Dansk internethandel nede i 38 minutter - Nets beklager nedbrud

Onsdag middag var samtlige dankort sat ud af spil på grund af et nedbrud hos Nets. Særligt berørt var internethandlen, hvor nedbruddet varede længst.

Onsdag middag stod Nets’ betalingssystem af. Det betød, at al handel på internettet, pengeautomater og handel i butikker var sat ud af spil.

Nedbruddet ramte klokken 12.21 og varede til 12.45. Internethandlen var dog yderligere berørt af nedbruddet, og det var derfor først muligt for de sidste internetsider at benytte Nets betalingskortplatform klokken 12.59, da resten af systemet kom online.

Version2 har forsøgt at få en kommentar fra Nets om årsagen til nedbruddet, men pressekonsulent i Nets Michael Juul Rugaard oplyser, at Nets vil gennemføre en grundig analyse, der formentlig tager et par uger, og at det derfor endnu er for tidligt at fortælle, hvad der var årsagen til nedbruddet:

»Vi vil nødigt komme med en udlægning, der viser sig at være forkert. Vi vil gerne lade det tage den tid, det tager, for at få klarhed over, hvad der er sket,« siger Michael Juul Rugaard til Version2.

Ifølge Nets var det et ret omfattende nedbrud, på trods af at eksempelvis nogle dankortterminaler fungerer, selv om betalingssystemet er offline.

»Butikkerne er instruerede i offlineprocedurer til præcist denne slags tilfælde. Den er de i stand til at slå over på meget hurtigt. Det betyder, at man kunne fortsætte handlen, selv om der var et nedbrud,« siger Michael Juul Rugaard til Version2 og fortæller, at de på nuværende tidspunkt ikke ved, om der efter nedbruddet var en overbelastning fra alle dankortterminalerne, der endelig kunne sende betalingsinformationer til Nets.

Der vil ikke være en kompensation til eksempelvis de internethandler, der har været uden betalingssystem i 38 minutter og derfor potentielt kan have mistet salg, oplyser Michael Juul Rugaard, der ærgrer sig meget over nedbruddet.

»Vi tager det dybt alvorligt og beklager det meget, når sådan noget sker. Det sker heldigvis sjældent. Vi kastede selvfølgelig al mandskab efter at få det løst hurtigt muligt. Fokus var på at få det hele op at køre så hurtigt som muligt,« siger han til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Hansen

Nets sendte første mail ud om problemer kl 12:44, men der havde det ganske rigtigt være nede i ca 20 minutter. Kl 13.20 sender Nets endnu en mail hvor de skriver at der stadig er problemer, ganske korrekt omend i et mindre omfang end oprindeligt. Kl 13.43 sender de den sidste mail ud om at systemet kører igen.

Så hvordan de kommer frem til 38 minutter er lidt af en gåde :)

  • 0
  • 0
Thomas Jensen

Hej

Vi konstaterede problemerne kl. 12.25. (vi er en psp så vi opdager den slags ca. instant)

Nets meldte selv ud kl. 12.44.

~20 minutters reaktionstid på en driftmelding er stadig lang tid, men dog stadig meget bedre end det tidligere har været. Og hvad der er endnu vildere er næsten at den hardcodede grønne dot på forsiden af nets.eu rent faktisk antog en rød kulør.

Eg. stadig masser af plads til forbedring, men lysår bedre end tidligere.

vh
thomas jensen, http://quickpay.dk

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere