skal gøre det både lettere og billigere at spille computerspil på den kommende platform Plai. Idéen er pay-as-you-play, og kunderne kan som noget nyt nøjes med at betale 2-3 dollar/timen for at spille.

Som spiller kommer du max til at betale spillets fulde pris - derefter er det dit. Inspirationen kommer fra gamle arkademaskiner, hvor du betalte småpenge for at kunne spille en kort periode.

»Når du har puttet tilpas mange 2-kroner i spillemaskinen, så ejer du den faktisk, og så er det din,« fortæller Frank Eskelund Christensen, CEO i Plai.

De lave priser og den store frihed skal gøre det lettere for venner at spille sammen, uden at det behøver at koster dem flere hundrede kroner for at anskaffe de samme spil.

Betalingsmodellen hos Plai er, at du kun betaler for den tid, du spiller. Når du har betalt spillets fulde pris, så ejer du det. Illustration: Plai

»Hvis man sidder til LAN eller vil spille med en ven, så skal man købe et helt spil for at kunne spille sammen. Med Plai ville man kunne nøjes med at betale for de timer, man spiller,« Peter Sand Morild, COO i Plai.

Enormt marked

Plai træder ind på en marked, hvor der i forvejen er enorme konkurrenter som Steam og Humble Bundle, men det tager de aalborgske iværksættere i stiv arm.

»Vores målgruppe er dem, der vil have frihed til at prøve så mange spil, de kan, for det samme spilbudget, som de har nu,« siger Frank Eskelund Christensen, og han tilføjer:

»Spiludvalget er så stort, at det kan være svært at pege på præcist, hvilket spil man faktisk vil betale fuld pris for.«

Læs også: Computerspillere indsamler 13 millioner til velgørenhed ved at gennemføre spil hurtigt

De tre nordjyder bag firmaet har udover arkademaskiner også trukket på personlige erfaringer med de eksisterende spilplatformer.

»Vi havde alt for mange spil i vores biblioteker, som vi aldrig havde spillet,« forklarer Peter Sand Morild.

Masser af udvikling

Iværksætterne bag Plai har måttet udvikle forskellige softwareløsninger for at kunne blive klar til spillemarkedets udfordringer.

»Vi har selv udviklet en kopibeskyttelse for spillene. Brugeren downloader spillene til deres computer, men de skal ikke kunne kopiere dem videre, uden vi ved det,« forklarer Tobias Kastrup Andersen, CTO i Plai.

Plais backend er udviklet i .NET, mens brugerens klient er udviklet i en blanding af .NET, C# og Electron.

Læs også: 70 procent af teenagepiger spiller computer

Når Plai til marts regner med at gå i åben beta, så bliver det i første omgang kun for spillerne med Windows-maskiner.

»Det giver mening. Størstedelen af alle gamere er på Windows, og så er det lettere for os at udvikle til,« siger Tobias Kastrup Andersen

Siden meget af det visuelle er HTML og JavaScript, burde det dog være en overkommelig opgave senere at gå cross-platform.

Fremtiden for Plai

Plai har fra Innovationsfonden modtaget både en InnoBooster og en InnoFounder, der giver de tre iværksættere ro til at fokusere på, hvad de er bedst til.

Når Plai har officielt release til efteråret, vil der være fokus på England og Tyskland fra start, men hele verden vil være velkommen på den danskudviklede platform.

»Vi regner med, at vi kan blive blandt de største. Det bliver globalt,« siger Frank Eskelund Christensen.

Læs også: Nvidia lancerer cloud gaming-service til Windows og Mac

Ved launch vil platformen hovedsageligt huse indie-spil i starten, men Plai forventer at få skaffet AAA-titler til.

Hvis Aalborg-start-up'en skal nå sit globale mål, får Plai brug for flere medarbejdere, erkender virksomhedens CEO:

»Vi vil gerne finde kvalificerede udviklere, marketing managers eller key-account managers, der ønsker at være med i en start-up,« siger Frank Eskelund Christensen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Brian Vraamark

Plais backend er udviklet i .NET, mens brugerens klient er udviklet i en blanding af .NET, C# og Electron.

No big deal, but...

.NET er er framework, så backend er skrevet uden brug af et udviklingssprog, mens frontend er lavet med et framework = .NET og udviklingssprog = C# og et JS framework = Electron.

Det betyder ikke det store, men hvis man gerne VIL fortælle noget om det, kan man fx skrive at backend er lavet i APS.NET Core/C#, frontend i .NET Framework/C# og Electron :)

Jens Ole Stilling

Skulle der ikke være en lov for ikke at måtte avertere spille sites overalt?

Man ser websites der udelukkende besøges af børn gøre reklame for spille sites, burde det ikke forbydes? ( Fx studieportalen.dk )
Er de ikke farligt?

Ludomaner bliver også let fristet, der burde være særlige regler som beskytter dem.

Tobias Andersen

Hej Jens, tak for dit indput. :) Børn skal have deres forældres samtykke for at benytte Plai, da det kræver et kreditkort for at komme i gang med at spille.
Desuden introducerer vi forbrugsgrænser og forældrekontrol, så intet løber løbsk.
Plai har intet med gambling eller hasardspil at gøre, vi udbyder klassiske computerspil, som man også kan købe i butikken. :)

Brian Vraamark

Dette lyder meget som det 'Games on Demand' koncept Cybercity prøvede med i starten af '00-erne.
Så jeg ved ikke hvor meget nytænkning det er ...

Så mener du vel heller ikke at der er noget nytænkning over iPhone (2007), fordi Palm jo allerede kom med deres Treo 650 smart phone i 2004?

Alting til sin tid og det var ikke det rigtige tidspunkt for CyberCity.

Desuden var GamesOnDemand jo udlejning af spil. Altså at du betaler for noget du endnu ikke har fået (forudbetaling), mens du her betaler pr. time du har spillet (bagudbetaling). Det gør en stor forskel for mig, hvis jeg ikke kan lide spillet.

Thomas Kaanbjerg

Det lyder som et utrolig interessant produkt, det kunne da være skægt at prøve.

Jeg er arrangør af et mellemstort LAN, der løber af stablen i starten af April - mon der er noget at prøve på det tidspunkt for vores 300 deltagere?

//Thomas

Log ind eller Opret konto for at kommentere