Dansk it-firma betalte indere for at spamme blogs

It-sikkerhedsfirmaet Orbasoft fik et indisk firma til at skrive 300 positive kommentarer som et led i søgemaskineoptimering. For prisen på 5.000 kroner har det danske firma nu fået masser af omtale.

»Ja, jeg skal da love for, at vi har fået omtale.«

Desværre for Orbasofts direktør, Thomas Jaskov, er omtalen ikke helt så positiv som forventet, efter it-sikkerhedsfirmaet for et par uger siden satte en ny marketingstrategi i søen.

For små 5.000 kroner har Orbasoft fået en indisk virksomhed til at skrive 300 kommentarer på blogs og debatforummer på nettet. Ifølge det indiske firma ville det hjælpe Orbasoft med at få en bedre placering i resultaterne hos søgemaskiner som Google.

»Vi talte sammen om forskellige strategier, og de fremlagde det som en god og billig måde at lave søgemaskine-optimering på.,« forklarer direktør Thomas Jaskov fra Orbasoft.

To uger senere har marketingtiltaget nu ramt Orbasoft som en boomerang. Sikkerhedsfirmaet McAfee's Site Advisor flyder over med beskyldninger om kommentar-spam, og mindst to bloggere harcelerer over de let gennemskuelige anprisninger af Orbasofts produkter.

»Det var et bevidst valg, men et forkert valg at skrive debatindlæg i forummer. Det lød smart, men nu virker det helt forfærdeligt på mig. Jeg kan godt forstå, at der er nogle, der er blevet sure på os,« lyder det fra Thomas Jaskov.

Han tilføjer, at han nu er i gang med at sende undskyldninger ud til de berørte sites.

»Det er meget beklageligt og meget dumt, men vi må se på det som vores lærepenge i marketing. Vi er blevet utroligt meget klogere på de to uger, der er gået,« siger han videre.

Som en ekstra bonus har Thomas Jaskov og Orbasoft oven i købet fundet ud af, at langt de fleste kommentarer ligner hinanden til forveksling, og at siderne, de er lagt ind på, også er mere eller mindre tilfældigt valgt.

»Hvilket blot var endnu en grund til, at jeg i går skrev en mail til dem: 'Stop immediately.'«

Det er tvivlsomt, hvor meget Orbasoft har fået ud af firmaets kampagne. Allerede i 2005 indførte Google det såkaldte nofollow-tag, som blandt andet blogs kan benytte på links i kommentarer. Dermed skulle en del af incitamentet til at skrive kommentar-spam forsvinde, fordi eventuelle links ikke tæller positivt i Googles algoritme.

Derudover benytter mange blogs i dag antispam-tjenester som Akismet og Mollom, der på samme måde som mail-spamfiltre forsøger automatisk at genkende og fjerne uønskede kommentarer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (30)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Ulrik Rasmussen

Jeg ved godt at de fortryder det nu, og siger undskyld, men mon ikke de havde håbet på ikke at blive opdaget?

Det er mere end almindeligt dumt, og jeg synes de fortjener den dårlige omtale. Et it-sikkerhedsfirma burde vide bedre.

  • 0
  • 0
#3 Anonym

» men et forkert valg at skrive debatindlæg i forummer. Det lød smart, men nu virker det helt forfærdeligt på mig. Jeg kan godt forstå, at der er nogle, der er blevet sure på os,« lyder det fra Thomas Jaskov.

Sure? Havde det været min Blog, så var jeg bestemt ikke gået stille frem. Hvad det firma har gjort er VÆRRE end landsforrædderi. Spam og SPECIELT commentspam, er en HÅN imod demokrati og ytringsfrihed. Det ødelægger en masse menneskers arbejde. Det omdanner ellers gode steder for kommunikation til rene lossepladser. Håber de går nedenom og hjem for ALDRIG mere at blive genskabt. Men så heldig er man nok ikke. Ejeren burde i øvrigbt idømmes livstid. Uden mulighed for benådning. Og det er helt ærligt ment. I kan være HELT sikre på, de fortryder ikke en meter. De har fået hvad de kom for, og mere til. Det er sgu til at br.. sig over.

  • 0
  • 0
#4 Jan Keller Catalan

I kan være HELT sikre på, de fortryder ikke en meter. De har fået hvad de kom for, og mere til.

Så kan vi til gengæld med slet skjult skadefryd konstatere, at hvis man søger på Orbasoft på google.dk, så kommer denne artikel som resultat nummer 4 (for mig i det mindste) - pænt dårlig reklame, hvis dårlig reklame eksisterer

  • 0
  • 0
#5 Jan Keller Catalan

Et udpluk af kommentarer fra Web of Trust, http://www.mywot.com/en/scorecard/orbasoft.com :

A new security program. The website has been spammed in many boards so far, if a company can't advertise correctly and legally then they can't be good in the future.

Ran this on a clean machine and it proposed removing just under 300 registry entries, many of which are required for the system to run smoothly. This would effectively render a computer useless. http://www.mywot.com/en/forum/3760-orbasoft-spam

Bogus scanner. Think they licensed a yearold engine from whoever, added some ugly GUI and off they go with promises. Scam, spamming of forums just adds to it. Will find 100s threats (just about any IE-cookie, and not used file extension is a "threat"), for obvious reasons. Designed to target those with close to zero knowledge.

Malicious use of Windows rRegistery by removing many valid entries causing file recognition problems.

Jeg tror, de bør se lidt mere på at lave et ordentligt produkt og lidt mindre på at bruge uetiske markedsføringsmetoder.

Det er over et halvt år siden Stein Bagger blev afsløret - hvorfor tror dette firma så, at de kan tjene penge på et ikke-fungerende produkt? Har de intet lært?

  • 0
  • 0
#6 Anonym

at et sikkerhedsfirma ikke ved, hvad de forskellige former for spam kan medføre. Specielt, fordi en masse spam rent faktisk leder til virsussider.

Så enten har de utroligt ringe kompetencer udi sikkerhed (de er uvidende om deres område, hvor de skulle tjene deres penge) eller også håber de netop på ikke at blive opdaget. At håbe på det, og så faktisk blice opdaget, giver samme resultat for mig: Utroligt ringe fagkundskab.

Iøvrigt, igen, hvis det var min Blog, så ville jeg da kun være glad for at få en skriftlig undskyldning. Det villæe jo være alle tiders bevis i den rwetssag, jeg under alle omstændigheder ville lægge, og måske kunne man så forhøje erstatningskravet. Man kan jo gå sammen med andre ramte bloggere.

MenOK, kan jeg på nogen måde hjæølpe til at få firmaet ud, ned og væk, så vil jeg da gøre det. HADER spam.

  • 0
  • 0
#7 Jan Keller Catalan

Deres website er heller ikke videre troværdigt.

Kontaktadresse - en postboks i Kbh. K

Alle mulige "Awards" med logoer, f.eks.

"McAfee Secure" - McAfee har scannet websitet og ikke fundet malware. Det siger intet om [i]produktet[/i]

"nResult certified" - nResult bekræfter, at det er et produkt, som kan installeres på en Windows maskine og afvikles. Intet om hvorvidt produktet virker efter hensigten.

"Trustwave Trusted Commerce" - Sikker betaling. Intet om produktet, som sælges.

"Trustguard Privacy Verified" - handler om behandling af personlige oplysninger på sitet. Intet om produktet.

Af decideret misvisende information kan ligeledes nævnes dette fra firmaprofilen:

Started back in 2005, we are an innovative, fast growing software development house

Ifølge CVR er det et ApS uden ansatte. Dvs. det er ikke just "hurtigt-voksende" set over de 4 år.

  • 0
  • 0
#8 Anonym

Et sikkerhedsfirma, som ikke er klar over, hvad spam er?

Et sikkerhedsfirma, som ikke er klar over, hvor essentielt det er, at man kan se, HVOR de kommer fra/bor?

Okæh, jamen det lyder da utroligt seriøst, det firma.

Jeg kunne godt have ønsket, at V2 her gik mere ind til benet, for det kunne tyde på, det i virkeligheden er et scam-firma, og ret skummelt foretagende iøvrigt. Har de mere at skjule end man lige tror? Lidt mere dybdeborende journalistik, lige her ville være alle tiders. Nogle af spørgsmålene er allerede stillet her. Men det kunne da være interessant f.esk. at vide, om det er ren inkompetence, eller om det er reelt fusk med sandheden. Ingen af delene kan bruges som undskyldning emm.

  • 0
  • 0
#11 Anonym

Kære Gustav, Rune, Jan, Peter og Ulrik,

Først og fremmest mange tak for kritiken. Jeg er helt enig med jer. Dog hvis det er muligt, vil jeg bede om lov til at knytte et par kommentarer:

1) marketing strategien viste sig ikke at være "SEO-optimering" men ren og skær spamming. Ja, set i bagklogskabens lys, virker det da også så dumt som det overhovedet kan være. Jeg ved det, og jeg har bestemt også lært meget af denne fejltagelse. Det er i hvert fald ikke noget man bliver populær på, og helt afgjort ikke noget man skal fortsætte med. To ugers spamming er mere end rigeligt.

2) firmaadresse er mine forældres adresse i Odense. Lyder lidt taberagtigt. Ja, hvad kan jeg sige, udover, at jeg er enig med jer.

3) jeg bor på et kollegie. Korrekt. Det er ikke billigt at starte en virksomhed. Nogen overlever opstartsfasen ved at arbejde i forældrenes kælder i nogle år (udover, at jeg de sidste par år, faktisk har arbejdet rigtig meget i mine forældres hus i Odense), så gjorde jeg også det at jeg flyttede ind til min kæreste som bor på grønjordskollegiet ind i et værelse på 12 m2 (tip: man kan spare meget på huslejen ved at bo billigt. På den måde frigiver man sine ressourcer til virksomhedsoptimering).

At starte virksomhed er, som man kan læse sig til, masser af blod, sved og tårrer. Det er konstante arbejdsuger på 80-100 timer/ugen, ingen ferie og ingen weekender. Dette skal så kombineres med sparsomlighed. Det er sådan jeg gør det, og det er sådan nogen af mine forbilleder såsom Martin Thorborg, Lars Larsen, Sergey Brin og Larry Page gjorde det. Jeg er ikke typen som praler af at jeg arbejde meget. Jeg vil med det blot sige, at jeg ønsker at gøre det så godt som muligt. Meget af kodningen, webdesignet, informationsarkitekturen, brugerfladsdesignet har jeg selv lavet. Hvad jeg ikke har evner til har jeg outsourcet, og fået min vennekreds til at hjælpe med. Det er ingen overdrivelse at jeg har fået rigtigt meget hjælp af familien og gode venner de sidste 2 år. Så hvad der startede som et soloprojekt et par år siden er nu mit fuldtidsarbejde med hjælp fra rigtig mange mennesker.

Min egen historik er den, at jeg har en cand. negot fra syddansk Universitet fra 2002. Jeg blev færdig som 24-årig, og har siden da arbejdet 5 år for henholdsvis IBM, Infragistics og Dell. De sidste 2 år har jeg dedikeret al min tid på Orbasoft (som indtil fornyeligt hed Web Media... og før det slet ikke havde noget navn. Men det en anden historie). Virksomhedsnavnet var noget af det sidste jeg tænkte på.

4) Mailing adressen på orbasoft.com er en postboks i København. Ja det er korrekt. Man ikke må have en postboks som firmaadresse. Det skal være en fysisk adresse. Så fremfor at ændre den fysiske adresse (mine forældres i Odense) i firmavedtægterne (dette skal ordnes via revisoren, og er desværre ikke gratis) så har det været en billiger løsning at betale 800 kr om året for en postadresse i København. Desværre så har mine forældre ikke længere den glæde at skulle læse brevene op gennem telefonen, som plejede at ankomme til Odense. Så det har da også haft sine ulemper at få en postboksen :-)

5) Er awardsene på websiden ægte? Ja, det er de. Orbasoft er et shareware og allerede på flere shareware download websider. Det er vi kommet meget hurtigt, i og med at det var i begyndelsen af juni vi kontaktede de første shareware sites. Flere af dem har givet os 5-stjerner. Men hvis altså også www.download.com eller www.tucows.com giver en 5-stjerne award, så hopper vi da også op og ned af glæde. Det er dog ikke noget vi forventer på nuværende tidspunkt, da vi jo ikke kan sammenligne os med Norton. Men at flere shareware sites har givet 5-stjerner, og har bedømt Orbasoft til at ligge i toppen af shareware antispyware produkt nichen, det er vi faktisk rigtig stolte over. Vi har også fået et par rigtigt gode testanmeldelser fra tests foretaget på Vista og XP.

6) Hvorfor er Orbasoft ikke gratis? Der er bestemt ikke noget i vejen med gratis produkter. Der er rigtigt mange gode. Jeg har selv benyttet mig af rigtigt mange, så jeg kender alt til det med at downloade freeware. Problemet med freeware er blot, at udvikling koster penge. Derfor ser man desværre for ofte freeware som kun har en version 1.0 og det er så det, og udviklingen går langsomt, da det ofte drejer sig om gangske små foretagende som har få ressourcer til viderudvikling af deres produkt. Derudover er gratisprodukterne meget ofte ikke af samme kvalitet som de gode produkter såsom AVG, Norton, Adaware, Spywaredoctor, som konstant opdaterer deres skannings algoritmer, virus databaser, whitelists, funktioner, brugerflader, websider, online forums m.m.

Så kommer spørgsmålet. Hvad er så Orbasoft's eksistensberetigelse, når vi jo bare kan holde os til Norton, AVG, Adaware, Spywaerdoctor etc...

Svaret er:

6a) kvaliteten af Orbasoft vil blive udviklet konstant ligesom Norton, AVG, Adaware, Spywaredoctor m.m. Så på dette område ingen forskel.

6b) Forskellen kommer i, at Orbasoft tilbyder en livslang subscription, som udløses af en enkeltstående betaling. Dvs ingen 1-year subscriptions, som skal fornyes hvert år. På dette område er vi markant billigere end de dominerende antispyware produkter. Prøv selv at sammenligne på prisen (husk: med Orbasoft skal man ikke forny efter 1 år, og igen efter 2 år, 3 år, 4 år, 5 år). Ambitionen er at vi skal være billigst allerede på år 1.

6c) Denne enkeltstående betaling skal gøres så billig som mulig. Dette gøres ved produktionsoptimering.

Hvad er produktionsoptimering? Det er sådannoget som virksomhder såsom Toyota, Ryanair, Jysk Sengetøj og IKEA benytter sig af. De streamliner driften, og skærer alle unødvendige udgifter væk, for til slut at kunne tilbyde produkter af bedste kvalitet til lavest mulig pris. Dvs ingen forgyldning af ejerkredsen. Ingen unødvendigt overdimensionerede kontorlokaler, ingen firmabiler, ingen designer kontormøbler, ingen rejser på business class. Optimeret lønningsstruktur (dvs projektansættelser/outsourcing/variable lønninger versus faste lønninger). Der er faktisk masser af steder man konstant kan spare penge.

7) Hvordan hænger pris og kvalitet sammen hos Orbasoft?

Det ved vi ikke på nuværende tispunkt da det kræver data for at kunne måle elasticiteten omkring pris versus efterspørgsel. Pt er Orbasoft prissat så det ligger i den billige ende af shareware antispyware produkt nichen. Dette skal med tiden korrigeres, så det bliver så biligt som muligt, samtidigt med at kvaliteten skal blive så høj som mulig.

For at kunne leve op til disse målsætninger så har vi meget lang vej at gå endnu, og masser af arbejde som skal gøres kombineret med en fortsat stram økonomistyring. Vi befinder os virkeligt kun i startfasen og har ingen illusion om at vi er i mål hverken idag, imorgen eller om 5 år. At skabe en god antispyware scanner er virkeligt et stort og kontant arbejde fra et dedikeret team.

Hvis der er spørgsmål som jeg ikke har besvaret så må I meget gerne gøre opmærksom på det. Jeg forstår godt kritiken har været meget hård de sidste par dage, og jeg skal ikke kommer med protester. Al kritien har været fuldt ud velfortjent.

Hvis der er ting og sager omkring Orbasoft som ikke er som de skal være (der er masser ting vi konstant fixer) så må I meget gerne gør opmærksom på det. Jeg tager faktisk al kritiken seriøst og forbedrer og retter alt, som man gør mig opmærksom på. Men venligst giv lige et par dage så de kan fixes.

Jeg vil også lige gerne sige mange tak til Morten fra version2 for dit opkald igår, og din præcise udredning i dagens artikel.

Med venlig hilsen Thomas Jaskov Orbasoft ApS http://www.orbasoft.com thomas@orbasoft.com

  • 0
  • 0
#12 Hans-Michael Varbæk

Et eventuelt DoS eller DDoS angreb skulle forekomme. Det handler kun om at spamme den forkerte som er i tilpas dårligt humør. Det kan også ske at man bliver hacket, også selvom man har købt "McAfee Secure" og alt muligt andet. Selv de store Anti-Virus firmaer bliver hacket en gang imellem, så det er ikke usansynligt.

Det hjælper dog heller ikke på ens image at spamme :-)

PS: Man behøver ikke være mange for at lægge Apache ned, det handler bare om at bruge den rigtige metode. Men det er jo ikke særligt etisk korrekt hvis man bruger de metoder.

  • 0
  • 0
#13 Gustav Brock

Tak for udredningen, som helt svarer til, hvad jeg havde forestillet mig. Da jeg selv kommer fra et lille firma, skal jeg være den sidste til at trampe på folk, der prøver at få noget i gang, men som denne grumme PR-lektie har lært dig, kommer man længst ved at spille med åbne kort, og da ikke mindst når man udbyder et produkt, der i den grad skal være hægtet op på troværdighed og tillid.

Det med firmaadressen kommer du vist ikke uden om at gøre noget ved. Der er intet odiøst i at have adresse i Odense, men så skal man bare ikke skrive, at det er København. En kollegieadresse er nok heller ikke det mest hippe og under alle omstændigheder tidsbegrænset, så jeg vil da foreslå, at du lejer dig ind hos nogle (fx Regus), der tilbyder netop at lægge adresse til ubemandede firmaer. Dette er helt legalt, og ændringen hos CVR kan du selv udføre fra time til anden, hvis du har en digital signatur. Det koster ingenting.

Selve produktet har jeg ikke prøvet, så jeg kan ikke vurdere det, blot vil jeg sige, at når du nævner Martin Thorborg som forbillede og dermed formentlig Spamf....er, håber jeg ikke, du efterligner den anmassende og brovtende stil, dette produkt er blevet tildelt. Skulle du være i tvivl, kan du spørge, hvor mange hug han har fået for at få brugernes Outlook konverteret til en spammaskine, der automatisk overfusede samtlige på brugernes adresseliste med anprisninger for dette produkt, uden at den stakkels bruger havde gjort noget for det.

  • 0
  • 0
#14 Jan Keller Catalan

Jeg vil helst ikke lyde som en hetz, men jeg tror altså ikke på ideen og jeg synes, der er for meget marketing speech og for lidt substans i dine udmeldinger, Thomas.

marketing strategien viste sig ikke at være "SEO-optimering" men ren og skær spamming

Hvilken service var det, du købte? Købte du bare en pakke "SEO-optimering" af et indisk firma uden at vide, hvad den indeholdt?

firmaadresse er mine forældres adresse i Odense

og

jeg bor på et kollegie. Korrekt.

og

Mailing adressen på orbasoft.com er en postboks i København

Fred være med det - men en postboks og et kollegieværelse i København er ikke det samme som "Corporate headquarters"

Er awardsene på websiden ægte?

Det er der heller ingen, der anfægter - jeg synes bare ikke det er særligt tydeligt, at awardsne enten ikke forholder sig til produktets kvalitet eller slet ikke drejer sig om produktet.

Hvorfor er Orbasoft ikke gratis?

Jeg kan ikke se, at det skulle være det eller at andre argumenterer for dette.

kvaliteten af Orbasoft vil blive udviklet konstant ligesom Norton, AVG, Adaware, Spywaredoctor m.m. Så på dette område ingen forskel.

Aha - det [i]vil blive udviklet[/i] så der er ingen forskel på certificerede og gennemtestede programmer udviklet af ekspert-firmaer, som har haft fingeren på sikkerhedspulsen i 20 år. Jeg mangler et led i argumentationen.

Forskellen kommer i, at Orbasoft tilbyder en livslang subscription

Dejligt. Det burde flere firmaer tilbyde. Men et livslangt abonnement på inferiør software er ikke meget værd.

Denne enkeltstående betaling skal gøres så billig som mulig

Fin idé, men det kræver noget kapital at tiltrække de bedste udviklere - ellers får du ikke den bedste software - og uden gode udviklere kan du ikke hamle op med de andre sikkerhedsspillere på markedet og ender op med et dårligt produkt. Jeg vil hellere have intet sikkerhedsprodukt end et dårligt et.

Hvordan hænger pris og kvalitet sammen hos Orbasoft?

Lige nu hænger det da fint sammen - Billigt og ikke i nærheden af konkurrencedygtig performance.

Du efterspørger yderligere spørgsmål. Dem vil jeg gerne stille:

Hvorfor skal man betale ekstra for en "Built-in registry cleaner" - hvis det er indbygget må det vel følge med? Eller hur?

Du har minimum 4 åbne stillinger ifølge dine jobannoncer - hvor skal disse personer sidde og arbejde?

Der står "Winner of several industry 5-star awards" - hvilke awards er det? Og hvilken industri er det, det drejer sig om?

"#1 technology for blocking adware and spyware" - hvilken kilde har du til denne udtalelse?

"You receive 24/7 access to our team of certified technicians" - hvilke teknikere er det? Hvilke certificeringer har de?

"we are an innovative, fast growing software development house powered by a dedicated team of professionals" - Vokset fra hvad? Ingenting og til en enkeltmandsvirksomhed? Ja, det er jo en mange procents stigning relativt set, men ikke en voldsomt stor stigning i absolutte tal. Kan du uddybe væksten?

"Looking at where we are today, it can sometimes be hard to believe we are such a young company" - Ikke for mig, jeg tror absolut på, at det er et ungt firma. (undskyld - det er blot en kommentar, ikke et spørgsmål. Tilbage til spørgsmålene)

Hvorfor har du "Worldwide", "United Kingdom" og "United States" som drop-down muligheder, når der ikke sker andet end at siden reloades?

Hvordan forholder du dig til kritikken fra diverse kommentatorer (f.eks. på http://www.mywot.com/en/scorecard/orbasoft.com ), som har prøvet at bruge programmet, hvorefter vigtige filer og registry entries er blevet fjernet, resulterende i et ustabilt system? Hvem er de mennesker, som har udtalt de lovprisende ord i testimonials?

That's all from me. Ser frem til fyldestgørende svar - bare tag dig god tid.

  • 0
  • 0
#15 Jan Keller Catalan

Og lige for at tage et andet eksempel på marketing speech:

Min egen historik er den, at jeg har en cand. negot fra syddansk Universitet fra 2002. Jeg blev færdig som 24-årig, og har siden da arbejdet 5 år for henholdsvis IBM, Infragistics og Dell. De sidste 2 år har jeg dedikeret al min tid på Orbasoft

Det er fint med din uddannelse, og dine ansættelser - men du nævner ikke, at du (ifølge din LinkedIn profil) var sælger i de firmaer, ikke tekniker. Det virker igen som et forsøg på at fordreje sandheden og kun fremhæve de ting, som insinuerer, at du er god til at udvikle sikkerhedssoftware.

Hvis du havde lavet en FTP eller mail klient ville jeg udelukkende have fokuseret på din bommert med SEO-firmaet og måske endda haft sympati for dig og din situation - men du sælger [i]sikkerhedssoftware[/i]! Dine kunder har en tillid til, at når de køber og bruger dit produkt, så er de [i]bedre[/i] stillet end før. Men det er de - så vidt jeg kan se - [i]ikke[/i].

Som Gordon Ramsey har udtalt til en uheldig kok, som ikke kunne overskue konsekvenserne af dårlig hygiejne: "You could [b]kill[/b] someone!"

  • 0
  • 0
#16 Anonym

"Et eventuelt DoS eller DDoS angreb skulle forekomme. Det handler kun om at spamme den forkerte som er i tilpas dårligt humør."

Det er rigtigt. Og min erfaring - dårlige erfaring - med spammere er, at de som regel er ligeglade med, hvem det går ud over. Ikke mig, for jeg kan godt finde ud af at holde sådanne ting ude, men mindre teknisk mindede vil få problemer med f.eks. en Blog eller et forum, og dermed med at ytre sig online.

Jeg håber dog - virkelig håber - at Thomas' indlæg er tegn på en generelt bedre moralsk holdning hos danske firmaer, end udenlandske. At man lærer af sine fejl og ikke begår samme fejltagelse igen. I den kontekst kan jeg godt tilgive fejl. Under forudsætning af, det indlæg er ærligt skrevet.

"Det hjælper dog heller ikke på ens image at spamme :-)"

Danmark er, sammen med Sverige, Norge, måske Finland og Island rigtig ærlige lande, Forstået på den måde, at både intern og ekstern spam er en sjældenhed fra disse lande. Man skal ikke længere end til Tyskland, så spammer de alle og enhver uden nogensomhelst blusel. Har et par eksempler på rene spamservere derfra, som har eksisteret ganske lang tid. Som sagt, håber jeg, det er fordi vi vitterligt er mere ærlige her i Norden - og ikke fordi vi er åbne, så det er lettere at blive taget med bukserne nede.

  • 0
  • 0
#17 Anonym

Nu har jeg selv mest forholdt mig til spammingen, og at en fejl, som er en fejl kan tilgives, og spamming i sig selv, kan man have sin egen mening om - jeg har ikke som sådan forholdt mig til f.eks. kvaliteten af produkterne eller metoderne til at køre firmaet ellers.

Men du stiller faktisk nogle gode spørgsmål. Altså, jeg synes, du underbygger dem godt, og hvorfor du stiller dem. På en eller anden måde, så ville jeg nu gerne stadig at V2 havde stillet dem. Udfra en idé om, at de jo må have haft en mening fra starten med at skrive om netop dét firma. Og så at en journalist (i princippet) er at betragte som objektiv i sagsfremstillingen, men stadig får begge sider frem. Altså grave en anelse dybere i sagen, hvis det endelig skal være. Ved ikke hvordan jeg ellers skal formulere det.

  • 0
  • 0
#18 Anonym

Hej Rune, Jan, Hans-Michael og Gustav,

Mange tak for tilbagemeldingerne, og de mange gode råd.

1) Websitet er utroværdigt. Det er der stadig masser grunde til. Blandt andet er postboks adressen, min personlige adresse på kollegiet, mine forældres adresse, hvor firmaet er registreret. Og så er indholdet for urealistisk og for prængende.

2) salgssnaks retorikken: "corporate headquarters", "24/7 support", "#1 technology", innovative, fast growning..", "young company".

Jan, faktisk så kan jeg læse på masser af forums, at der er en del kritik af de selvsamme punkter du også gør opmærksom på.

Man skulle ikke tro det med al den omtale Orbasoft får, men indtil for 2 uger var der ingen traffik overhovedet på www.orbasoft.com. Udover mig selv, og en håndfuld andre mennesker som har arbejdet på websiden, så har ingen været inde på www.orbasoft.com. Og der var i hvert fald ikke nogen som gjorde mig opmærksom på alt det du nu gør mig opmærksom på Jan. Jeg kan tydeligt se det nu når jeg får det skåret ud i pap, at det virker alt for urealistisk det som jeg selv har skrevet. Jeg vil meget gerne selv forsøge at ændre det, men hvis nogen har lyst til at hjælpe så vil det betyder rigtig meget for mig, da jeg simpelthen må konstatere at min egen skrivestil ikke er god.

Jan, hvis du, eller en anden, har lyst, så må du meget gerne omformulere det der står på Orbasofts side, som erstatning af mine egne tekster, og jeg vil så uploade den nye tekster. Jeg vil gerne mødes og tale om det, hvis nogen har lyst, eller tage den over dette forum, telefonen eller chat.

En hjælpende hånd ville virkeligt betyde meget.

Jeg ved godt det vil kræve noget arbejde, men jeg vil være meget taknemlig for hjælpen.

Det lyder måske mærkeligt, men seriøst, indtil for 2 uger siden var der ikke en eneste person som havde læst og kritiseret min sælgersnak på www.orbasoft.com. Faktum er, at der var absolut ingen traffik til websiden for to uger siden.

3) Anmasende brovtende PR-stil Hvis man søgte på "orbasoft" på google, så indtil for 2 uger siden fik man ca. 100 hits. I løbet af 2 uger er det vokset til 70.000.

Indtil for 2 uger siden så var "anmassende og brovtende" vel nok det sidste folk ville kalde mig. I hvert fald så havde jeg aldrig forestillet mig at tingene pludseligt gik så stærkt. Troede, at SEO-optimering var sådan noget med at gå fra 100 hits til 500 hits på google i løbet af 2 måneder. Men altså ikke fra 100 til 70.000 i løbet af 2 uger.

Bedste hilsener Thomas

  • 0
  • 0
#19 Anonym

Egentlig er det vel ikke så svært. Hvad du siger må ikke afvige fra, hvad du gør. Og så spille med åbne kort, hvilket f.esk. vil sige at svare direkte på kritik, ikke smyge sig udenom. Det kan også have sine fordele, idét man maner urigtige oplysnigner i jorden med det samme, så man undgår at sidde med håret i postkassen senere, hvor problemet måske er vokset.

Nu kan jeg jo for så vidt være ligeglad, for "spam", som var mit udgangspunkt, det er da vidst forlængst forladt som emne. Jeg tror iøvrigt en stor del af kritikken forstærkes af, at folk ikke mener, de har fået fyldestgørende svar. Altså havde det "kun" været spam, så havde problemet været en del mindre.. Sådan noget som kritikken af produkterne og om de virker efter hensigten, det må da være i både købers og sælgers interesse at få uddybet (men måske mere en sag imellem dem og dig).

Men i sidste ende vil folk nok bare gerne have en eller anden form for bevis for, de kan stole på dit firma. Hvordan man end vender og drejer det, kan man jo godt sige, der er blevet snydt på vægten, så det nu er op til firmaet at udligne og bevise troværdigheden.

  • 0
  • 0
#21 Anonym

Hej Jan, Gustav, Rune, Hans-Michael, Ulrik og Peter,

Mange tak for de gode spørgsmål Jan.

Det korte svar ville have været: "this site is under construction." De uddybbende (som også har hjulpet mig med at få genskabt noget af overblikket, ved at tænke over svarene) er:

Hvorfor skal man betale ekstra for en "Built-in registry cleaner" - hvis det er indbygget må det vel følge med? Eller hur?

Ja, det er et godt spørgsmål. Den har ligget på to-do listen for længe og skal fixes nu. I og med, at der indtil for et par dage siden ikke har været nogen besøgende overhovedet på www.orbasoft.com, så er php scriptsene på order.html (inclusive add-on'sene, bl.a. den med build-in registry cleaner (hm..det skal på korrekt engelsk vist gramatisk også hedde "built-in" som du skriver...) været noget som jeg har ladet ligge på to-do listen... ja lidt for længe. Men ja, det skal jeg ændre. Skanneren kommer nemlig med automatisk bygget ind i softwaren, og er ikke noget man skal betale ekstra for, som hos andre firmaer.

Du har minimum 4 åbne stillinger ifølge dine jobannoncer - hvor skal disse personer sidde og arbejde?

Ja, det er nogen jobannoncer jeg har skrevet ca. ½ år siden. Ligesom stort set alt andet content - dvs indhold på websiden - så skal jobannoncerne også forbedres. Jeg søger i første omgang 1 eller 2 C++ udviklere som enten vil være partnere på projektet (få anparter i Orbasoft ApS), eller vil arbejde deltid/fuldtid. Lokationen kommer til at være København (helst et sted ikke alt for langt fra centrum). Det vil være (som Gustav forslog) kontor hos Regus eller tilsvarende kontorudbyder, hvor man har mulighed for at leje kontorlokaler. Også på IT-universitetet har vi noget som hedder IT-væksthuset. Det også en mulighed.

Når jeg har teamet op med den eller de rette C++udviklere, så kommer lokalet bagefter, og så dernæst går projektet ind i næste fase, som bliver at søge om angel og venture kapital til viderudvikling. Dette er planlagt efter 1 januar 2010. Indtil nu kan jeg dog godt afsløre, at der ikke er nogen der har svaret på jobannoncerne. Men i og med der er 4 niveauer jeg søger på, så skulle der nok være bedre chance for at finde den rette samarbejdspartner/ansatte. Men jo, de skal præciseres.

Der står "Winner of several industry 5-star awards" - hvilke awards er det? Og hvilken industri er det, det drejer sig om?

godt spørgsmål. Der en sub-page på vej som kommer til at hedde awards.html. Den burde jeg gerne have klar i løbet af næste uge. Der kommer links til alle shareware sites, der giver (og har givet) awards. Alle nuværende og fremtidige awards kommer på denne subpage.

"#1 technology for blocking adware and spyware" - hvilken kilde har du til denne udtalelse?

Ja, det er en af de punkter som også skal ændres. Det er endnu et af de mange gode eksempler du nævner Jan, på dårlig kommunikationsstrategi. Eller som Rune siger: "snyd på vægten". Syntes dog selv det lød formidabelt da jeg skrev det i sin tid. Men godt at få andre øjne på det nu. Mange tak for rådene. Det er første gang jeg har fået så dybdegående feedback på noget af det jeg har lavet, så jeg sætter meget stor pris på det. Det betyder virkeligt meget for mig.

"You receive 24/7 access to our team of certified technicians" - hvilke teknikere er det? Hvilke certificeringer har de?

Hm... hvorfor er den dér? godt spørgsmål. Det er lidt ligesom den "built-in registry cleaner" add-on. Noget som skal fjernes.

Strategien var på et tidligere tidspunkt at tilbyde ekstra 1-to-1 teknikker hjælp. Men det gik jeg bort fra, og det var der en god grund til.

Det med 24/7 er noget som en del virksomheder har brug for, da oppetid jo er vigtigt. Men i og med strategien er gået henimod "en billig all-in-one skanner uden yearly subscriptions", så er 24/7 teknsisk support for dyr en luksus at tilbyde.

Hvis man har brug for 24/7 teknikker support, inklusiv en database som er opdateret på minutet og masser andet extra, så kan man jo få det hos bl.a Norton og McAfee. Men så skal man også være indstillet på at betale en forholdsvis høj yearly subscription. Men så får man altså også luksus-udgaven.

Det svarer vel lidt til at købe en Ferrari. Men da det nu ikke er alle som har behov for en Ferrari, og måske heller vil spare lidt hist og pist, så kan man jo også få en ganske god bil som hedder Toyota. Den har ikke lædersæder, går ikke fra 0-100 på 2 sekunder osv, men den kan køre og er prissat så billigt som muligt.

Orbasoft er så denne Toyota.

Orbasoft er en valgmulighed - især henvendt til consumer markedet, dvs privatbrugere, der ønsker en opgradering fra sin freeware skanner, og gerne kan acceptere betaling af en minimal sum (en enkelt gang), for at have en all-in-one skanner der løbende bliver forbedret, men dog aldrig vil kunne tilbyde alt det som de firmaer der opkræver yearly subscriptions. Eksempelvist 24/7 support og daglige opdateringer af spywaredatabasen, samt en enorm database med spywares, hvoraf de fleste var højaktuelle i 1990'erne 2000-2008, men som ikke længere inficerer en eneste computer.

Man betaler for utroligt meget, men det man oftest har brug for er en skanner som kan fjerne den spyware eller trojaner som er aktuel lige nu og her. Men skulle man være rigtigt uheldig og blive ramt af en "uddød" infektion, eller ønsker mulighed for support af højtkvalificerede teknikkere 24-timer i døgnet ugen rundt, så er er Orbasoft ikke den rette løsning. Familie og venner i min nærmeste omgangskreds som har fulgt med i udviklingen af Orbasoft ved også at jeg har ændret strategien en del gange de sidste 2 år. Men jeg tror nu er den på plads som: "en billig all-in-one skanner uden yearly subscriptions"

"we are an innovative, fast growing software development house powered by a dedicated team of professionals" - Vokset fra hvad? Ingenting og til en enkeltmandsvirksomhed? Ja, det er jo en mange procents stigning relativt set, men ikke en voldsomt stor stigning i absolutte tal. Kan du uddybe væksten?

Ja, du har ret Jan. Hele denne side skal ændres og præciseres. Også have korrekt vægtning og reflektere virkeligheden. Jeg kan godt se, at det virker pralende og overdrevet.

"Looking at where we are today, it can sometimes be hard to believe we are such a young company" - Ikke for mig, jeg tror absolut på, at det er et ungt firma. (undskyld - det er blot en kommentar, ikke et spørgsmål. Tilbage til spørgsmålene)

Ja, det skal også ændres. Endnu et glimrende eksempel på mine dårlige kommunikationsevner.

Hvorfor har du "Worldwide", "United Kingdom" og "United States" som drop-down muligheder, når der ikke sker andet end at siden reloades?

UK skal gå til betalingsportal med med GBP (dvs Pund sterling). Og så skal der være lokal præget stof på siden som er mere relevant for englændere.

Dernæst så oversætter jeg alt til dansk og der kommer også et link til orbasoft.dk i dropdownen. Skulle ske i løbet af i år.

Dernæst skal der løbende tilføjes flere sprog. Dette bliver dog ikke i år.

Hvordan forholder du dig til kritikken fra diverse kommentatorer (f.eks. på http://www.mywot.com/en/scorecard/o... ), som har prøvet at bruge programmet, hvorefter vigtige filer og registry entries er blevet fjernet, resulterende i et ustabilt system?

Ja, men det er noget jeg har set, og tager meget alvorligt. Vi har selv brugt de sidste 4 måneder på at teste softwaren hos nresult på rigtigt mange forskellige producenters maskiner, med XP og Vista installeret. I februar 2009 da vi lavede de første tests hos nresult, fik vi en rapport tilbage med at Orbasoft havde failed på stort set alt hvad de testede for. Den forårsagede blandt andet blue screens of death ved at den fjernede registry entries som den ikke skulle (det er noget af det som mywot henviser til) og meget mere.

Det gode ved nresult (og nu ved jeg ikke om du har arbejdet med dem, eller kender til deres høje kvalitetskrav. Hvis ikke så gå endeligt på www.nresult.com), det er, at deres team af udviklere er meget konkrete, dybdeborende, og så efter hver testrunde præcist dokumentere hver eneste fejl de støder på. For at gøre historien kort, så kunne hverken vi eller software arkitekterne hos nresult finde flere ustabiliteter efter de 4 måneders tests på hverken XP eller Vista.

Men når folk nu finder noget der ikke er som det skal være så tager vi det altså seriøst, og alle de analyser der er på mywot og andre forums bliver nærlæst og analyseret nu. Det er jo kun til vores egen fordel at folk bruger deres egen ekspertise på at teste softwaren og dermed hjælpe os. At de så ikke altid skriver lige rosende om Orbasoft, må vi jo så bare acceptere indtil vi forstår at gør tingene korrekt. Så ja, det skal vi altsammen gennem analysere nu og rette/forbedre. Fordelen ved at have et unikt navn som "Orbasoft" fremfor det tidligere "Web Media" er at nu kan vi ved at søge på google finde alle de henvisninger til os. På godt og ondt.

Hvem er de mennesker, som har udtalt de lovprisende ord i testimonials?

ja, den side skal altså opdateres, ligesom så meget andet. Var jo ikke mening at der skulle være traffik til websiden før næste år.

Men nu folk er flinke at besøge websiden så ved jeg også godt, hvad jeg skal have min sommer til at gå med. De værste fejl og mangler man har gjort opmærksomme på skulle jeg gerne have fixet omkring 1. august.

Og så fra 1. august tager jeg fat på det videre arbejde med den nye heuristiske skanning, både algoritmeoptimeringer samt threats database, optimering af registry skanningen, forbedringer af cookies whitelist, oprettelse af cms med nyheder, og cms med threats databaseopdateringer, oprettelse af et brugerforum (det vil hjælpe med at indsamle feedback), forbedring af brugergrænsefladen både mhp style og usability, oversættelse af alt indhold til dansk. Og så en ny testrunde hos nresult. Både webside og v5.4 skulle gerne være klar omkring 1. januar 2010, og så skulle både orbasoft.dk og .com sådan nogenlunde være moden til traffik, og forhåbentligt lidt angel og/eller venture capital også:-)

PS: jeg gerne sige undskyld, hvis jeg har vist tendens til irriation over kritiken og anmærkningerne. Jeg kan se at noget af de jeg selv har skrevet ikke alle steder er lige pænt. Det er ikke noget jeg er stolt over. Undskyld.

Mange tak for hjælpen Ønsker alle en god sommer

Hvis nogen vil skrive til mig så thomas@orbasoft.com Mit private mobilnummer kan i finde på cvr.dk, søg på "orbasoft aps". I er velkomne til at ringe.

De bedste hilsener Thomas

  • 0
  • 0
#22 Hans-Michael Varbæk

Det handler bare om at gøre noget ved tingene når folk spammer.

Hvis det første led ikke gør noget så går man bare videre, ellers også så starter man ved slut-ledet som der er en del der gør.

Jeg fik jo et par spam mails fra den samme server for nylig da jeg havde skrevet mig op på diverse forums med en af mine "ekstra-mails" som bare er til alt muligt halløj og hvor jeg ved der er en god chance for at webstederne sælger deres databaser. Men jeg fik da lukket den server efter at have skrevet en pæn sjat mail til diverse parter og siden hen modtog jeg så ikke flere mails fra den spammer.

Men okay det er jo heller ikke godt når folk får at vide at det altså er ISP'en man kontakter næste gang, og hvis ISP'en ikke hører efter ja så er der også muligheder der. Der er dog tilfælde hvor det er helt umuligt med ISP'er der faktisk godt ved de gør ulovlige ting, men de ryger som regel ned før eller siden :-)

@Thomas, godt at høre. Jeg håber du har fået min mail og gør noget ved de små huller jeg fandt.

PS: Husk at være opmærksom på at folk godt kan finde på at finde huller i selve programmet og derefter lægge dem op på diverse hjemmesider, eller sælge dem til højst bydende :-) Så det handler altså bare om at få skrevet sikker kode og altid have en god og sikker udviklingsfase ;-)

  • 0
  • 0
#23 Anonym

"Men okay det er jo heller ikke godt når folk får at vide at det altså er ISP'en man kontakter næste gang, og hvis ISP'en ikke hører efter ja så er der også muligheder der. Der er dog tilfælde hvor det er helt umuligt med ISP'er der faktisk godt ved de gør ulovlige ting, men de ryger som regel ned før eller siden :-)"

OK, kan godt være det er lidt OT. Men nu sad jeg på Google efter noget helt andet, stødte på denne.

...Ham her var nu selv ude om det. Så dum har man ikke lov at være som spammer. Slet ikke russisk spammer, de er i forvejen ikke for kløgtige nemlig (og jeg har ikke noget imod russere som mennesker, men russiske spammere har bare elendige spambots generelt, meget lette at spotte, identificerer sig tit i useragent med .ru også, og så er man ikke ligefrem smart):

http://forum.drc.su/tired-of-faggots-ownage-time-vt3852.html

...man får måske bare en lille smule ondt af ham?

  • 0
  • 0
#24 Anonym

Hej Hans-Michael,

Tusind tak for emailen. Det var rigtig pænt af dig. Jeg har modtaget den i min private inbox, og har allerede sat den på to-do listen, da det kræver en nærmere gennemgang i løbet af næste uge. Har desværre lidt overbooket kalenderen lige i dag, mhp arbejde på websiden og softwaren. Jeg kan se at du har lagt meget arbejde i den sikkerhedstest. Du skal vide at jeg er meget taknemlig. Det er altså fedt at der er mennesker som dig der hjælper. Tusind tak for hjælpen!

Hans-Michael, jeg kan se udfra din email, at du har stor ekspertise indenfor sikkerhed. Det kunne blive rigtig interessant henimod slutningen af 2009, når jeg er færdig med arbejdet på orbasoft.com og .dk versionen, og skal finde en ekspert/firma, som kan gennemføre et grundigt sikkerhedstjek. Er det sådan noget dit firma/du laver? Hvis ja, hvad ville prisen være tror du for sådan en sikkerhedsgennemgang? Så kan jeg sætte det på budgettet for Q4.

PS: Jeg på linked-in, så du er meget velkommen til at tilføre mig dit netværk.

Bedste hilsener Thomas

  • 0
  • 0
#25 Hans-Michael Varbæk

Hej Thomas,

Godt at høre at du får det fixet snarest muligt. Så meget arbejde er det heller ikke, jeg kiggede dårligt nok :-) Men det var nu også kun en "medium overflade test" hvor man ikke går 100% i dybden da det kan tage flere dage. (man kunne kalde det så meget andet)

Ja der findes en del som mig som prøver at gøre Internettet mere sikkert, det er dog ikke altid at folk gider høre efter eller er lige taknemmelige, så det er godt at få en tak ;-) (Det handler dog mest om at vi selv lærer noget i processen og så tænker nåh ja, det er nok en god idé lige at sende en mail).

Ifølge nogle sikkerhedsfirmaer mangler jeg erfaring og viden, men det må de jo selv om :-) (Det gør det så slet ikke bedre at deres egen hjemmeside har sikkerhedshuller). Men jeg tilføjer dig i hvert fald på LinkedIn, så kan vi snakkes videre derpå eller via mail korrespondance.

Jeg har ikke som sådan tænkt over priser men sikkerhedstjek har jeg lavet før, dog med henblik på referencer og relationer. Prisen ville nok komme an på hvor stort sitet er, hvor meget i dybden man skal gå (f.eks. også serveren) og om man også skal finde eventuelle løsninger bagefter eller om det kun er en rapport over hvor jeg / vi fandt problemer og hvad der udløste dem :-) (Og ja selvfølgelig behandles alt information med tavshedspligt når det er betalte jobs).

Venlig hilsen, Hans-Michael

PS: Jeg tror at denne tråd er gået forholdsvist off topic nu :-)

  • 0
  • 0
#26 Jan Keller Catalan

PS: Jeg tror at denne tråd er gået forholdsvist off topic nu :-)

Så vil jeg forsøge at bringe den tilbage på sporet.

Thomas, du svarer på mine spørgsmål, men ignorerer mine kommentarer ovenover spørgsmålene - var der virkelig intet af det, du synes var værd at modsige?

Interessant.

Re. "built-in registry scanner"

ja, det skal jeg ændre. Skanneren kommer nemlig med automatisk bygget ind i softwaren, og er ikke noget man skal betale ekstra for, som hos andre firmaer.

Hvilke firmaer?

Re. Jobannoncer

det er nogen jobannoncer jeg har skrevet ca. ½ år siden. Ligesom stort set alt andet content - dvs indhold på websiden - så skal jobannoncerne også forbedres

Jeg fremhæver disse, fordi de giver indtryk af, at du a) har et corporate headquarters - som er andet end et kollegieværelse b) har ansatte c) har råd til at ansætte 4 tunge IT folk

Ingen af delene passer (måske med undtagelse af c) - det kan jeg ikke udtale mig om med sikkerhed)

Re. Industry award winning software

Der en sub-page på vej som kommer til at hedde awards.html. Den burde jeg gerne have klar i løbet af næste uge. Der kommer links til alle shareware sites, der giver (og har givet) awards. Alle nuværende og fremtidige awards kommer på denne subpage.

Download sites uddeler ikke "industry awards"! At kalde en stjernemarkering af download-antal eller en håndfuld bruger-feedback for "industry award" er uærligt og vildledende!

Re. "#1 technology for blocking adware and spyware"

Det er endnu et af de mange gode eksempler du nævner Jan, på dårlig kommunikationsstrategi

Nej, det er ikke. Det er direkte vildledende og forkert! (medmindre du kan producere noget [i]meget[/i] overbevisende dokumentation)

Re. 24-7 Tekniker support

Strategien var på et tidligere tidspunkt at tilbyde ekstra 1-to-1 teknikker hjælp

Så du skriver på dit website, at I tilbyder en service, som du ikke tilbyder, men som insinuerer, at du har teknikere ansat, som kan give den support. Igen vildledning.

Re. Innovativ og hurtig-voksende virksomhed

Ja, du har ret Jan. Hele denne side skal ændres og præciseres. Også have korrekt vægtning og reflektere virkeligheden. Jeg kan godt se, at det virker pralende og overdrevet.

At tilbyde lifetime abonnement er ikke voldsomt innovativt, det er bare en anden forretningsmodel, og at gå fra en enkeltmandsvirksomhed til en enkeltmansvirksomhed er ikke hurtig-voksende.

Det virker pralende og overdrevet? Ikke på mig. På mig virker det som løgn.

Re. "Sprog"-drop-down

UK skal gå til betalingsportal med med GBP (dvs Pund sterling). Og så skal der være lokal præget stof på siden som er mere relevant for englændere.

Min anke er igen, at du insinuerer en størrelse og udbredelse, om ikke passer. Andre steder venter man med at lave sådan en valgmulighed til man rent faktisk [i]har[/i] det indhold.

Re. Nresult

For at gøre historien kort, så kunne hverken vi eller software arkitekterne hos nresult finde flere ustabiliteter efter de 4 måneders tests på hverken XP eller Vista.

citat fra nresult.com:

We will rigorously test your software to ensure compatibility with all the operating systems, software applications and hardware you support.

Nresult har givet en rapport om [i]kompatibilitet[/i], ikke kvalitet. Din software kører formentlig fint på mange platforme, men det ændrer ikke ved, at jeg ikke tror en meter på programmets kvalitet når det drejer sig om beskyttelse imod og identifikation og fjernelse af sikkerhedstrusler.

Re. Testimonials

ja, den side skal altså opdateres, ligesom så meget andet. Var jo ikke mening at der skulle være traffik til websiden før næste år.

Du svarer ikke på spørgsmålet. Hvem er de personer? Hvis det ikke var meningen, at der skulle komme trafik til siden endnu, hvorfor har du så hyret nogen til at skabe trafik til siden?

Re. Programmets sammenligning med en bil

Det svarer vel lidt til at købe en Ferrari. Men da det nu ikke er alle som har behov for en Ferrari, og måske heller vil spare lidt hist og pist, så kan man jo også få en ganske god bil som hedder Toyota. Den har ikke lædersæder, går ikke fra 0-100 på 2 sekunder osv, men den kan køre og er prissat så billigt som muligt.

Du laver ikke biler. Du laver barnesæder til montering i biler. At sælge et dårligt barnesæde med argumenter om, at det er et rigtig godt barnesæde er uærligt og [i]farligt for køberne[/i]. Vi taler som sagt ikke om en FTP- eller mail-klient som kan virke godt eller dårligt - vi taler om et produkt, som folk tror vil beskytte dem imod trusler og at de derfor er [i]sikre[/i].

Når du laver et website, som er så gennemført i sin forherligelse af produktet, sin insinuering af organisationens størrelse og kvaliteter og som benytter sig af så vildledende tekst overalt så [i]kan[/i] jeg simpelthen ikke tro, at det ikke er bevidst.

Når du så i denne debat underbygger mit indtryk ved at insinuere teknisk erfaring (5 års erfaring fra bl.a. IBM og Dell - som viser sig at være erfaring som sælger) og tale udenom, bliver jeg bare mere sikker i min sag.

Jeg tror, jeg har sagt, hvad jeg kan og vil sige om denne sag, men ser frem til at læse dit svar.

  • 0
  • 0
#27 Anonym

Hej Jan,

Ja, men hvad kan jeg sige. Du har ret. Tror bare ikke det nytter noget at jeg laver flere "marketing speeches" på dette og andre forums, men derimod går igang med at arbejde på at ændre, forbedre og fixe alt det du og mange andre har gjort mig opmærksom på. Der jo en masse at tage fat på.

Ellers kan jeg kun opfordre til at komme tilbage på www.orbasoft.com omkring januar 2010, prøvekør v5.4 versionen, se at der er kommet et dansk flag i dropdownen med link til .dk, UK betalingsportal, CMS med spywarethreats, et CMS med nyhedsopdateringer, user forum, heuristisk spyware skanning, forbedret whitelist, forbedret registry skanning, ny brugergrænseflade på softwaren, og en del mere som der også arbejdes på.

Jeg håber på fortsat at modtage flere råd, kritik og forslag til forbedringer (allerhelst den konstruktive kritik). Det er en konstant læringsprocess for mig, og jeg tager al feedback seriøst.

Jeg svarer også på alle henvendelser. Desværre ikke altid lige hurtigt, men brug endeligt min email til at kontakte mig: thomas@orbasoft.com

Hvis man ønsker at ringe, så kan mit mobil nummer findes på cvr.dk, og søg på "orbasoft aps"

Bedste hilsener Thomas

  • 0
  • 0
#29 Jan Keller Catalan

Ellers kan jeg kun opfordre til at komme tilbage på www.orbasoft.com omkring januar 2010, prøvekør v5.4 versionen, se at der er kommet et dansk flag i dropdownen med link til .dk, UK betalingsportal, CMS med spywarethreats, et CMS med nyhedsopdateringer, user forum, heuristisk spyware skanning, forbedret whitelist, forbedret registry skanning, ny brugergrænseflade på softwaren, og en del mere som der også arbejdes på.

Det har jeg så gjort nu.

Der ser ikke ud til at være sket noget nævneværdigt...

  • 0
  • 0
#30 Jimmy Frydkær Dürr

@Thomas Jaskov

Det er helt fint at du uddyber din undskyldning, men man kan grumme nemt komme til at fremstå som naiv og uvidende ganske utilsigtet. Og det må siges at det lykkes for dig at vise begge dele ganske tydeligt, hvilket egentligt er synd, for du fortjener samme chance som alle andre i branchen.

Men du har vist noget af et job med at rette op på din fadæse, hvis du både skal lappe de huller i virksomhedens renomme, du selv har skudt, samt produktudvikle. Var jeg dig ville jeg tage imod den hjælp, der tilbydes alle iværksættere i Danmark gennem diverse erhvervskontorer i landets kommuner.

I dit tilfælde ville jeg nok lægge fokus 100% på produkt-udvikling, overveje at finde et andet navn til firmaet og så lade produktet skabe succen gennem "word of mouth" metoden, frem for en smart turban-klædt beduin med digital-saks og internetforbindelse.

Jeg ønsker for dig, at du må finde dit held, så du kan komme ordentligt i gang med en frisk start.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere