Dansk it-iværksætter vil ændre radikalt på fiskeindustrien

22. juli 2015 kl. 06:581
Macellum vil gøre op med auktionshusenes magt over fiskepriserne med et værktøj, der ifølge iværksætterne selv kan spare fiskerne for hundredetusinder af kroner.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det hele startede en lørdag aften, hvor fisker-søn Rasmus Christensen sad og drak en øl med sin far.

Snakken gik på fiskepriserne, da faren, som er gammel fisker gennem 15 år, spurgte, om man mon ikke kunne lavet et smart system, så fiskerne kunne se, hvad priserne var på auktionshuset i fiskeribyen Hvide Sande.

Rasmus Christensen gik straks i gang med at lave et simpelt regneark, der kunne hente priserne og vupti, så var idéen til en virksomhed sået.

»Det tog ikke fem minutter, før vi kunne se, at det var smart at kunne se priserne fra flere havne. Og så lagde vi det online,« siger Rasmus Christensen, der er stifter og adm. direktør for prisværktøjet for fiskere Macellum.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fiskebranchen er en konservativ industri ifølge den 26-årige iværksætter, der nu vil forsøge at ruske op i den måde, som tingene foregår på.

Hidtil har fiskerne måttet leve med en uigennemsigtig branche, hvor det er svært at sammenligne priserne mellem de omkring syv forskellige fiskeauktionshuse i Danmark og dermed finde det sted, hvor de får mest for fiskene.

Forskellen fra at vælge det auktionshus med de bedste priser en dag, kan nogle gange give en fortjeneste på over 50 pct. mere end der, hvor priserne er dårligst ifølge Rasmsus Christensen. Det kan betyde, at den samme mængde fisk giver flere hundretusinder af kroner mere til fiskeren.

Og det er der hårdt brug for ifølge fiske-iværksætteren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Alle de her billige fisk man kan få i Spanien og Kina sænker også priserne på det danske fiskemarked, så fiskerne bliver presset økonomisk,« siger Rasmus Christensen.

»Auktionshusene har praktisk talt monopol på fiskehandlen. De kan helt vælge, hvad fisk skal sælges til, og hvad der skal tages i kommission. Hvis auktionshuset hæver kommissionen, er fiskerne nødt til at sælge fisk alligevel,« siger han og påpeger, at auktionshusenes andel typisk ligger på 10-18 pct. af prisen.

Udnytter allerede eksisterende data

Det er ikke fordi, at Rasmus Christensen har opfundet den dybe tallerken.

Alle de data, som Macellum benytter sig af, eksisterer såmænd allerede i forvejen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På den ene side benytter tjenesten sig af fiskepriserne fra auktionshusene, der i forvejen er offentligt tilgængelige på husenes hjemmesider. På den anden side udnytter iværksætteren den EU-regel, der kræver, at fiskerne registrerer fangsten i en log.

Systemet tager derefter blot de to tal og sammenholder dem. Derfra kan det udregne, hvor meget den enkelte fisker kan tjene på at sælge dagens fangst i de forskellige auktionshuse. Samtidig udregner værktøjet også hvor meget brændstof, det kræver at sejle til andre havne længere væk og lægger det ind i omkostningerne.

»Da vi byggede systemet, gjorde vi meget ud af at, fiskeren ikke skal lave ekstra arbejde. Desuden leger vi med et filter, der kan regne frem til, hvad prisen bliver i morgen,« siger Rasmus Christensen.

På den måde bliver markedet mere gennemsigtigt, og auktionshusene kommer til at konkurrere mere på priserne, hvilket ifølge Rasmus Christensen vil komme fiskerne til gode.

»Jeg håber, at vi kan være med til at ændre radikalt på fiskeindustrien og hjælpe en branche, der er hårdt ramt,« siger han.

Betalt af egen lomme

At det er hårdt arbejde at skabe en startup, kan Macellum-stifteren skrive under på.

Han startede med at udvikle virksomheden med en partner i november 2014, men på grund af uenigheder, forlod medstifteren virksomheden og Rasmus Christensen måtte fortsætte arbejdet alene.

Det hele er indtil videre finansieret af ham selv - eller bootstrapped med andre ord. Og sideløbende arbejder han på sin phd-grad, hvilket hurtigt har skabt en arbejdsuge på 80-90 timer.

»Det kræver masser af kræfter og ingen søvn at være iværksætter. Og så bliver man presset til at tage nogle beslutninger engang i mellem, som at afskedige min medstifter. Det synes jeg ikke var sjovt,« siger Rasmus Christensen.

Der er siden kommet et par softwareudviklere til, som Rasmus Christensen har kunnet finansiere ved at love dem andele i virksomheden. Til gengæld arbejder de gratis på projektet.

»Det er dyrt at få de tunge drenge med. Hvis jeg skulle have betalt for dem, ville det allerede have kostet 250.000 kr. Men man kan strække sig langt med viljen og overbevise folk om, at det er en god idé,« siger han.

Alligevel er det ved at være slut med at gøre det hele gratis. Iværksætteren har et mål om at udvide til resten af Europa og verden på sigt, og han arbejder derfor på at få sikret en investering, så han kan hyre nogle sælgere.

Macellum går i beta til august og skal efter planen lancere til oktober.

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
22. juli 2015 kl. 17:26

Fint en RIGTIGT iværksætter, dygtigt og flittig, med en rigtigt ide.

Som samtidig også tænker på at få sin uddannelse, og dygtigt gøre sig.

Samt ikke bare vil prøve at fond rejse nogen penge, på noget banalt som man alligevel ikke er dygtigt nok til at levere.

Han har så ikke siddet i kælderen, men har tager en uddannelse ved siden af. FLOT og TILLYKKE.
Den første rigtige artikel, om en rigtigt iværksætter, med et rigtigt produkt og ide, vi har set fra Elías Christian Lundström I stedet for de sædvanlige look alike og wanna be

Så han er ikke en torsk, men har solgt fisken, efter at de er landet.

Altså Rasmus Christensen.

http://www.version2.dk/artikel/lave-den-naeste-facebook-maa-man-saelge-skindet-foer-bjoernen-er-skudt-76132