Dansk it-virksomhed rider med på boomet i kinesisk fintech

Tradeshift
Selv om kinesiske statsbanker er håbløst gammeldags, topper kinesiske firmaer listen over verdens mest innovative fintechvirksomheder. Udviklingen af drevet af internetgiganter som Alibaba, men danske Tradeshift trænger sig også på.

»Shift happens.« Sådan står der på medarbejdernes T-shirts og badges på den danske fintechvirksomhed Tradeshifts kontor i Suzhou, som ligger et par timers kørsel fra Kinas finansielle hovedstad, Shanghai.

Medarbejdernes gennemsnitsalder er lige under 30 år, og der er bordtennis, billard og bordfodbold i området omkring køkkenet og baren i det åbne og rustikke kontorlandskab. Vidste man ikke bedre, kunne man lige så godt tro, at man var i Silicon Valley.

»Shift happens« er ikke bare et udtryk, det er også navnet på en gamingplatform, som giver to venner mulighed for at spille sammen, og det matcher godt med Tradeshifts berettigelse i Kina og i resten af verden.

Fra at være en platform for elektronisk fakturering mellem virksomheder omfatter forretningsområdet i dag alt i en leverandørkæde; fra indkøb, logistik og betalinger til leverandørrisiko og finansiering.

Tradeshift har også udviklet sin egen App Store, hvor partnere kan udvikle løsninger og tjenester, der kobles til Tradeshifts egne databaser og software.

Virksomheden er siden etableringen i København i 2010 vokset med raketfart og har i dag mere end 600 ansatte globalt på kontorer i 13 lande, herunder de tre kinesiske byer Shanghai, Chongqing og Suzhou.

Siden opkøbet af IBX Business Network tidligere på året er Trade­shift blevet verdens største handelsplatform med 1,5 mio. virksom­heder om bord.

Det var først i 2016, at det blev muligt at lave elektroniske fakturaer i Kina, og Tradeshift var på pletten.

Et enormt vækstpotentiale

Mikkel Hippe Brun er partner og en af de tre grundlæggere, og han stod i 2013 i spidsen for at etablere et R&D-center i Shanghai med lokalt ansatte for ydmygt at snuse til det kinesiske marked, som lugtede af et enormt vækstpotentiale.

De seneste par år har han været i Kina næsten en gang om måneden, og han har måttet drikke en del kinesisk brændevin og spise mange, lange middage for at skabe de nødvendige relationer og få indblik i kinesisk forretningskultur. Belært af andre teknologifirmaers fejltrin i Kina har Tradeshift både valgt at tilpasse eksisterende produkter samt udvikle nye produkter målrettet det kinesiske marked.

»Vi har ikke forsøgt bare at erobre en plads. Vi har forsøgt at bygge et netværk og lære. Og at komme i dialog med centralregeringen. Vi er her ikke, fordi der er billig arbejdskraft i Kina. Vi er her, fordi der er en spændende it-sektor, og fordi der er talent. Der gik to et halvt år, hvor vi talte med en masse mennesker, og til sidst sparkede vi til bolden,« siger Mikkel Hippe Brun, der tidligere arbejdede for IT- og Telestyrelsen som teknisk ansvarlig for udviklingen af det offentliges elektroniske faktureringssystem; NemHandel.

Mikkel Hippe Brun stod som partner og medgrundlægger af Tradeshift i 2013 for at etablere virksomhedens R&D-center i Shanghai. I dag har virksomheden flere end 5.000 kunder i Kina. (Privatfoto)

Adgangsbilletten til det kinesiske marked blev joint venture-partnerskaber med Baiwang og Shenzhen XunLian Technology Development. Baiwang er den ene af kun to virksomheder, som har licens til at udstede elektroniske fakturaer i Kina.

Siden er det gået rigtig stærkt. Tradeshift har nu flere end 5.000 kunder i Kina, og har i det første år udstedt over 70 millioner fakturaer. Desuden indgik virksomheden i foråret en aftale med et af Kinas største fintechselskaber, Credit Ease, der samtidig er blevet medejer af Tradeshift.

Fra kuglerammer til it

Det kan måske overraske, at et af verdens førende fintechselskaber kan lære noget i Kina, som er notorisk kendt for sin bureaukratiske og statskontrollerede banksektor. Men selv om det kun er få år siden, man stadig brugte kuglerammer som regnemaskiner i bankerne, så er der fire kinesiske virksomheder i top-5 på den seneste liste over verdens mest innovative fintechvirksomheder fra konsulenthuset KPMG.

Således toppes listen af internetgiganten Alibabas datterselskab Ant Financial, som blandt andet står bag Kinas mest populære mobile betalingssystem, Alipay, med tæt på en halv milliard brugere.

Kineserne var ganske vist de første i verden, som fremstillede penge­sedler, men alt tyder på, at landet med verdens største befolkning og 751 millioner internetbrugere også kan blive et af de første kontantløse samfund.

Mange kinesere har aldrig haft hverken en computer eller et kreditkort, og udbredelsen af billige smartphones i Kina har gjort, at mange er gået direkte fra kontanter til mobilbetalinger. Ifølge de kinesiske myndigheder bruger 65 procent af alle mobilbrugere deres telefon som pung.

Kampen om kinesernes big data og digitale pengepung udkæmpes primært mellem Alibaba og Tencent, der står bag det mest brugte sociale medie WeChat, som er på vej mod en milliard brugere og også har et mobilt betalingssystem indbygget.

Mange af funktionerne i WeChat findes andre steder i verden, for eksempel i Apple Pay eller Android Pay og Facebook Messenger. Det særlige ved WeChat er, alle funktioner er integreret i den samme platform, så du (hvis du har registreret dig med en kinesisk bankkonto) kan handle, betale regninger, overføre penge til en ven og booke en tid hos lægen – uden at forlade appen.

Et umættet behov

Men hvordan kan det gå til, at Kina pludselig er blevet globalt førende inden for fintech? Forklaringen er, at der i takt med den høje økonomiske vækst og den stigende velstand i Kina er opstået et kæmpe umættet behov for investeringsmuligheder og finansiering.

De tunge statsbanker er primært gearet til at håndtere de lige så tunge statsejede kinesiske mastodonter, og små og mellemstore virksomheder har haft meget svært ved at låne penge. Desuden har de kinesiske myndigheder givet private virksomheder lang snor i forhold til innovation af nye forretningskoncepter og teknologier, mener Mikkel Hippe Brun:

»De har observeret og fået en fornemmelse af retningen, og så har de slået ned. Det er det samme, de gør i Silicon Valley. Det kunne Danmark lære af. Vi er mere tilbøjelige til at slå ned med det samme.«

Først i 2014 besluttede den kinesiske regering at give private virksomheder tilladelse til at drive bankvirksomhed i Kina. Det skete sandsynligvis i erkendelse af, at staten havde mistet kontrollen med de såkaldte skyggebanker (private långivere), der spillede en afgørende, men også ulovlig rolle i erhvervslivet.

De nye muligheder har fået industrien til at boome så meget, at investorer rundt omkring i verden er begyndt at frygte en kinesisk fintechboble.

Tradeshift har betalt for adgangsbilletten til det kinesiske marked ved at dele sin teknologi med sine kinesiske partnere, og derfor lurer konstant truslen om at blive spist, som det er sket for andre teknologiselskaber fra Vesten.

Og det er en trussel, som Mikkel Hippe Brun er meget opmærksom på.

»Vi må hele tiden flytte os. Det er supernemt for dem at se, hvordan vi gør tingene, og så rykker de selv ind på det felt. Så man er nødt til at bygge på de styrker, man har uden for Kina. Det er i hvert fald vores strategi. Vi har en global platform med multinationale selskaber med lange leverandørkæder ind i Kina. Det er vores styrke. Udstedelsen af en faktura er en commodity, og det er ikke det, vi skal leve af i Kina. Det var en måde, hvorpå vi kunne booste vores tilstedeværelse i Kina, men vi rykker lynhurtigt videre,« siger han.

22. august kl. 11:50. Artiklen er rettet mht. antallet af ansatte i virksomheden. Vi beklager fejlen, red.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017

Affecto has the solution and the tools you need

According to GDPR, you are required to be in control of all of your personally identifiable and sensitive data. There are only a few software tools on the market to support this requirement today.
13. sep 2017

Xena - an innovative force in testing next-generation communications technology

22. aug 2017