Amok efter fyring: Dansk it-chef slettede data og købte dyre telefoner til sig selv

Efter fyring og fritstilling købte dansk it-chef stort ind til sig selv og slettede 80 gigabyte i firmaets databaser. Det førte til en bortvisning - og så lagde han sag an.

En fyring kan være en bitter pille at sluge, og en dansk it-chef reagerede voldsomt på beskeden om, at han ikke længere skulle møde op på arbejde. Han blev fritstillet i hele sin seks måneder lange opsigelsesperiode, men stoppede ikke sine aktiviteter på firmaets vegne. Det skriver Dansk Industris afdeling for personalejura.

I stedet fik it-chefen på fyringsdagen indkøbt to mobiltelefoner og sendt dem til hjemadressen, bestilt et 16 dages langt kursus og nåede at slette 80 gigabyte virksomhedskritiske data. Det gik blandt andet ud over data om leasingkontrakter, som virksomheden havde brug for adgang til, og det kostede ’betydelige resurser’ at genskabe disse data.

Virksomheden havde allerede lukket it-chefens adgang til de øvrige it-systemer, men dem forsøgte it-chefen så at få adgang til på andre måder.

Sammenlagt førte disse handlinger til en øjeblikkelig bortvisning fra firmaet, men det mente it-chefen åbenbart var helt uberettiget. Han lagde i hvert fald sag an mod firmaet og tabte først i byretten og siden en ankesag i landsretten.

Moralen i historien er, set med personalechefens øjne, at flere af disse handlinger ifølge landsretten var nok i sig selv til at bortvise medarbejderen. Indkøbet af mobiltelefoner til eget brug var således et ’alvorligt tillidsbrud’, og generelt må en opsagt og fritstillet medarbejder ikke længere handle på virksomhedens vegne.

Forsøget på at få adgang til de it-systemer, it-chefen allerede var blevet lukket ude fra, var også nok til at retfærdiggøre en bortvisning. Men at it-chefen slettede 80 gigabyte data, som han uden forhindringer kunne få adgang til, var ikke i sig selv nok til en bortvisning, lød konklusionen i landsretten.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Nobel

Grotesk at det anses for mere belastende for ham at have bestilt to telefoner end at have slettet data fra deres systemer. Telefoner kan man nemt aflevere tilbage og har en begrænset værdi, hvorimod sletning af data kan være særdeles kritisk (uanset om man kan genskabe dem eller ej).

Det kunne jo tænkes at rationalet bag var at - uha, dem betaler han jo garanteret ikke skat af, og det er jo en af de største forbrydelser man kan begå her i landet.

At firmaet mister en masse, det kan jo ikke kere samfundet og dets dommere.

</sarcasm>

  • 9
  • 7
John Jensen

Hans handling efter han blev fyret siger vel sig selv, han er total ansvarsløs.

Når han handler sådan ved en afskedigelse, så har han helt sikkert heller været let at have med at gøre som IT-chef.

Og netop som du skriver Michael "en IT-chef plejer ikke at gå amok"

@Christian, du burde vide at oplysninger vedrørende en afskedigelse/opsigelse kan ikke bare offentliggøres, det er ulovligt.

I dette indlæg lyder du mere som en fra EB's Nationen, der kun kritiserer de der lever gratis nyheder til os alle.

Det ligner ikke dig.

  • 2
  • 0
Christian Nobel

@Christian, du burde vide at oplysninger vedrørende en afskedigelse/opsigelse kan ikke bare offentliggøres, det er ulovligt.

I dette indlæg lyder du mere som en fra EB's Nationen, der kun kritiserer de der lever gratis nyheder til os alle.

Det ligner ikke dig.

Du misforstår.

Jeg anklager faktisk V2 for at levere EB artikler, som vi desværre ikke kan lære noget af.

Når man bringer sådan en artikel, så har man allerede lukket noget af ånden ud af flasken, og så mener jeg det ville være på sin plads at man bringer den fulde historie - stadig med respekt for private oplysninger.

Det er fuldstændig analogt med at V2 lavede sensationshistorien om Storyplanet uden af følge den til dørs, så der kun kom et partsindlæg fra den ene side.

Og vi vil vel gerne allesammen kunne lære noget af hvad V2 skriver, ellers kunne vi jo lige præcis nøjes med at læse EB.

  • 1
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Hans handling efter han blev fyret siger vel sig selv, han er total ansvarsløs.


Nu er det jo altid nemt at sidde og være klog på andres situation (som Christian påpeger, så kender vi kun halvdelen). Jeg vil i hvert fald passe enormt meget på med at kalde andre ansvarsløse og generelt dømme andre, på baggrund af løse historier i et medie som version 2.

Hvis man har bare lidt indsigt i psykologi, så ved man at fyringer/det at miste sit arbejde ligger nummer 2 på listen over stressorer - dvs. lige efter at miste et nært familiemedlem.
Det betyder også at der nok ikke skal så meget til at skubbe til en persons ligevægt i sådan en situation. Ellers rationelle mennesker kan forekomme momentant irrationelle hvis bare de påvirkes nok.

Igen: Det kunne være interessant om der fandtes lidt mere kød som kunne give et større indblik i historien?

  • 2
  • 1
John Jensen

Jeg dømmer ham ikke på en historie, jeg konstaterer at hans handling tyder på at der har været al mulig grund til at afskedige ham, da han s handling ER ansvarsløs.

Mange har prøvet at få revet tæppet væk under sig i form ar afskedigelser, uden at ødelægge ting og sager og DATA i virksomheden.

Jeg har da selv prøvet at blive afskediget, det er ikke rart, men jeg kunne ikke drømme om at efterlade et kaos efter mig, og sådan har de fleste det uanset om de er kede af det eller ligeglade.

Det han har gjort er bare ikke i orden.
Det kan da godt være at han er uligevægtig, det er der vel ingen tvivl om, men så har firmaet også al mulig grund til at gøre dette.

Jeg tror at ingen af jer ville finde jer i at en IT medarbejder i jeres bank ændrede samtlige koder og tømte jeres konto fordi han var sur på chefen.
Jeg ved godt det er lidt langt ude dette eksempel men ikke desto mindre ville I helt sikkert ikke være lige så forstående.

  • 0
  • 1
Michael Christensen

Fra min stol, så ser det ud som om, at firmaet ikke har en ordentlig exit procedure, hvor alle adgange bliver fjernet – gerne før aftrædelsessamtalen er afsluttet. Herunder bør firma computer telefon osv. bliver inddraget.

Exit proceduren skal endvidere sikre, at adgange til firma ressourcer på nettet (login på butikker, hos partnere osv.) bliver lukket med det samme. Dermed undgås fristelser og tvivl.

At den nu meget forhenværende it-chef kan få adgang til at slette 80 Gigs i aftrædelsesperioden er efter min mening udtryk for en skødesløshed fra firmaets side.

Altså! Firmaer bør:

  • Etablere en nedskreven, godkendt exit-procedure, gældende for alle medarbejdere.
  • etablere en central liste over online ressourcer og adgangslister, hvor man kan slå passwords op , så de kan blive ændret ved fratrædelser.
  • Lukke alle adgange til firmaets netværk for fratrådte medarbejdere.
  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize