Programmeringskursus for skolebørn skal redde Danmarks it-fremtid

Stor mangel på tilbud til it-interesserede børn og unge har fået udviklingshuset Trifork til at stable undervisning i Scratch, Unity 3D og HTML5 på benene. Projekt "Junior GOTO" er en dundrende succes.

Hvordan får man flere unge danskere til at fatte interesse for it og programmering, så Danmark kan få flere dygtige it-talenter?

Den diskussion har du nok hørt før, men hos it-firmaet Trifork har man nu valgt selv at gøre noget ved problemet. Fem onsdage i træk kan børn og unge i alderen 9-18 år komme til workshop hos Trifork og lære at programmere.

»Folkeskolen har ikke tilstrækkelig undervisning i it, og her i Aarhus mangler der uddannelsestilbud til dem, som har en interesse for det. Vi kan se, at der er et behov, så nu starter vi disse workshops, hvor børn kan lære at komme i gang med at udvikle programmer,« fortæller Søren Eskildsen, landechef for Trifork, til Version2.

Tilbuddet er døbt Junior GOTO, efter de konferencer som Trifork i forvejen arrangerer, og koster 250 kroner for fem onsdage med to timers undervisning. Har forældrene billet til GOTO i Aarhus, er det gratis.

Første workshop blev holdt onsdag den 4. september fra 16 til 18, med Søren Eskildsen selv og tre andre fra Trifork som undervisere.

»Vi er begyndt med fire instruktører fra Trifork, men det er ikke et lukket projekt, det var bare lige det nemmeste. Nogle forældre har allerede sagt, at de gerne vil hjælpe til, og vi vil også tage fat i universitetsstuderende og høre, om de vil undervise,« forklarer Søren Eskildsen.

Selvom der ikke har været meget markedsføring af tilbuddet, blev de 26 pladser på holdet hurtigt taget, med flere på venteliste. Og de fleste kommer ’udefra’.

»Mine egne børn nåede ikke med, og jeg kender kun 3 ud af de 26. Så det er ikke bare vores egne børn, der kommer,« siger Søren Eskildsen.

Pensummet på første workshop var introduktion til både Scratch, spilmotoren Unity 3D og ren HTML5. I den aldersspredte gruppe af børn og unge blev de hurtigt delt op - men ikke efter alder, kun efter evner.

»Vi ser, hvem der er fremme i bussen, og hvem der lige skal have forklaret det en ekstra gang. Det hænger ikke nødvendigvis sammen med alderen. De bedste vil løbende få nye opgaver, så de altid er udfordret, og er de rigtigt dygtige, kan de ende med at lave deres eget League of Legends-agtige spil,« siger Søren Eskildsen.

Til den første workshop var der udover de fire frivillige instruktører også to ekstra klar i kulissen, hvis det var nødvendigt for at holde alle beskæftiget. ’Bemandingen’ de kommende fire workshops bliver så løbende tilpasset behovet.

Håbet er, at deltagerne bliver opslugt af programmering og også fortæller deres kammerater begejstret om det. Så kan der måske i næste runde være flere hold, med andre frivillige undervisere end Trifork-folk.

»Vi vil som it-virksomhed gerne se, at unge mennesker her fra Aarhus fanger interesse for programmering. Vi kan se, at mange af dem, der er fostret i Aarhus og siden er blevet store stjerner, startede i en meget tidlig alder. Måske har de kodet noget simpelt som en bold, der hopper på en skærm og syntes, at det var sjovt. En dag sidder de så og optimerer på Googles Chrome-browser,« siger Søren Eskildsen, med slet skjult reference til Lars Bak og hans kolleger, der står bag blandt andet V8-motoren i Chrome.

Version2 er mediepartner på GOTO konferencen, som du kan læse mere om og tilmelde dig her..

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (18)
Ove Andersen

Thumbs up for det! Og så til en billig pris endda, så næsten alle kan være med.

Det var sådanne projekter der burde have noget statsstøtte, så de kunne blive spredt ud over det ganske land. Og så skulle de afvikles af entusiastiske folk med relation til området, som f.eks. folk fra Trifork.

Kunne det gøres til en Universitetsopgave at holde sådanne små workshops for folkeskoleelever? Eleverne vil både lære noget fagligt og praktisk, samtidigt med de vil få et indblik i hvordan et Universitet ser ud og hvad man laver dér.

Carsten Olsen

Det vigtigste er at de unge får selvtillid til at sige "software er aldrig færdig, jeg tror lige jeg bygger den lidt om". Bang, hurtig (og gentagene)iteration. Jeg tror Trifork er mestrer i disse disipliner.
Som det er nu, tror de unge at software er en context, der købes indpakket i cellofan.

Stephan Henningsen

Godt initiativ! Måske man kunne slå to fluer med ét smæk og synliggøre, at der findes billigere og pænere styresystemer end de to gængse. Det afhænger naturligvis af hvorvidt de anvendte programmer er understøttet, men det ville være skønt hvis ungerne løb hjem og installerede Ubuntu ved siden af deres WoW-OS.

Nicolas Guilbert Blogger

Helt klart.

Linux-stack'en er helt fantastisk at arbejde med i undervisningssammenhæng, fordi hele open source-kulturen lægger op til og understøtter, at man skal være nysgerrig og undersøge videre og videre, på bedste konstruktivistiske vis.

På vores skole har vi gjort os en del erfaringer med Scratch men også Leocad, et CAD-program til Lego, som kan bruges tværfagligt, samt diverse tegneprogrammer.

Det er bare at apt-get install'e derudaf.

Seneste tiltag er Minetest, som man bl.a. kan bygge elektroniske kredsløb i og meget, meget mere (à la Minecraft). En af de smarte ting ved Minetest ift. Minecraft er, at det giver børnene (de store i 3.) en naturlig motivation for at anvende kommando-prompten, kode lua, ssh'e, sætte servere op, debug'e, lære engelsk mm.

Mikkel Kristiansen

Jeg står selv for et valghold i IT på min skole og ville meget gerne bruge Scratch og introducere eleverne til linux. Men som tingene er nu kan jeg ikke installere noget på skolens computere og med ca. En halv time til forberedelse er der ikke meget tid til indholdet. Men hvor er det skægt når undervisningen virker og eleverne lærer at skrive HTML ved at lege med det. En af mine elever skulle med Junior Goto, blev lidt misundelig.

Jan Gundtofte-Bruun

Til visse ting kan du ikke stole på nogen som helst andre.
(hint: de danske efterretningstjenester, forsvar og anden form for national sikkerhed).


Det er nok et meget lille segment af dansk-produceret IT. Et større segment er forretninger, der ikke kan eller ønsker at lægge udviklingen ud til Langtbortistan, for eksempel fordi den er gennemsyret af danske kommentarer eller variabelnavne (givetvis på grund af en dansk branche-jargon) som ikke omkostningsfrit lader sig oversætte.

Christian Nobel
Christian Nobel
John Vedsegaard

Gode ideer kommer næsten altid nede fra, børn er nok den bedste gruppe til at få dem. De har også nemmere ved at finde på ønsker, som jo også er en betingelse for kreativitet.

Det burde være gratis og noget som eksisterede i samtlige kommuner som en fritidsaktivitet.

Jeg mener vi har mere brug for sådan noget, end fritidsaktiviteter hvor tiden hovedsagligt bruges på åndssvage spil som ikke indeholder mindste gran af kreativitet.

Daniel Udsen

Kunne klassesæt med f.eks. Raspberry Pi ikke være vejen frem?

Raspberri Pi's er en hw dims der for dkk300,- løser et problem du kan løse for en brøkdel af den pris med virtualiserings produkter. Og set fra et web perspektiv en selv virtualisering unødvendigt eftersom du kan køre et fuldt webmiljø iden i de fleste runtimes(gælder svjv både for python, ruby, og java). Ie et rasberri Pi board er ikke et nødtvendigt værktøj.

Det vigtige er at få folkeskolen væk fra den it-sky "integeret it" strategi og over til faktisk at undervise i datalogi som et fag der er ligestillet med matematik of fysik.

Christian Nobel

Raspberri Pi's er en hw dims der for dkk300,- løser et problem du kan løse for en brøkdel af den pris med virtualiserings produkter. Og set fra et web perspektiv en selv virtualisering unødvendigt eftersom du kan køre et fuldt webmiljø iden i de fleste runtimes(gælder svjv både for python, ruby, og java). Ie et rasberri Pi board er ikke et nødtvendigt værktøj.

Du er helt gal på den.

For det første så står Mikkel med det problem at han ikke selv må installere noget på skolens computere, så hvordan skal man lige til at håndtere et virtualiserings miljø - det bliver et helvede.

Hvorimod man med Raspberry har en autonom dims der ikke koster ret meget, og hvor hver elev har sit eget tilhørsforhold kva SD kortet.

For det andet, og det er hammervigtigt når vi taler undervisning, så er Raspberry en lille fysisk dims, der ligger lige foran eleven, og som eleven rent fysisk kan tage at føle på - og eleven kan parre det med fysikundervisningen ved på en overskuelig måde at kunne styre porte, og dermed få en fantastisk aha oplevelse.

Daniel Udsen

For det første så står Mikkel med det problem at han ikke selv må installere noget på skolens computere, så hvordan skal man lige til at håndtere et virtualiserings miljø - det bliver et helvede.

Og det bliver det ikke at få godkendelse til at bruge 6000,- på et klasseset, problemet her er skolens atitude ie at skolen vælger at ligge burokratiske forhindringer i vejen for IT undervisning.

Det er mentaliteten den er gal med i folkeskolen ikke de manglende faciliteter.

Mikkel Kristiansen

Økonomisk er det ikke her problemet ligger, men som andre påpeger - strukturelt. De bærbare computere vi har på skolen, ville jeg uden problemer kunne installere debian på og sætte op til noget let web-udvikling og installere Scratch for den sags skyld. Men de bindinger computerne er pålagt, gør at det er ikke muligt.

Men jeg regner da med at tage min extra Raspberry Pi med og så bruge den som ftp/webserver. Men det føles ikke helt rigtigt at skulle lægge hardware og hjemmeside til for at få ens arbejde til at fungere...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder