Den danskudviklede Realm-database, der gennem apps til iOS og Android, har over en milliard slutbrugere, udvider teknologien på serversiden, så det bliver muligt at synkronisere data i realtid.
Den teknologiske overbygning til den populære database gør det muligt at bygge komplekse funktioner som beskedtjenester og samarbejde i realtid ind i apps - funktioner, som ellers har været reserveret til virksomheder med store it- og udvikler-ressourcer, som Facebook og Google.
I samme ombæring bliver kernen i Realm-databasen gjort open source, oplyser selskabet i en blog, der linker til GitHub.
Begrænsninger for mobildatabaser og synkroniseringsteknologi har længe været en kilde til frustration for app-udviklere, lyder det fra Realm.
Det nye tiltag består af en såkaldt Realm Object Server, der skal tale sammen med Realms mobildatabase. Platformen arbejder med det, som Realm selv kalder Live Objects.
Live Objects betyder, at data-objekter på den mobile enhed altid holdes synkroniseret med data-objekterne på serveren. Synkroniseringen sker automatisk og uden behov for yderligere kodning, fremgår det af virksomhedens blog.
Metoden er ifølge Realm effektiv, fordi det kun er ændringer, der transmitteres og ikke hele objekter. Samtidig kan platformen løse konflikter, der måtte opstå, hvis flere brugere laver ændringer samtidig.
Beta-platformen, der frigives i dag, understøtter Java, Objective-C og Swift. React Native og Xamarin er på trapperne, lover selskabet.