Dansk kø-system i skyen forhindrede Champions League-billetkaos

Billetlugen valgte at bruge danske Queue-IT's kø-system for at få salget af billetter til fodboldkampen mellem FC København og Chelsea FC til at forløbe uden nedbrud.

Billetsalg til store begivenheder udløser som regel et stormløb på it-systemerne, hvilket næsten uundgåeligt fører til sure kunder og artikler om endnu et nedbrud. Den situation undgik Billetlugen onsdag, da billetterne til Champions League-fodboldkampen blev sat til salg.

Billetlugen havde på forhånd allieret sig med danske Queue-IT. Det betød, at kunderne blev sat i venteposition i Amazons sky, før de i god ro og orden blev ledt videre til Billetlugens billetsystem.

Det betød, at billetterne blev solgt på mindre end en halv time uden nedbrud undervejs.

Læs også: Nødhjælp til rødglødende servere: Nyt dansk firma laver kø i skyen

Hos Queue-IT er man glade for den vellykkede afvikling, selvom der i første omgang blot er tale om et enkeltstående samarbejde med Billetlugen.

»Det er den kunde, som alle foreslår, at vi skal have, fordi det er der, alle kan se værdien. Så for os er det en strategisk vigtig aftale,« siger partner Camilla Ley Valentin fra Queue-IT.

Billetsalg er blot ét område, hvor et kø-system kan være nyttigt. Ifølge Queue-IT kan selskabets system bruges til at forhindre nedbrud på alle typer hjemmesider med selvbetjening.

»Ethvert tilfælde, hvor kapaciteten ikke kan følge med en ekstra belastning. Det kunne for eksempel være, da vi havde Renoveringspuljen, hvor man har en deadline, og folk skal udfylde en ansøgning. Men det kan også være, hvis man har lanceret en aggressiv markedsføringskampagne,« forklarer Camilla Ley Valentin.

Queue-IT håber udover at kunne samarbejde med Billetlugen om fremtidige events også på at kunne bruge referencen til at få udbredt systemet til udlandet.

Kø-systemet fungerer ved, at de besøgende op til åbningen af billetsalget først bliver placeret i venteposition i en pulje i skyen. Når salget åbner, bliver de kunder, som har stillet sig i kø før åbningen, tildelt en tilfældig plads i køen.

De kunder, som kommer ind på hjemmesiden, efter salget er begyndt, får tildelt plads i køen i rækkefølge. Selve køen består af en hjemmeside, som kører på Amazons cloud-løsning, hvor kapaciteten kan skalere til at følge med antallet af brugere.

Køen sluser derefter de besøgende videre til i dette tilfælde Billetlugens billetsystem i en mængde, som ikke overbelaster systemet.

De brugere, som venter i køen, vil kunne få besked om, hvor mange der er foran i køen, om der er tæt ved udsolgt, eller andre oplysninger, som Queue-IT's kunde ønsker at give videre til brugerne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Nørregaard Blogger

Tillykke til Queue-IT for den gode reference-kunde, og tillykke til Billetlugen for få en løsning på et problem, der har hjemsøgt denne type sites i mange år.

Er der nogen, der har prøvet at bestille biletter til kampen og kan fortælle om hvordan kø-oplevelsen var?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere