Dansk it-branche på barrikaderne over cookie-direktiv

Brugen af cookies på europæiske websteder skal begrænses for at beskytte forbrugernes privatliv, mener EU, men den danske it-branche advarer mod, at strenge regler kan mindske konkurrenceevnen.

Borgerne skal kunne sige fra over for at blive sporet i deres færden på internettet. Det mener EU, som vil indføre restriktioner for brugen af eksempelvis cookies på websteder. Men det kommende EU-direktiv får den danske it-branche på barrikaderne, skriver Dagbladet Børsen.

Læs også: Skal ræven vogte gæs? Cookie-loven bliver til selvregulering

»Et scenarie, hvor forbrugerne konstant bliver bedt om godkendelser, når de surfer på nettet, vil være et stort problem,« siger direktør Jane Eis Larsen fra interesseorganisationen IT-Branchen til Børsen.

En anden interesseorganisation, Foreningen af Danske Interaktive Medier, FDIM, er også skeptisk over for direktivet, som, organisationen frygter, kan skade de danske internetvirksomheders konkurrenceevne.

Læs også: Hjælp Danmark med ny lov om cookies på nettet

»Det er vigtigt, at der er ens spilleregler på tværs af grænserne, så danske virksomheder ikke oplever en ringere situation end i andre lande. Hvis man i Danmark og EU mener noget med, at digitalisering skal skabe vækst og arbejdspladser, er det vigtigt for branchen, at reglerne er konkurrencedygtige,« siger Morten Helveg Petersen, direktør for FDIM, til Børsen.

Organisationerne frygter, at EU-direktivet i dets yderste konsekvens kan betyde, at brugerne skal give samtykke for al indsamling af data og dermed stikke en kæp i hjulet på én af branchens vigtigste indtægtskilder bannerannoncer, der i høj grad er afhængige af cookies.

Læs også: Total forvirring over EU's anti-cookie-lov

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Allan S. Hansen

Jeg blokerer allerede de fleste tracking cookies fra reklamer, simpelthen fordi det ikke kommer annoncørerne ved hvilke sider jeg har set deres reklamer på (især ikke når jeg ikke trykker på dem alligevel)

At jeg besøger Site A behøves ikke vides på Site B. Og ja ja - jeg ved godt - målrettede reklamer og bla bla bla, men TV stationerne kan heller ikke se om jeg først ser TV2 og derefter TV3. Det vil jeg heller ikke have annoncører på nettet ser.

  • 0
  • 0
Dennis Krøger

Nogen ting er dog iorden. Jeg vil mene det er meget relevant (og iorden) for eksempelvis jyllandsposten at se hvad jeg har besøgt på bilzonen og jobzonen.

Det er trods alt samme firma bag, og der er intet third-party over det.

Det er absolut ikke i orden. Det er for forbrugeren uvedkommende om det er samme firma eller ej; Det er ikke samme website.

  • 0
  • 0
chris warner

Da EU ikke alene er til for virksomhederne men også for forbrugerne, er det overordentligt glædeligt at se, at man ikke for "profittens skyld", lader laveste fællesnævner bestemme udruldningen af det privat kommercielle overvågningssamfund. (ja, ja, jeg har læst at David Cameron varmt anbefaler Cookies, selvom det engelske Conservative Party officielt er imod = det er bedst for samfundsøkonimien.)

Den ultimative løsning vil selvfølgelig være, at alle de, der går ind for "because I am worth it", og synes det er godt med a "free lunch", blot skal lade sig registrere på en "white list", så de kan surfe "gratis" og blive manipuleret rundt i manegen og komme hjem fra supermarkedet med dagens tilbud på engangs-bleer og tomatsovs - uanset om de har brug for det eller ej.

På den måde sikrer reklame afsenderen sig også, at ingen reklamekroner er spildt, den udsendes kun til de frivilligt interesserede.

  • 0
  • 0
chris warner

Overskriften lyder "Dansk it-branche.....". Det er igen en Ekstrablads overskrift, og efter indholdet upassende og forkert. Det er nogle få af markedsførings virksomhederne, der larmende og selvfølgelig er imod. Deres usmagelige hunger efter uærlig profit "at any cost" kan jo føre til en ufrivillig slankekur, såfremt forslaget vedtages.

  • 0
  • 0
Per Sikker Hansen

Forventede du da en lødig overskrift på Version2?

Ja, marketingsfirmaer, det er surt kurt at befolkningen har rettigheder. Det er helt rigtigt at det ville være meget nemmere at tjene penge hvis der ikke var sådan nogle dumme regler. Det skulle da også nok være nemmere at tjene penge for fødevareproducenter hvis der ikke var nogen regler for tilsætningsstoffer og for legetøjsproducenter hvis man ikke forbød visse giftige, billige kemikalier i produktionen. Æv bæv at mennesker ikke skal behandles som sparebøsser, hva?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere