Dansk løsning hjælper 100.000 norske sundhedsarbejdere med glemte passwords

Det bliver dansk teknologi fra Fastpass, der fremover skal hjælpe de 100.000 ansatte den norske sygehusregion Helse Sør-Øst, når de glemmer deres kodeord.

Hvad gør du, hvis du har glemt dit password?

Det typiske svar er, at man ringer til helpdesk eller it-support, som efter en passende vurdering af, om du nu er dig, går ind i systemet, resetter dit password og fortæller dig det midlertidige kodeord i telefonen.

Men for de ansatte i Norges største sygehusregion Helse Sør-Øst bliver det scenarie snart fortid. It-konsulent firmaet Manag-E Nordic har nemlig vundet et udbud på en automatiseret password-reset-funktion, og den bagved liggende teknologi kommer fra danske Fastpass.

»Vi synes, det er ganske stort. Og i øvrigt var Manag-E Nordic oppe mod en anden virksomhed, der også baserede løsningen på vores teknologi,« siger administrerende direktør i Fastpass, Finn Jensen til Version2.

Fastpass tilbyder i korthed en løsning, hvor brugeren allerede på logon-skærmen bliver præsenteret for en "Glemt password?"-knap. Trykker man på den, kommer man til en side, hvor man skal svare på et personligt spørgsmål i stil med "hvad hed din mormor". Og der er også mulighed for tofaktor-autentificering ved, at Fastpass-serveren sender en sms med en særlig kode til brugerens mobiltelefon.

»Det er sikrere end at ringe til helpdesk, hvor mange bare resetter passwordet som en rygmarvsreaktion. Samtidig er det langt hurtigere og sparer en masse ressourcer,« lyder det fra Finn Jensen.

Ordren er kommer efter et offentligt udbud efter forhandling, og de første 30.000 medarbejdere får løsningen rullet ud inden jul.

Finn Jensen ønsker ikke at kommentere på økonomien i orden, men Version2 erfarer, at en løsning i den størrelsesorden økonomisk ligger i millionklassen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Gert Madsen

SMS løsningen virker fornuftig, hvis data ikke er alt for følsomme, men den anden . . .

Det var sådan Sarah Palins mail blev cracket.

Man kan typisk vælge mellem et par håndfulde spørgsmål, der har det til fælles at enhver kan finde svaret på Google.

Det er meget muligt at det er billigere end at ringe til Helpdesk, men sikrere ?

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere