Dansk IT: Fuld digitalisering i Danmark kan tidoble produktiviteten

Danmark kan høste en tidobling af samfundets produktivitet, hvis vi tager skridtet fuldt ud med digitalisering i stedet for små drys. Det mener Dansk IT.

Målt pr. indbygger vil Danmark i løbet af få år kunne tidoble produktiviteten, hvis vi tager skridtet fuldt ud med digitaliseringen af samfundet. Det mener interesseorganisationen Dansk IT, som er initiativtager bag en ny kampagne Danmark 3.0, skriver dagbladet Børsen.

I spidsen for kampagnen står direktør Ejvind Jørgensen fra Rambøll og Per Knudsen fra Cbrain. De peger på, at der kan hentes store gevinster ved en fuld digitalisering af alt fra borgerservice til industriproduktion.

Formålet med kampagnen er at få politikerne til at fokusere på de store linjer og sætte gang i en proces, som ifølge bagmændene i sidste ende vil kunne gøre produktiviteten i Danmark så høj, at virksomhederne vil kunne trække produktion hjem fra lavtlønslande til robotstyrede fabrikker i Danmark.

»Hvis vi gør det her på den rigtige måde, vil det samtidig være Danmarks sidste digitaliseringsstrategi. For når den er gennemført og digitaliseringen er udnyttet i alle sammenhænge, vil digitalisering ikke mere være et emne, vi har behov for at diskutere endsige lægge strategier for,« siger Ejvind Jørgensen til Børsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Peter Flemming T. Sjølin

Hvad baserer Dansk IT og disse talspersoner deres antagelser på? Det er jo meget fint, de sammen med nogle forskere fra CBS har lavet et lille website (eller community) med videoer osv. men hvordan er de nået frem til tallet 10? Og som Peter Hansen så meget pænt formulere det, hvor er substansen?

Det er jo meget fint at konsulentbranchen (som blandt andet indbefatter Rambøll-Informatik A/S og Cbrain) påstår at der findes et potentiale, men der mangler sædvanen tro nogle helt fundamentale (kritiske) antagelser, og falsificeringsteknikker, og dem finder man ikke på DK3.0, eller hos Rambøll eller hos Cbrain i deres analyser, whitepapers og publikationer.

Derfor bør man med god grund tage DK3.0 og udmeldingen som Rambøll og Cbrain fremsætter med et gram salt.

  • 0
  • 0
#3 Niels Jensen

Inden kommunesammenlægningerne var der ét sted, som man skulle henvende sig for at få et nyt pas: Rigspolitichefen! Tilmed sørgede denne for, at men i god tid inden ens nuværende pas udløb modtog en blanket med alle de nødvendige personlige informationer, så man blot skulle underskrive blanketten, få et tidssvarende pasfoto og aflevere det hele på en politistation. En enkel og velfungerende løsning!

I dag er denne elegante løsning erstattet med 98 løsninger. Man downloader og udskriver en PDF-fil fra kommunens hjemmeside, udfylder den i hånden (øget change for læsefejl / skrivefejl) og aflevere den på borgerkontoret i en tilfældig kommune sammen med billede og gebyret, som selvfølgelig er gået op, da der skal vedligeholdes 98 PDF-formularer i stedet for blot én. Nogle kalder det rationalisering!

Jeg er sikker på, at vi i Danmark kunne hjemtage produktion ved mere intensiv brug af robotter. Det kræver blot, at industrien har de nødvendige ingeniører til at udvikle og vedligeholde disse robotter. Japanerne har i mange år beholdt produktion i Japan netop ved intensiv automatisering og brug af robotter.

Vi har dog allerede områder, hvor vi er meget langt fremme. Eksempelvis SKAT, hvor man kan udfylde en selvangivelse online selv med selvstændig virksomhed, udenlandsk indkomst og andre komplicerende faktorer, og nogle sekunder senere se årsresultatet på skærmen. Denne automatisering gør jo, at ansatte i SKAT kan bruge mere tid på opsøgende virksomhed - razzier.

Mens SKAT har centraliseret, så har kommunerne decentraliseret. Så man i dag får ejendomsskat fra kommunen og derudover en renovationsregning fra en anden virksomhed ejet af kommunen. En regning - og dermed én henvendelse til borgeren - er erstattet af to! Det kan hverken være rationelt eller besparende.

  • 0
  • 0
#4 John Vedsegaard

Med fare for at blive hængt skriver jeg:

At rationalisere IT kan også øge effektiviteten. Jeg kan for eksempel nævne det offentliges brug af google analytics og alle former for SEU optimering, ikke er nødvendigt på offentlige sider, da de jo ikke skal sælge noget.

Frem for alle de mennesker der arbejder med det, kunne man ansætte 1 eller 2 til at samle alle offentlige links på én side, for eksempel som en underside på borger.dk.

Jeg har ikke nogen ide om hvor mange timer der bruges årligt på denne overflødige teknologi, men der er vist ikke tvivl om at det er meget mere end 1-2 personer årlige arbejdsindsats, måske flere hundrede der arbejder med sådanne overflødige teknologier.

Derudover kan man også se på mængden af offentlige sider, som: skat.dk borger.dk letnok.dk

og mange andre ikke kunne slås sammen til en side, med mindre antal ansatte selvfølgelig.

Samtidig må der være en masse med viden om hvordan man kan gøre det offentliges forbrug af IT mere effektivt, som ovenfor beskrevet blandt andet ved at afskaffe overflødigheder.

Ud over besparelserne kan fordelen være at Dansk IT bliver mere eksport orienteret.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere