Dansk kritik af IBM: Lotus Notes er begravet i dårlig omtale

Lotus Notes bliver jævnligt dømt ude, færdigt, stendødt, og IBM gør intet for at ændre på det ry, mener danske Notes-specialister.

E-mail- og kalenderplatformen IBM Lotus Notes bliver med jævne mellemrum erklæret stendød i pressen, og IBM i Danmark gør intet for at rette op på det image.

Sådan lyder kritikken fra John Dalsgaard, der er formand for bestyrelsen i foreningen Notesnet.dk - en stribe uafhængige, danske Lotus Notes-specialister.

Og det er ærgeligt, mener han, for virkeligheden er ganske anderledes set fra det danske Notes-bagland:

»Med jævne mellemrum kan man i medierne læse, at Lotus Notes er på vej i graven. Vi er en stor gruppe af uafhængige Notes-eksperter, som ryster på hovedet, når vi læser om den forestående begravelse,« forklarer John Dalsgaard til Version2.

I efteråret droppede 150.000 ansatte ved revisionskæmpen Ernst & Young Lotus Notes til fordel for Microsoft Outlook og Exchange.

Læs også: Revisionsgigant dropper Lotus Notes: 150.000 medarbejdere skal over på Exchange

Det samme gjorde 100.000 General Motors-ansatte, der skiftede til Google Apps i stedet.

Læs også: 100.000 General Motors-folk på vej til at droppe Lotus Notes til fordel for Google

Men den negative presseomtale betyder ikke, at Lotus Notes er klar til at blive dømt ude, hævder John Dalsgaard.

»Vi har vores gang hos mange store, mellemstore og mindre danske virksomheder, der er inkarnerede Lotus Notes-brugere, og hjælper også nye virksomheder med at skifte til Lotus-platformen,« fortæller han.

Lotus Notes er IBM's samarbejdsoftware, der giver adgang til e-mail, kalender og forretningsapplikationer, der ofte er skræddersyet til kunden. Notes svarer til Microsoft Outlook, og den kører oven på Lotus Domino Server, som er IBM's svar på Microsofts Sharepoint og Exchange.

Herhjemme bruges Lotus Notes blandt andet af Danske Bank og Telenor.

Rygterne om Lotus Notes' død skyldes til dels, at IBM i Danmark ikke bruger nær så mange resurser på at skubbe platformen frem i lyset, som Microsoft for eksempel gør med sine produkter. Og IBM er heller ikke er god nok til at gå ud og fortælle om de kundecases, der findes herhjemme, mener John Dalsgaard.

Dermed bliver Lotus Notes' synlighed på markedet langt mindre end konkurrenternes:

»Der er flere IBM-kampagner i USA, blandt andet Lotus Knows, som vi aldrig hører om i Danmark. Der kommer ikke noget i medierne om det, så det kniber det med amerikanernes indstilling til marketing herover på denne side af Atlanten,« siger John Dalsgaard.

IBM genkender kritik

Hos IBM i Danmark kender man alt til nekrologerne om Lotus Notes.

»Det er rigtigt, at Lotus Notes til tider bliver erklæret død. Og det er da frustrerende, når man har ansvaret for blandt andet de produkter i Norden,« siger direktøren for IBM's forretningsområde inden for collaboration og social business i Norden, Morten Olesen, til Version2.

Selvom han godt kan genkende kritikken, er der dog ingen planer om skrue op for marketingbudgettet.

»Det er også rigtigt, at vi ikke markedsfører Notes og Domino særlig meget,« siger Morten Olesen.

Og generelt markedsfører IBM sig ikke specielt meget med traditionelle avisannoncer og tv-reklamer, men fokuserer derimod sin strategi på salg, forklarer Lotus-direktøren.

»Notes og Domino er en del af en langt større produktportefølje, og det er et helt bevidst valg, at IBM ikke markedsfører de enkelte dele, men i stedet er fokuseret på de overordnede strategiske kampagner som Smarter Planet,« siger Morten Olesen.

Samtidig satser IBM mere på kommunikation og markedsføring gennem sociale medier som Twitter og LinkedIn.

»Den næste generation er ikke så påvirkelig af almindelige billboard-reklamer og den slags. Der mener vi, at sociale værktøjer som Twitter er bedre,« siger Morten Olesen.

Men er der ikke en risiko for, at it-chefen vælger en anden platform som for eksempel Microsofts, hvis han med jævne mellemrum kan læse i medierne, at Lotus Notes er en død sild?

»Nej, det er jeg ikke særlig bekymret for. De fleste kunder har jo erfaret, at det at flytte fra en mailplatform til en anden ikke er der, hvor merværdien ligger. Og så er det heller ikke min oplevelse, at Microsoft længere er så tydelig på området for den traditionelle platform med e-mail og kalender,« siger Morten Olesen.

Han ser en tendens hos de øvrige store spillere som Microsoft og Google hen i mod levering af e-mail og kalender gennem cloud computing, som også IBM gør gennem LotusLive. Forskellen er dog, at IBM supplerer deres med sociale tjenester, som minder om Facebook, siger direktøren.

Det gælder også for Lotus Notes:

»E-mail og kalender er stadig vigtige værktøjer, men er ikke nok i sig selv fremover. Vi satser meget på social business,« siger Morten Olesen.

Flere af medlemmerne i Notesnet.dk har igennem flere år forsøgt at få IBM til at hjælpe med at sprede budskabet om nogle af de danske kundecases på Notes-området.

Det er ikke lykkedes særlig godt, mener han:

»Det er som at slå i en dyne. Vi har forsøgt i 10 år, men vi hører stadig ikke ret meget om de danske case stories,« siger John Dalsgaard.

Morten Olesen erkender, at IBM skal blive bedre til den slags herhjemme.

»Det er meget tvivlsomt, at vi kommer til at få et marketingbudget til at reklamere for Notes og Domino på for eksempel Version2 eller tv. Men vi vil meget gerne blive bedre til at komme frem med de gode historier om for eksempel, hvad der sker på markedet for samarbejde,« siger Morten Olesen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (33)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Niels J. Hansen

Selvom min arbejdsgiver er IBM vil jeg tillade mig at give min egen personlige kommentar til dette.

General Motors har ikke fravalgt Notes, men tilvalgt Google i første omgang til brugere uden IT støtte i dag. De har ikke valgt Exchange og Outlook men aktivt fravalgt dette alternativ i deres valg af cloud baseret teknologi. E&Y beslutningen kender jeg ikke, men det er en beslutning primært taget i USA hvor markedsandele bl.a. er meget forskellige fra resten af verden, og et platforms valg derfor kan se anderledes ud.

IBM vil meget gerne udstille den success kunder har med at bruge IBM's produkter - inkl. danske kundeoplevelser og referencer (se f.eks. http://www-01.ibm.com/software/success/cssdb.nsf/topstoriesFM?OpenForm&S...). Hvis man har en success historie eller ønske om at blive en reference kunde, så må man meget gerne kontakte IBM.

Jeg vil ikke udtale mig i detalje om IBM's manglende synlighed, men nøjes med at illustrere med et eksempel:

Hvad har disse tre spillemaskiner til fælles? Sony Playstation 3, Microsoft XBox 360 og Nintendo Wii.

Tre spillemaskiner, som tilsammen har vel omkring 90% af markedet for den type maskine. . . . De har alle en IBM processor indeni!

Men hverken udenpå maskinen, i manualen eller på emballagen fremgår dette nogen steder! Ingen "Intel inside" logo'er her.

  • 3
  • 2
#4 Jan Gundtofte-Bruun

Mikkel skriver "Lotus Domino Server, som er IBM's svar på Microsofts Sharepoint og Exchange", men hvis vi lige ser på tallene: * Lotus Domino Server: Initial release 1991 * Microsoft Exchange: Initial release 1996 * Microsoft Sharepoint: Initial release 2001 og desuden: * Lotus Notes: Initial release 1989 * Microsoft Exchange: Initial release 1996?

Just sayin' ... måske er det MS der svarer igen på Lotus software.

  • 3
  • 3
#6 Nikolaj Brinch Jørgensen

Hvad har disse tre spillemaskiner til fælles? Sony Playstation 3, Microsoft XBox 360 og Nintendo Wii.

Tre spillemaskiner, som tilsammen har vel omkring 90% af markedet for den type maskine. . . . De har alle en IBM processor indeni!

Men hverken udenpå maskinen, i manualen eller på emballagen fremgår dette nogen steder! Ingen "Intel inside" logo'er her.

Men der tales her om Lotus Notes. Et fejlbefængt og udueligt program, som har så stor mangel på UI folk, som kan gøre det nemt at bruge, at det er helt vildt. Det kan da godt være at IBM kan lave gode PowerPC processorer til spillemaskiner, men det ændrer ikke på at software fra IBM er noget der afvikles på Mainframe. PC software har altid været fiasko: OS/2, Lotus Notes, System Architect, RAD, WSAD osv.

  • 2
  • 6
#7 Michael Deichmann

En stor misforståelse omkring Notes er at det anses som en kalender og mailapplikation, og det er helt forkert. Kalender og mail er eksempler på (database) applikationer der kan afvikles i Notes og de 2 kommer med i boksen når man køber det. Hvis man kun bruger Notes til det og ikke udnytter de muligheder for deling af data og dokumenter og andre applikationer kan de da godt være at Notes ikke giver fuld value for the money, men har man behovet, evnerne og viljen mener jeg ikke MS's produktlinie matcher fuldt ud.

  • 5
  • 3
#8 Nikolaj Brinch Jørgensen
  • 4
  • 5
#9 Niels J. Hansen

Nu var det ikke et forsøg på at beskrive den konkurrence mæssige situation, men et forsøg på at lade folk selv komme til en konklusion om hvorfor IBM's markedsføringsstrategi er som den er. Men derudover er jeg selvsagt uenig i at det er uduelige mennesker som har lavet både Notes og IBM's markedsføringsstrategi.

  • 2
  • 1
#10 Nikolaj Brinch Jørgensen

Nu var det ikke et forsøg på at beskrive den konkurrence mæssige situation, men et forsøg på at lade folk selv komme til en konklusion om hvorfor IBM's markedsføringsstrategi er som den er. Men derudover er jeg selvsagt uenig i at det er uduelige mennesker som har lavet både Notes og IBM's markedsføringsstrategi.

Nu er der vel også forskel på at markedsføre et produkt som slutbrugere skal købe, og lægge en strategi for, og så markedsfører en Mainframe processor til spilkonsolfabrikanter. Der er jo ingen slutbrugere der køber PowerPC processorer, og der er heller ingen konkurrence. Intel har bla AMD at konkurrere med (og bla. VIA). ARM bliver jo heller ikke markedsført, da det er inderligt ligegyldigt hvad der sidder inden i din mobiltelefon/tablet. Iøvrigt er det nok ikke PowerPC processoren i PS3 som er interessant. Det interessante er Cell designet med SPE'erne, som jo også er Sony og Toshiba.

  • 2
  • 2
#11 Erik Bennike

Jeg er sådan en ganske almindelig bruger, der ikke er ret religiøs mht. IT systemer. Men jeg har brugt Notes i mange år. Det var en fremragende applikation - også til mail. Men styrken lå i enkle fælles datbaser til informationshåndtering. Vi gik endda så langt som til at lave et komplet Salgs- og Marketingsstyringssytem i en Notes database. Og det var ikke en gang svært at lave. Siden var jeg nødt til at skifte til Exchange, fordi jeg kom til et firma der var MS orienteret. Outlook er et udmærket mail system, men jeg savner Notes - for al den fælles info, den er der bare ikke. Synd at Notes ikke markedsføres lidt bedre.

  • 8
  • 0
#12 Johannes Madsen

Men der tales her om Lotus Notes. Et fejlbefængt og udueligt program, som har så stor mangel på UI folk, som kan gøre det nemt at bruge, at det er helt vildt.

Det lyder som om du ikke har set de nyeste versioner af Notes hvor UI er lavet fuldstændigt om. Det eneste problem ved Notes er efter min mening at det bliver ved med at virke selv om fx Windows opgraderes. Det medfører at der er en masse gamle Notes versioner i omløb som ikke bliver opgraderet. Hvis IBM var lidt smarte ville de indbygge automatisk forældelse i deres produkter. Det gør Microsoft og tvinger på den måde deres kunder til at opgradere.

  • 2
  • 2
#13 Nikolaj Brinch Jørgensen

Det lyder som om du ikke har set de nyeste versioner af Notes hvor UI er lavet fuldstændigt om. Det eneste problem ved Notes er efter min mening at det bliver ved med at virke selv om fx Windows opgraderes. Det medfører at der er en masse gamle Notes versioner i omløb som ikke bliver opgraderet. Hvis IBM var lidt smarte ville de indbygge automatisk forældelse i deres produkter. Det gør Microsoft og tvinger på den måde deres kunder til at opgradere.

Jeg bruger 8.5.2 af Notes, så det.... Produktet er tungt og ringe, sammenlignet med Outlook, GMail, Apple Mail og sikkert flere. UI minder ikke i opbygning om andre applikationer overhovedet, derfor er det overordenlig svært at finde rundt i både programmet og i dets indstillinger. Livet er for kort til den slags produkter hvor man skal bruge al sin tid på at benytte de måske 20% jeg bruger. De 20% skal være ligetil, at der så er nogle få mennesker der vil benytte de helt vilde funktioner er fint, men mail og kalender skal altså være nemmere og ikke så tunge at arbejde med.

  • 4
  • 4
#15 Ib Højme

Jeg har gennem tiden brugt både Exchange og Lotus Notes på arbejdet. Overgangen fra Exchange til Lotus Notes var svær. Men nu efter adskillige år har jeg vel vænnet mig til sidst nævnte. Men som en alm. bruger (email & kalender) oplever jeg stadig Lotus Notes som tung, langsom, 'counter-intuitive' og værst af alt ustabil. To/tre gange om ugen stopper Lotus Notes pgr. af fejl. Og mht GUI, så er det jo en smags sag, men imho minder det mest om 'blast from the past'. Og jeg er glad for selv at kunne bestemme derhjemme, hvor jeg bruger alt andet end Windoze og lign - hvem sagde religionskrig - men det er jo en helt anden snak ;-)

  • 0
  • 0
#16 Maciej Szeliga

Notes klienten er blevet tung efter overgangen til Eclipse til gengæld kan man, hvis man nu kun bruger Notes til mail/kalender, bruge inotes... eller bruge den gamle klient. Domino serveren er til gengæld noget af det mest stabile som findes, vi har kørt i ca. 15 år med Notes / Domino og har kun haft småting. Notes klienten opfører sig ens uanset om man kører den på Linux, OS X eller Windows så support er ikke noget problem. Bruger man Sametime har man også chat, "presence awarness" og online møde funktionalitet. Vælger man også Symphony har man en officepakke.

  • 2
  • 0
#17 Claus Lee

Grunden til at det kan kaldes et religionsspørgsmål er vel fordi visse ortodokse elementer nægter at se virkeligheden i øjnene... deres verdensfoståelse er altså mere farvet af deres holdninger og forestillinger - end af virkeligheden. Så derfor vil jeg da gerne give mit eget subjektive perspektiv - fra en som har taget skridtet fra Notes - og er overlevet!

Efter at være skiftet fra den seneste version af Lotus Notes (efter 4 år) til exchange (for et halvt år siden) vil min egen subjektive vurdering være at... min effektivitet er steget med 30-40% efter skiftet. Dette er hvis jeg sammenlægger al ventetiden på support mv hver gang Notes havde slået en bøvs som den ikke kunne håndtere. Eller bare det at oprette en mail i det elendige web interface til notes med en eller anden applikation som ikke kunne loades, og som hver gang skulle have fire ok, før man kunne skrive en mail. Altså med andre ord en vurdering af min samlede omgang med IT der har med NOTES/Outlook at gøre.

Vi brugte også tidligere adskillige database baserede funktioner via Notes, der alle kørte så langsomt at bare fornyelsen af disse funktioner til ikke notes baserede applikationer sandsynligvis står for halvdelen af den sparede tid - også selvom vi trækker oplæringstiden i de nye systemer fra - eller vent - faktisk så var de nye systemer LOGISKE efter almindelige menneskelig logik principper - så væk var tranining kurserne i udlandet som vi ellers nød meget ;(

Træerne vokser ikke ind i himlen, bevares. Der er mange funktioner i exchange som ikke er optimale, men i stedet for at forsøge at vurdere hvad der trækker op og ned, så vil jeg blot genfremføre mit synspunkt - at jeg arbejder væsentligt hurtigere og mere effektivt efter overgangen til outlook - og at jeg vil mene at IT klager og problemer generelt i den afdeling jeg er chef for er faldet med mere end 50% (løseligt anslået er det faldet til 5-10% af hvad det tidligere var). Faktisk skal jeg tænke tilbage til Notes dagene for at ihukomme de daværende krise forsamlinger af folk der tænderskærende kunne bande i timevis over notes, servicen til notes, manglen på logik i notes .. supporten til notes. Langsommelige notes. Tabte replikationsdatabasefiler. Forkerte opsætninger. Langsomme servere. Manglen på ordentlige moderne shortcuts (På forsiden af notes stod en velkomst med et shortcut TIL shortcuts - dette virkede ironiskt nok ikke i de 4 år jeg arbejdede med skidtet :))

Jeg bør nok tilføje her at jeg absolut IKKE arbejder for MS og ikke sælger exchange eller outlook produkter.

Mine Outlook favoritter: "CTRL SHIFT M - Opret mail - ALLE steder fra i outlook" "CTRL R - Reply" "CTRL F - Forward" Ikke noget med ALT og så 1 og så 3 eller hvordan var det nu...

Jeg savner kun følgende fra Notes dagene...

Al ventetiden imens IT support forgæves forsøgte at redde en tabt replikation på en af deres servere, eller var den lokalt? eller hvilket arkiv var det nu? Og nå nej det havde administratoren fra UK slettet fordi det var på min roaming profil og bla bla = også kaldet LAANG kaffepause :)

Og ja, jeg ved godt hvordan det er at drive Exchange clusters, og det ik så nemt endda. Men når jeg hører enkelte rose Domino servere, så kan jeg ikke lade være at mindes mine gamle chefadministratorer fra et andet job som stadig sværgede til NOVELL... gad vide om de ikke stadig gør det.

  • 2
  • 2
#19 Michael Falstrup
  • 0
  • 1
#20 Michael Falstrup

Jeg bruger 8.5.2 af Notes, så det.... Produktet er tungt og ringe, sammenlignet med Outlook, GMail, Apple Mail og sikkert flere. UI minder ikke i opbygning om andre applikationer overhovedet, derfor er det overordenlig svært at finde rundt i både programmet og i dets indstillinger. Livet er for kort til den slags produkter hvor man skal bruge al sin tid på at benytte de måske 20% jeg bruger. De 20% skal være ligetil, at der så er nogle få mennesker der vil benytte de helt vilde funktioner er fint, men mail og kalender skal altså være nemmere og ikke så tunge at arbejde med.

OK, jeg tror vi har forstået, at du hader IBM og deres produkter, men dine kritikpunkter er i mine øjne useriøse. Du sammenligner Notes med rene mail klienter, hvoraf den ene er ren webbaseret (GMail).

Du kritiserer Notes for ikke at ligne andre UI mæssigt og indrager Apple Mail.... hmmm, har du en Apple maskine!!?? For der er intet der ligner det andet UI mæssigt. Luk, minimer og maksimer sidder i venstre side af program vinduet, du har Apple knap istedet for Alt og Alt-gr og du kan ikke engang lave de samme taste kombinationer som på en PC, men man hører sjældent folk brokke sig over den indlæringskurve.

Du siger at livet er for kort til at bruge 20% af produktet, men bruger du så 100% af outlook eller MS Office ... næppe.

  • 2
  • 1
#21 Michael Rasmussen

Lad mig først præcisere. Nedenstående er baseret på Outlook 2003/2007, så det kan være ændret i 2010.

Først: Outlook er ikke en dårlig mailklient, men det er bestemt heller ikke nogen "silver bullet". De største problemer, som jeg ser det, er listet nedenfor.

1) Søgefunktionen er nærmest ubrugelig. Jeg gemmer af princip alle arbejdsrelaterede mails, hvorfor mængden er 5-cifret. At søge efter en specifik mail, er nærmest umuligt. 2) Hvorfor skal jeg oprette en afsender i min lokale adressebog, såfremt jeg vil kunne verificerede signerede mails fra personen? 3) Det er stadig ikke lykkes mig, at få installeret mere end et certifikat til min konto. Vi er jo nogen stykker, der har flere - personligt, funktions etc. 4) Jeg modtager også mails signeret med GPG, men svjv kræver det 3. parts software at verificerede den slags mails.

  • 0
  • 0
#23 Kristian Larsen

En undskyldning for folk der ikke kan bruge andet en MS Office interfacet til at komme ud af gemmerne og bande.

Her en opsummering af min erfaring: Jeg havde som en del af handelsskolen i midt halvfemserne fået hvad der vel svarede til avanceret pc kørekort derfra og kunne derfor MS Office til fingerspidserne. Jeg arbejdede i små 3 år på en arbejdsplads hvor de brugte Exchange og Office 97.

Jeg kom så videre til en ny arbejdsplads hvor de brugte notes. Da jeg startede brugte de 4.6 klient og design (design versionen er super vigtig ift. UI sammenhæng).

Det tog noget tid at vænne mig til notes klienten og hvordan man brugte den - især var jeg irriteret over søgefunktionen som fungerede relativt ringe.

Jeg fandt relativt hurtigt ud af at grunden var at mailfilerne ikke var indekserede.

Med tid blev klienter og design opgraderet til version 5, version 6 (og med Domino 6 og v 6 designet havde jeg 1000 brugere på 1 domino server med 2x single core xeon og 8GB ram - prøv at køre 1000 webmail brugere på 1 exchange 2003 server uden performance problemer. Det største support problem var Mac brugere fordi OSX pakker alle filer ned i en sub fil så og fordi safari havde problemer med webmail delen og mac brugere åbenbart havde et særligt problem med at bruge firefox (min oplevelse var at det vidst var et princip af den slags kun steve jobs akolyter har).

Med version 6 desginet var stort set alle de elementer som gjorde at jeg syntes v. 4.6 var skod væk - og en lang række blev rettet i v 7 og 8 designet. V 7 rettede især op på kalender delen.

I mellemtiden blev jeg ansat et sted de kørte exchange 2003 og outlook 2003 - der var ret ofte problemer med mail serveren på trods af at der kun var 500 brugere på - der blev også brugt betydeligt mere CPU og memory på afviklingen af exchange.

Exchange 2003 webmail er fænomenalt elendig set iforhold til en v6 eller nyere domino webmail - reelt er den kun brugbar i IE 6. Og klienten og webmailen er ringe til at sortere mails da du ikke kan color code og tagge på en fornuftig måde og kombinere dette med views (et problem 2010 klienten stadig har) - du kan ikke engang få prioriteret mail ift. afsender.

Idag arbejder jeg som konsulent og elsker exchange - det tjener man nemlig mange flere penge på end notes - hvorfor? der er bare så mange små problemer med exchange hele tiden som du aldrig oplever med notes og domino.

Gennem tiden har min oplevelse også været at de argeste modstandere mod Domino/Notes enten har været folk der har gift sig med Microsoft eller som har lært at bruge Outlook klienten og finder det for besværligt at sætte sig ind i Notes klienten.

UI mæssigt er meget nok en vane sag, men hvis man ikke har prøvet andet er min erfaring at en korrekt opsat v8 klient med sametime er noget simplere for folk at bruge end respektive klienter op mod Exchange og Office communication server.

  • 5
  • 1
#25 Lars Hansen

Man skal ikke "sætte sig ind" i et mail program, det bør ske intuitivt. Og ja, Notes er meget andet end mail og kalendere, men som det er blevet nævnt før, så bliver det stadig primært brugt til netop det.

Hvis vi skal tage den en sidste gang; hvis man kun skal bruge et program til mail og kalender, så er der ingen grund til at anskaffe Notes. Så har man helt sikkert forkøbt sig i et for dyrt og komplekst produkt.

  • 1
  • 0
#26 Kristian Larsen

Jo man skal sætte sig ind i de værktøjer man skal bruge til sit arbejde - præcis som man skal sætte sig ind i hvordan gearene virker på ens bil, hvor batteriet er, hvor man indstiller sædet osv. osv. - man kan IKKE forvente at man ikke skal bruge energi på at forstå det værktøj man får stillet til rådighed. Hvis man aldrig har brugt en professionel mail klient før og man kun kender windows mail eller en webmail klient som hotmail, yahoo mail eller gmail vil man skulle bruge mindst lige så lang tid på at sætte sig ind i brugen af Outlook 2010 som i Notes 8.5 og i den sammenhæng er der masser af elementer der er mere intuitive i notes i forhold til outlook. Hvis du får et nyt kamera så skal du også læse manualen for at bruge det optimalt uanfægtet at de basale funktioner er nemme at sætte sig ind i. Det virker som om din definition af intuitiv er hvad man er vant til og så må vi jo blot konstatere at så burde vi være blevet ved symbian og windows 95.

  • 1
  • 1
#27 Flemming Seerup

Nej, intuitiv er netop ikke at det skal være som man er vant til, men at man har en chance for at gætte hvor tingene er, og hvordan de fungerer. Notes er udviklet på samme måde som Nokia's Symbian smartphones. De har ALLE tænkelige tekniske finesser og indstillinger, men alle de lækre features er smidt på med en skovl, og er umuligt at finde ud af selv af hærdede nørder :)

  • 1
  • 1
#28 Kristian Larsen

Nej, intuitiv er netop ikke at det skal være som man er vant til, men at man har en chance for at gætte hvor tingene er, og hvordan de fungerer.

Her et par eksempler på ting der er gennemarbejdede og intuitive: Sony XMB Google Chrome Google Search Lotus Symphony Lotus Sametime Navigon navigation Veeam vSphere client Angry Birds

Her et par eksempler på ting der ikke er intuitive: MS Office 2010 Windows Internet Explorer MS Exchange VI Tivoli Storage Manager Cisco IOS EMC SAN

Lotus Notes ligger et sted midt imellem fordi der er en række positive elementer og nogle ting der er hul i hovedet - af sidst nævnte primært legacy fra pre version 6.

Den eneste grund til at nogen påstår at MS Office er bruger venligt er fordi det minder mest om det vi kender, og så er vi tilbage til min oprindelig pointe: Ja det kræver tid og energi at sætte sig ind i at bruge det værktøj man får stillet til rådighed, uanset om det er en fysisk konsol i en bil eller et stykke software til en computer.

Værdien af softwaren skal derfor måles i hvor godt det kan understøtte en række forretningsgange, og muliggøre nye måder at udføre arbejdet på.

Som det også er nævnt tidligere er notes lidt plaget af at man mange steder ikke har lavet design opdateringer - så derfor kan man godt have en 8.5 klient hvor der stadig køres med 4.6 design på mail eller på nogle af de øvrige databaser. Notes force i forhold til alle andre mail klienter jeg har prøvet har været at mulighederne for at fremsøge information lagret i mail databasen og sorte, indeksere og tagge information. Noget hvor man blot må konstatere at det eneste der kommer i nærheden af som jeg kender til er gmail. Og eftersom mail i dag er et informations arkiv er det en kæmpe force.

At man så kan integrere sin CRM, HR, ERM mv. direkte i Notes gør kun forcen endnu større. Meget af dette kan endda gøres af en dygtig notes administrator mens man på alternativt skal have en sharepoint eller alfresco udvikler ansat og dermed har man så sparet en evt. begrænset merudgift licensmæssigt.

Det kan være jeg iøvrigt skal understrege at jeg fortsat foretrækker at kunder vælger exchange, da jeg dermed får mere arbejde - der er nemlig stort set ikke noget konsulent arbejde i notes installationer da de bare kører.

  • 2
  • 1
#29 Thorbjørn Andersen

Jeg kan simpelthen ikke forstå, at Lotus Notes endnu ikke har fået redo funktion. Det hjælper ikke meget at ens program også kan 100 andre ting, hvis en kerne ting som ens editor er underlegen ...

Jeg kan godt forstå, at det kan få nogle til at tro, at IBM ikke selv tror på deres produkt ...(bruger IBM overhovedet 'eat own dog-food' i forbindelse med Lotus Notes?)

  • 0
  • 0
#30 Michael Deichmann

...(bruger IBM overhovedet 'eat own dog-food' i forbindelse med Lotus Notes?)

IBM benytter naturligvis sine egne produkter og har vel 300.000 Notesbrugere fordelt på et antal driftscentre (vist 2 eller 3 i Europa hver med et større antal Domino clusters til mail og andre til applikationer). Løsningen fungere sammen med Samtime og Symphony samt Quickr (for Domino) mens Lotus Connection (endnu) kun benyttes som webbaseret.

  • 2
  • 0
#31 Michael Falstrup

IBM benytter naturligvis sine egne produkter og har vel 300.000 Notesbrugere fordelt på et antal driftscentre (vist 2 eller 3 i Europa hver med et større antal Domino clusters til mail og andre til applikationer). Løsningen fungere sammen med Samtime og Symphony samt Quickr (for Domino) mens Lotus Connection (endnu) kun benyttes som webbaseret.

Og du kan integrere med connections og LotusLive gennem Activities, fileshare m.m. via plugins til din sidebar i Notes Klienten. Disse plugins/Widgits kan installeres bl.a. via drag and drop fra et website, som tilbyder plugin'en eller gennem centraliseret udrulning i organisationen, gennem update sites.

  • 0
  • 1
#32 Thorkil Olesen

Vi er blevet påtvunget Notes til en applikation, som vi har købt i virksomheden. Det er tungt, langsomt, uintuitivt, lukket og kan ikke udveksle data med andet. For at slå hovedet på sømmet, er det ikke lykkedes vores leverandør efter et lille års tid at tage backup af databasen. (Ja, I læste rigtigt!). Vi bruger heldigvis ikke ikke post eller kalender i Notes.

Med de erfaringer vil jeg ikke anbefale Notes til små virksomheder.

  • 1
  • 1
#33 Michael Falstrup

Vi er blevet påtvunget Notes til en applikation, som vi har købt i virksomheden. Det er tungt, langsomt, uintuitivt, lukket og kan ikke udveksle data med andet. For at slå hovedet på sømmet, er det ikke lykkedes vores leverandør efter et lille års tid at tage backup af databasen. (Ja, I læste rigtigt!). Vi bruger heldigvis ikke ikke post eller kalender i Notes.

Med de erfaringer vil jeg ikke anbefale Notes til små virksomheder.

(laaangt suk), ok, det er nok en af de mere useriøse, jeg troede bunden var nået.

Lad mig kommentere dine punkter en for en.

Det er tungt - Hvad er tungt!? Applikationen i har købt!? Så er det nok udviklerne du skal have fat i. Du bebrejder da vel ikke hammeren for et hundehus, der er dårligt bygget.

langsomt - Har du overvejet om du skal have opgraderet din hardware!!?? Hvilken version kører du. Personligt kører jeg 8.5.3 UP1 og denne bruger kun 165MB Ram, mod en standard IE Explorer's (1 åbent faneblad) 101MB.

uintuitivt - Er det overhovedet et ord, men bortset fra det er det en smagssag. Vi har alle forskellige måder at arbejde på. Heldigvis!!!

lukket - Hvordan lukket!!? Du kan som almindelig person udvikle alle de databaser du lyster. Designer klienten er nemlig gratis, det er først når du skal til at bruge applikationen på en Domino server, du skal til at betale. Desuden kører IBM meget på Open Source gennem sitet/organisationen openntf.org. Desuden er Notes Klienten baseret på Open Source IDE'en Eclipse, som gør det muligt at tilrette selve klienten, bl.a. gennem plugins.

kan ikke udveksle data med andet - her udstiller du din manglende viden om, hvad platformen kan. Domino kan udveksle data med alle. Enten gennem indbygget funktionalitet på Domino serveren, DECS eller dens storebror, som koster penge, LEI. Derudover er der masser af muligheder for at udveksle data gennem applikationsudviklingen og i dag findes der endda JDBC driver til Notes, som gør dig istand til at hente data fra Notes Applikations gennem SQL Queries. Jeg udveksler daglig data til/fra AS400, DB2, MS SQL, MySQL, Excel m.m. Indbygget funktionalitet i Notes Applikationer, som ikke kræver nogen form for udvikling, er at alle oversigter (views) kan præsentere sine data i XML format, blot ved at forespørge via URL med speciel parameter påført.

Du er endnu en af disse personer, som har set sig sur på noget og griber enhver chance for an rakke det ned. Du har ret til din mening, men du skal ikke forvente, at du ikke udfordres, når dine argumenter lugter langt væk af manglende kendskab til platformen.

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere