DataEthics: Apple har en eksemplarisk privacy-politik

Apple har en dataetisk forretningskultur - blandt andet, fordi de lever af at sælge fysiske produkter. Men borgerne er blevet mere opmærksomme på, at deres data er udenfor deres egen rækkevidde, og virksomheder bør derfor spille med åbne kort. Det mener DataEthics.

Apple har det, man kan kalde en dataetisk forretningskultur. Deres forretningsmodel bygger på deres fysiske produkter, og ikke på at sælge data til tredjeparter. Det vurderer Gry Hasselbalch & Pernille Tranberg fra tænketanken DataEthics.

Derudover har virksomheden et stort fokus på privacy internt. Et hold af privacy-eksperter er involveret i samtlige af virksomhedens processer, og har direkte adgang til Tim Cook.

Og de holder sig ikke tilbage for at revse firmaer, som lever af at sælge ud af kundernes data. Tim Cook var hovedtaler til en middag i Washington DC i 2015, hvor han lettere subtilt langede ud efter virksomheder som Facebook og Google, som leverer en "gratis" service mod at handle med kundernes data.

»Vores privatliv bliver angrebet fra alle sider,« sagde han. »Silicon Valleys største virksomheder har bygget deres succes ved at lokke persondata ud af deres kunder. De opsluger alt, hvad de kan om os og kapitaliserer på den viden. Det synes vi er forkert. Det er ikke sådan en virksomhed Apple ønsker at være.«

Topledelsen har fokus på dataetik

Også Apples Senior Director af Global Privacy, Jane Hovath, har fremhævet Apples fokus på kundernes ret til privacy:

  • Dataetik handler for Apple om at forstå, hvad der er ‘rigtigt’ og hvad der er ‘forkert’ set med deres kunders øjne. De betragter den data, som deres kunder deler på deres platforme, som kundernes, ikke Apples.

  • Den dataetiske tilgang er drevet helt fra topledelsen og er også understøttet som en værdi blandt medarbejderne.

  • Privacy er strategisk og med vilje en del af deres produkters design. Det sker f.eks. ved at der i alle deres produktteams også er en privacy-ekspert, der involveres helt fra starten af alle processer.

  • Apple tror på, at den teknologi, de udvikler, skal give individer kontrol over den måde deres data indsamles, bruges og deles på.

  • De steder, det er muligt, indsamles slet ikke data. Det vil sige, data kan behandles direkte på deres kunders enheder.

  • Når der er behov for server-behandling af data som f.eks. med SIRI, News, Spotlight og Maps, indsamles data anonymt uden at kunne identificeres

Det europæiske perspektiv

DataEthics noterer, at mange borgere oplever, at de hverken har overblik over, hvilke data online-tjenesterne snupper, eller at de har kontrol med deres data. Samtidig tror 8 ud af 10, at alle virksomheder sælger data videre til tredjeparter.

Det er dog langt fra tilfældet, påpeger DataEthics. Derfor opfordrer de også til, at man spiller med åbne kort og fortæller, hvad der sker med den data, som virksomhederne bruger.

Men de europæiske regler for håndtering af data er en hel del skrappere end de amerikanske, og de fleste virksomheder - offentlige som private - efterlever disse. Samtidig lagrer flere virksomheder data udenfor NSA's rækkevide af respekt for kundernes privacy. Men, specielt i lyset af NSA-afsløringerne, har flere borgere nået til den erkendelse, at internettet ikke kun er »big data, men også big brother«.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (1)

Gunner Juul-nyholm

Apple forlanger jo af sine apparatejere, at de opretter en Apple-ID med tilhørende password. Man kommer ikke langt i brugen af et Apple apparat uden et gyldigt A-ID, som er knyttet til netop den bruger, som er registreret som ejer. Og hvis du ikke kender apparatets A-ID, kan du kun komme uden om når du har enten en købsnota eller en dødsattest! Overraskende for nogle, men jeg er glad for den tryghed og renomé, det giver!
Så sikkerhdspolitikken gælder ikke kun brugerdata, men også ejerskabet. Dejligt!

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 15:06

Welcome to Free course to learn about the combined power of Alteryx and Qlik!

Affecto invites to a free course, where we want to share our knowledge of this self-service analysis platform together with the power of Qlik.
20. apr 2017

Robotics Process Automation (RPA) changes the way organizations think about and perform work at a reduced cost, higher efficiency and greater productivity

Join us for this exiting seminar, which Affecto hosts with our business partner SmartRPA May 3rd, 2017 at 13.00 in Copenhagen.
30. mar 2017